• چهارشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۸۹ / ۰۸:۱۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8904-13663
  • خبرنگار : 71291

عضو كميسيون فرهنگي مجلس درگفت‌وگوباايسنا: تمركززدايي ازتهران به مطالعه جامع نيازدارد به جاي انتقاي معاونت‌هاي ميراث فرهنگي،برنامه‌هاي آن را استان‌هابرگزاركنيم

عضو كميسيون فرهنگي مجلس درگفت‌وگوباايسنا:
تمركززدايي ازتهران به مطالعه جامع نيازدارد
به جاي انتقاي معاونت‌هاي ميراث فرهنگي،برنامه‌هاي آن را استان‌هابرگزاركنيم

نماينده مردم نيشابور در مجلس با اشاره به موضوع انتقال بعضي از معاونت‌هاي سازمان ميراث فرهنگي به خارج از تهران گفت: به جاي آن‌كه مثلا معاونت صنايع‌دستي ميراث فرهنگي به اصفهان انتقال يابد، بهتر است برنامه‌هاي مهم سازمان ميراث فرهنگي در اصفهان برگزار شود.

حجت‌الاسلام سيدعلي حسيني در ارزيابي از سياست انتقال برخي سازمان‌ها به خارج از تهران و در همين راستا احتمال انتقال برخي معاونت‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به استان‌هاي ديگر به خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: موضوع تمركز‌زدايي از تهران در ابعاد مختلف قابل بررسي است. يكي از نظر اصل موضوعيت پايتخت و انتقال آن و مساله ديگر، انتقال وزارتخانه‌ها به شهرهاي نزديك و يا انتقال بخش‌هايي از سازمان‌ها يا وزارتخانه‌ها و هم‌چنين انتقال شركت‌هاي وابسته به دولت به جاي وزارتخانه‌ها و معاونت و سازمان‌هاست‌.

وي افزود: در اين چهار بخش مسائل در حال بررسي است، مساله‌اي كه در اين ميان بسيار مهم بوده و اگر به آن توجه شود ديگر نيازي به نقل مكان سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و شركت‌ها از پايتخت نيست، نگاه تمركز‌زدايي برنامه‌ها و اعتبارات در كشور است.

اين نماينده مجلس، خاطرنشان كرد: لذا به جهت اين هزينه‌كرد‌ها و صرف اعتبارات كلان و اجراي همه برنامه‌هاي ملي در تهران، اين ديدگاه به وجود آمده كه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها يا كل پايتخت يا بخشي از معاونت‌ها را به استان‌ها انتقال دهيم، در حالي كه اگر نگاه هزينه‌ها و صرف اعتبارات و اجراي برنامه‌ها يك نگاه همه‌جانبه و تمركز‌زدا از پايتخت باشد، اصلا نيازي به نقل مكان دستگاهي به ساير استان‌ها نخواهد بود.

حسيني تصريح كرد: دقيقا همين مشكل را در بخش ديگري از كشور هم داريم و آن اين است كه چون اعتبارات را در مركز و بعد از آن در مركز استان‌ها و شهرستان‌هاي بزرگ خرج مي‌كنيم به شهرهاي كوچك و روستاها منابع اعتباري اختصاص نمي‌دهيم. اين نگاه كاذب به كار و اين نگاه نسنجيده به بحث توسعه متوازن باعث شده اين توقع ايجاد شود كه هر نقطه جغرافيايي از نظر سياسي بايد ترقي و ارتقا پيدا كند.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اين‌كه همين مساله را در حال حاضر در مركز كشور و پايتخت و استان‌ها شاهديم، گفت: چون نگاهمان بر توسعه‌ي متوازن و عدالت‌محورانه نبوده و اعتبارات در يك جا دپو و برنامه‌ها در يك جا اجرا شده و مديران ما در سطح كلان اين نگاه را نداشته‌اند كه بسياري از برنامه‌هاي ملي را مي‌توان در استان‌ها پياده كرد، با اين مسائل روبه‌رو شده‌ايم.

وي با انتقاد از انتقال برخي معاونت‌هاي يك سازمان به استان‌هاي ديگر به دليل ارتباط معاونت‌ها با يكديگر گفت: يك نگاه جامع در اين راستا نياز است. بايد اولا يك مطالعه و پژوهش جامع صورت گيرد تا بفهميم كدام مدل را بايد پيگيري كنيم. واقعا مدل انتقال شركت‌هاي خصوصي و وابسته به دولت به ساير استان‌ها اولويت دارد يا انتقال سازمان‌هاي اداري و معاونت‌هاي وزارتخانه‌ها يا حتي خود وزارتخانه‌ها و يا حتي انتقال پايتخت؟ بر روي همه اين مسائل بايد يك مطالعه‌ جامع صورت گيرد.

نماينده نيشابور گفت: وقتي قرار است يك كار مهمي انجام گيرد بايد آمايش سرزميني شود و بعد مسائل ديگر آن مكان در نظر گرفته شود، تا ببينيم آن مكان كشش لازم را دارد و تا چه حد بايد پيش‌رفت و اگر قرار باشد همين اتفاقي كه در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري رخ داده، در وزارت ديگر اتفاق بيفتد، شاهد يك پراكندگي خواهيم شد.

وي در پايان ضمن موافقت با تمركز‌زدايي از پايتخت گفت: اولين قدم اجراي برنامه‌هاي ملي در مراكز استان‌هاي ذي‌صلاح و سپردن برنامه‌ها و سپردن اجرا و تصدي‌گري‌ها به بخش غيردولتي مهم است، وقتي معاونتي به استان‌ ديگري منتقل شود ولي نتواند با معاونت پشتيباني يا رييس اصلي سازمان خود هماهنگي كند، با مشكل مواجه مي‌شود، لذا در اين راستا بايد همه وزارتخانه‌ها را با هم ديد و براي انتقال يك سازمان يا وزارتخانه بايد مصوبه‌ي هيات وزيران را داشته باشد و در تغيير پايتخت يا انتقال برخي سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها حتما نياز به مشاوره و راي مجلس هم است و نبايد در مورد مسائل مهم كشور به راحتي تصميم بگيريم و فردا با مشكل مواجه شويم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha