• چهارشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۸۹ / ۱۵:۴۳
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 8904-16628

/گزارش ايسنا اززلزله فارس وهرمزگان/ عمليات جستجووامدادرساني پايان يافت زلزله يك كشته و12مصدوم برجاي گذاشت گرماي هوا مانع امدادرساني مطلوب به زلزله‌زدگان شد

وقوع زمين‌لرزه 8/5 ريشتري در دقايق اوليه بامداد امروز در نزديكي منطقه «اهل» موجب وحشت مردم دو استان هرمزگان و فارس شد، حادثه‌اي كه تا لحظه مخابره اين خبر يك كشته و 12 مصدوم در پي داشت و منجر به تخريب 80 تا 100 درصدي برخي از خانه‌هاي شش روستاي استان فارس شده است.

به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين زلزله در عمق 9 كيلومتري در حوالي «اهل» واقع در بخش اشكنان شهرستان لامرد استان فارس و در محدوده مرز استان‌هاي فارس و هرمزگان در ساعت 8 دقيقه بامداد رخ داد كه چندين پس لرزه به دنبال داشت.

رستگاري، مدير روابط عمومي اورژانس استان فارس، دقايقي پيش از فوت يكي از مصدومان زمين لرزه صبح امروز خبرداد و افزود: پيرزن 80 ساله‌اي كه توسط امدادگران از زير آور بيرون آورده شده و به دليل شكستگي استخوان ران در بيمارستان بستري بود، به دليل كهولت سن جان باخت.

وي ادامه داد: در حال حاضر12 مصدوم در بيمارستان‌هاي اشكنان و لارد فارس بستري هستند و حال عمومي آن‌ها مطلوب گزارش شده است.

تخريب 80 تا 100 درصدي برخي خانه‌هاي روستايي استان فارس

اميرتقي زاده، مديركل مدير بحران استان فارس هم به ايسنا اظهار كرد: پيش بيني مي‌شود كه اين زمين‌لرزه به 30 درصد خانه‌هاي روستاهاي «پسبند»، «زيندين»، «كويون» ، «ده‌پايين»، «دهو» و «كال» كه نزديك‌ترين مناطق به كانون اصلي زلزله بودند، بين 80 تا 100درصد آسيب وارد كرده باشد. اين درحاليست كه حادثه بامداد امروز آسيب‌هاي جزيي همچون شكسته شدن شيشه‌ها را به برخي از خانه‌ها در مناطق «اشكنان» و «اهل» وارد كرده است.

تقي زاده با اشاره به اين كه عمليات جستجو و امدادرساني به حادثه‌ديدگان به پايان رسيده است، افزود: اسكان اضطراري و توزيع اقلام ضروري در بين زلزله‌زدگان در حال انجام است و امدادگران امروز و فردا در مناطق موردنظر مستقر هستند.

وي خاطرنشان كرد: اين زمين لرزه تا ساعت 11 امروز، 14 پس لرزه بين 2/5 ريشتر تا 8/2 ريشتر داشته است.

احمد غيبي ــ مدير كل مديريت بحران استان هرمزگان، روستاهاي «هنگوئيه»، «گچوئيه» و «كمشك» را نزديكترين محل به مركز وقوع زلزله عنوان كرد و به ايسنا گفت: اين زمين‌لرزه در شهرستان‌هاي فارسيان، بستك و لنگه هم احساس شده است.

وي ضمن بيان اينكه بر اثر اين زلزله، برق چند روستاي استان قطع شد و به خانه‌هايي داراي بافت قديم خسارت‌ جزيي وارد شد ادامه داد كه كارشناسان در حال برآورد ميزان اين خسارت‌ هستند.

غيبي با اشاره به اينكه بالغ بر 750 خانوار در روستاي «کمشک» وجود دارند که احتمالاً به همين تعداد نيز منزل مسکوني موجود است، خاطرنشان كرد: منازل روستاي «کمشک» در وضعيت فعلي قابل سکونت است و ساختمان ويران شده، در اين منطقه مشاهده نشده است.

وي تاكيد كرد: تاكنون 150تخته چادر از سوي امدادگران در بين مردم حادثه ديده توزيع شده و گروه‌هاي امدادي در مناطق زلزله زده حضور دارند.

دما بالاي 44 درجه مهمترين مانع امدادرساني مطلوب به زلزله‌زدگان است

به گزارش ايسنا - دكتر مهدي مصلا نجات، رييس جمعيت هلال احمر استان فارس نيز به ايسنا اعلام كرد: 15دقيقه پس از وقوع زمين لرزه امروز در استان‌هاي فارس و هرمزگان، امدادگران جمعيت هلال احمر فارس در قالب چهار تيم امدادي هر كدام متشكل از 33 نفر امدادگر، به محل حادثه اعزام شدند.

به گفته رييس جمعيت هلال احمر استان فارس 70 درصد از روستاي «ده پايين» دچار تخريب شده و به سه روستاي ديگر 30 تا 50 درصد خسارت وارد شده است.

مصلا نجات با اشاره به اينكه امدادگران جمعيت هلال احمر از همان دقايق ابتدايي وقوع زمين لرزه در صحنه حضور داشتند اما امداد رساني به دليل پراكندگي جمعيت، قطع برق و تاريكي هوا به كندي پيش مي‌رفت، افزود: امدادگران از همان دقايق اوليه حادثه اقلام و وسايل مورد نياز مردم را در اختيار آن‌ها قرار دادند.

وي گفت: در حال حاضر دما بالاي 44 درجه مهمترين مانع امدادرساني مطلوب به زلزله‌زدگان است اما با اين وجود اقلام ضروري در حال توزيع ميان زلزله‌زدگان است وامدادگران در تلاشند تا قبل از غروب آفتاب زلزله‌زدگان را اسكان دهند.

رييس جمعيت هلال احمر استان فارس خاطرنشان كرد: پنج هزار و 600 كيلوگرم برنج، دو هزار بطري روغن، دو هزار قوطي كنسرو، 220 تخته موكت، يك‌هزار دستگاه چادر، يك‌هزار تخته پتو و 400 مخزن آب معدني، توسط امدادگران هلال‌احمر ميان آسيب ديدگان توزيع شده است.

مصلا نجات با بيان ‌اين‌كه 30 تا 50 درصد از ساختمان‌هاي آسيب‌ديده مربوط به ساختمان‌هاي جديد ساخت است، به ايسنا، گفت: از آنجاي كه در زمان وقوع زلزله «سريال فاصله‌ها» در حال پخش بود، مردم توانستند سريع از خانه خارج شوند.

دكتر پارسايي ــ رييس جمعيت هلال احمر استان هرمزگان، همچنين به ايسنا گفت: زلزله بامدادي استان فارس، ديوارهاي تعدادي از خانه‌هاي روستاهاي اين استان را به دليل بافت قديمي دچار شكاف كرد كه در حال حاضر امدادگران اين جمعيت در حال ارزيابي محيط اين روستاها هستند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha