• سه‌شنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۷:۳۸
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 8903-07675
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/حمله صهيونيست‌ها به ناوگان آزادي غزه/ - ادامه تظاهرات و محكوميت جهاني - صدور بيانيه‌ي محكوميت از سوي شوراي امنيت

/حمله صهيونيست‌ها به ناوگان آزادي غزه/
- ادامه تظاهرات و محكوميت جهاني
- صدور بيانيه‌ي محكوميت از سوي شوراي امنيت

دومين روز از حمله‌ي وحشيانه‌ي رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي غزه امروز (سه‌شنبه) در حالي سپري شد كه تظاهرات و محكوميت‌ گسترده‌ي بين‌المللي اين اقدام هم‌چنان ادامه داشت. شوراي امنيت نيز با صدور بيانيه‌اي اين حمله را محكوم كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ در اين ميان رژيم صهيونيستي براي كاستن از بار اين ننگ، اقدام به انتقال بخشي از محموله‌هاي توقيف شده از ناوگان آزادي و نيز آزادي برخي از اعضاي دستگير شده‌ي اين ناوگان نموده است.

----------------------------   اعلام خبر سلامت رائد صلاح --------------------------

يك عضو عرب - اسرائيلي پارلمان رژيم صهيونيستي و از مسافران ناوگان آزادي اعلام كرد كه شيخ رائد صلاح در جريان حمله روز دوشنبه اين رژيم به ناوگان مذكور آسيبي نديده است.

حنين زعبي، عضو عرب - اسرائيلي پارلمان رژيم صهيونيستي (كنست) كه از سرنشينان كشتي‌هاي ناوگان آزادي است، در تماس تلفني با سايت اينترنتي عرب 48 اظهار داشت: تمامي اعضاي هيات عرب 48 از جمله شيخ رائد صلاح، رئيس جنبش اسلامي اراضي 1948 سالم بوده و آسيبي نديده‌اند.

اين اظهارات درپي اخبار منتشر شده از سوي رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي مبني بر زخمي شدن شيخ رائد صلاح و اخباري تاييد نشده در خصوص شهادت وي بيان شد.

خانواده شيخ رائد صلاح نيز اخبار منتشر شده مبني بر انتقال وي به بيمارستان تل هاشومير در تل‌آويو را رد كردند.

راديو ارتش رژيم صهيونيستي نيز اعلام كرد كه ارتش، رائد صلاح را از بندر اسدود بازداشت كرده در حال بازجويي از وي است.

رژيم صهيونيستي حداقل 480 فعال ناوگان آزادي غزه را در هنگام حمله به آن دستگير كرد.  تعدادي از اين افراد به دليل زخمي شدن در بيمارستان بستري هستند.

هم‌چنين تعداد زيادي از فعالان حامي فلسطين كه زخمي شده بودند، پس از امتناع از درمان در بيمارستاني در عسگلون زنداني شده‌اند.

وزارت امور خارجه‌ي آلمان نيز اعلام كرد كه پنج تن از افرادي كه در ناوگان آزادي غزه بودند و توسط رژيم صهيونيستي دستگير شدند، به آلمان بازگشته‌اند.

از سوي ديگر، وزارت امور خارجه انگليس اعلام كرد: به دنبال حمله به ناوگان آزادي غزه، چند تبعه‌ي انگليس دستگير شده‌اند.

گفته مي‌شود كه حدود 28 تن از اتباع انگليس در اين ناوگان امدادرسان حضور داشته‌اند.

از سوي ديگر، وزارت امور خارجه ايتاليا نيز امروز گزارش داد: شش شهروند ايتاليايي پس از حمله اسرائيل به ناوگان آزادي توسط نيروهاي اسرائيل دستگير شده‌اند.

فرانكو فراتيني، وزير امور خارجه ايتاليا نيز اعلام كرد كه وي اميدوار است اين شهروندان ايتاليايي هرچه زودتر آزاد شوند.

وي تصريح كرد كه مقامات سفارت ايتاليا در تل آويو با اين شهروندان ايتاليايي ديدار خواهند كرد.

دولت اندونزي نيز تاكيد كرد كه 12 شهروند اين كشور كه در ناوگان كمك رساني به غزه حضور داشتند، توسط نيروهاي اسرائيلي دستگير شدند و در سلامت كامل به سر مي‌برند.

يكي از مقامات وزارت خارجه اندونزي گفت:‌ همه شهروندان اندونزي در سلامت كامل به سر مي‌برند و هيچ كدام از آنها نيز مجروح نشده‌اند.

-------------------------صدور بيانيه محكوميت شوراي امنيت-----------------------

شوراي امنيت سازمان ملل به رياست مكزيك در بيانيه‌اي حمله رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي را محكوم كرده و آزادي سرنشينان توقيف شده اين ناوگان را خواستار شد.

در نشست قبلي اين شورا كه دوشنبه شب برگزار شد، به دليل ممانعت آمريكا بيانيه‌اي در محكوميت رژيم صهيونيستي صادر نشد.

اين نشست به رياست نماينده دائم مكزيك كه كشورش رياست دوره‌اي اين شورا را برعهده دارد، برگزار شد.

در اين بيانيه كه توسط نماينده مكزيك قرائت شد، از كشته شدن غيرنظاميان و فعالان خارجي در ناوگان آزادي كه حامل كمك‌هاي بشردوستانه به ساكنان محاصره شده غزه بود، ابراز تاسف و محكوم شد.

در اين بيانيه بر آزادي هر چه سريعتر سرنشينان بازداشت شده اين ناوگان و آزاد كردن كشتي‌هاي توقيف شده، ضرورت ايجاد تضميني از سوي اسرائيل جهت ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به نوار غزه، انجام تحقيقات فراگير، مستقل و شفاف در خصوص اين اقدام و اجراي كامل قطعنامه 1860 شوراي امنيت در خصوص بازگشايي گذرگاه‌هاي غزه تاكيد شد و از وضعيت انساني حاكم بر نوار غزه ابراز نگراني شد.

شوراي امنيت تنها راهكار براي حل و فصل بحران اسرائيل و فلسطين را توافق صلحي دانست كه به راهكار تشكيل كشور مستقل فلسطين در كنار اسرائيل منجر شود و از مذاكرات غيرمستقيم صلح حمايت كرد.

-----------------------بازگشت نتانياهو به سرزمين‌هاي اشغالي---------------------------

در اين ميان بنيامين نتانياهو،‌ نخست وزير رژيم صهيونيستي، با نيمه تمام گذاشتن سفرش به كانادا، سفر به واشنگتن را نيز لغو كرد.

اين در حالي است كه وي قرار بود در جريان سفر به واشنگتن با باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا، ديدار كند.

از سوي ديگر، كاخ سفيد در بيانيه‌اي اعلام كرد: باراك اوباما در تماس تلفني 15 دقيقه‌اي با نتانياهو، اطلاع از دلايل دقيق حمله اسرائيل به ناوگان آزادي را خواستار شد.

در اين ميان، ارتش رژيم صهيونيستي امروز تهديد كرد كه در صورت ورود كشتي "راشل كوري" به منطقه كه از ايرلند راهي غزه شده، عليه آن به زور متوسل مي‌شود.

اين كشتي ايرلندي نيمه ماه گذشته با تاخير دو روزه سفر دريايي خود از يكي از بنادر ايرلند را آغاز كرد و حامل 1200 تُن كمك‌هاي بشر دوستانه ايرلند براي مردم تحت محاصره غزه است.

اين كشتي سفر خود را ديرتر از ناوگان آزادي كه شامل كشتي‌هايي از تركيه،‌ كويت‌، سوئد،‌ يونان و چند كشور ديگر بود،‌ آغاز كرد.

از سوي ديگر، راديو عبري خاطر نشان كرد: ‌بازجويي از فعالان خارجي ناوگان آزادي غزه ادامه دارد.

اين راديو افزود:‌ به 40 فعال كه خواستار بازگشت به كشورشان شده‌اند اجازه بازگشت داده شده، ولي ده‌ها تن به زندان بئرالسبع منتقل شده‌اند.

از سوي ديگر، يك مقام وزارت جنگ رژيم صهيونيستي امروز هشدار داد كه اين رژيم از حضور تمامي كشتي‌هاي كمك رسان به غزه جلوگيري به عمل مي‌آورد.

اين در حالي است كه فعالان حامي فلسطين قول داده‌اند كه اقدامات جديدي براي شكسته شدن محاصره غزه به رغم جنايت اخير رژيم صهيونيستي انجام بدهند.

گرتا برلين، از جنبش "غزه آزاد" نيز به خبرگزاري فرانسه گفت:‌ اقدام بعدي براي شكستن اين محاصره ظرف چند روز آينده انجام نخواهد شد.

وي گفت:‌ كشتي "راشل كوري" هم اكنون در نزديكي سواحل ايتاليا است و قايق ديگر نيز در حال تعمير است.

--------------------------ادامه‌ي تظاهرات جهاني-------------------------------

صد‌ها تن از مردم، فعالان سياسي و سياستمداران مصري با برپايي تظاهراتي مقابل وزارت امور خارجه مصر، از دولت اين كشور خواستند تا هرچه سريعتر سفير رژيم صهيونيستي را از قاهره اخراج كند.

صدها تن از طرفداران گروه صدر نيز با برپايي تظاهرات مشابه در بغداد، اقدام نيروهاي اشغالگر را محكوم كردند.

مقتدي صدر، رهبر اين گروه، از سازمان‌هاي عربي و اسلامي خواست تا مواضعي عملي را عليه تروريسم اسرائيل اتخاذ كنند.

بيروت و ديگر شهرهاي لبنان نيز شاهد تظاهرات هزاران تن از مردم اين كشور و فلسطينيان مقيم آن در اعتراض به حمله رژيم صهيونيستي به ناوگان ازادي بود.

در همين راستا صدها تن مقابل مقر سازمان ملل در بيروت تجمع كرده و با در دست داشتن پرچم‌هاي فلسطين و تركيه و به آتش كشيدن پرچم رژيم صهيونيستي، اين اقدام را محكوم كردند.

بيش از 2000 تن از مردم امان، پايتخت اردن نيز با برپايي تظاهراتي در اين شهر به سمت مقر نخست وزيري و سر دادن شعارهايي، اقدام صهيونيست‌ها را محكوم نمودند.

تعدادي از سياستمداران و روزنامه‌نگاران پاكستاني نيز در تظاهرات مشابه حمله صهيونيست‌ها را محكوم كرده و از سازمان ملل و آمريكا خواستند كه در اين خصوص وارد عمل شود.

مردم سارايوو نيز با مشاركت در تظاهراتي گسترده اين اقدام را محكوم كردند.

صدها تن از مردم كپنهاگ نيز با برپايي تظاهراتي مقابل سفارت رژيم صهيونيستي، اعتراضات خود را به همه صهيونيست‌ها اعلام كرده و لغو محاصره غزه را خواستار شدند.

تظاهركنندگان كه پرچم فلسطين و تركيه را در دست داشتند، تحريم رژيم صهيونيستي و توقف جنايات اين رژيم عليه غيرنظاميان را خواستار شدند.

پاريس نيز شاهد تظاهراتي مشابه مقابل سفارت رژيم صهيونيستي در اين شهر بود.

صدها تن از مردم لندن نيز با برپايي تظاهراتي در نزديكي مقر نخست وزيري انگليس و سردادن شعارهايي، جنايت جنگي رژيم صهيونيستي را محكوم كردند.

شهرهاي تركيه نيز شاهد تظاهرات ده‌ها هزار نفري مردم اين كشور در اعتراض به حمله صهيونيست‌ها به ناوگان آزادي و شهادت 20غيرنظامي از جمله 15 شهروند تركيه‌اي بود.

تظاهركنندگان بار ديگر ضمن محاصره سفارتخانه و كنسول‌گري رژيم صهيونيستي در آنكارا و استانبول و آتش زدن پرچم‌هاي اين رژيم، انتقام خون قربانيان اين جنايت را خواستار شدند.

صدها فلسطيني عرب و خارجي طرفدار مسئله فلسطين نيز با برپايي تظاهراتي در برلين و سردادن شعارهايي، اعتراض خود را به رژيم صهيونيستي اعلام نموده و لغو محاصره غزه را خواستار شدند.

ده‌ها هزار تن از مردم ايتاليا نيز با برپايي تظاهراتي گسترده در رم، ميلان و ديگر شهرهاي اين كشور، جنايات رژيم صهيونيستي را محكوم كرده و ضمن تروريست توصيف كردن دولت عبري، نيروهاي ارتش اين رژيم را قاتل دانسته و اخراج اين رژيم از سازمان ملل را خواستار شدند.

مردم آتن نيز تظاهراتي را در همين راستا برگزار كردند كه پليس براي متفرق نمودن آنها از نزديكي سفارت رژيم صهيونيستي در اين شهر مجبور به استفاده از گاز اشك‌آور شد.

اين در حالي است كه شهرهاي اسلو، لاهه، بروكسل، استكهلم و ژنو نيز شاهد تظاهرات‌هاي اعتراض آميز گسترده نسبت به اقدام جنايت‌كارانه رژيم صهيونيستي بود.

واشنگتن، پايتخت آمريكا نيز از اين قاعده مستثني نشد و ده‌ها تن از مردم اين شهر با برپايي تظاهراتي مقابل سفارت رژيم صهيونيستي، بستن اين سفارت و لغو محاصره غزه را خواستار شدند.

اراضي فلسطيني از جمله نوار غزه و شهرهاي كرانه باختري همچنين بيت‌المقدس شرقي نيز شاهد تظاهرات‌هاي گسترده و اعتراض آميز مردم فلسطين به جنايت رژيم صهيونيستي بود.

مردم قدس شرقي روز دوشنبه در اين منطقه اعتصاب عمومي اعلام كرده و تمامي اماكن تجاري را بستند.

ده‌ها اسرائيلي نيز در مقابل منزل بنيامين نتانياهو دست به تظاهرات زدند.

تظاهركنندگان دست نوشته‌هايي در دست داشتند كه بر روي آن نوشته شده بود "تحريم همان تروريسم است".

اين روزنامه هم‌چنين نوشته است: در تظاهرات دانشجويان عرب در بيت‌المقدس كه در اعتراض به حمله به ناوگان آزادي غزه برگزار شد درگيري شديدي ميان جوانان فلسطيني و نيروهاي پليس و ارتش اسرائيل در گرفت كه طي آن ده‌ها تن درپي استفاده نيروهاي اسرائيلي از گاز اشك‌آور دچار خفگي شدند.

تظاهرات‌هاي مردمي گسترده در بيت المقدس و شهرهاي كرانه‌ي باختري در محكوميت كشتار ناوگان آزادي به درگيري‌هاي متعدد با نظاميان صهيونيست انجاميد.

صدها تن از شهروندان فلسطيني و گروه‌هاي خارجي كه همبستگي خود را با شهيدان ناوگان آزادي غزه اعلام كردند‌ در مركز منطقه‌ي دوار المناره در رام الله تظاهرات كردند.

تظاهراتي مشابه نيز در شهرك قديمي بيت المقدس برگزار شد كه به درگيري ميان جوانان فلسطيني و سربازان اشغالگر منجر شد.

در تظاهرات انجام شده در انگليس معترضان ضد اسرائيلي به ساختمان بي.بي.سي حمله كردند و طي اين حمله چند معترض دستگير و شيشه‌هاي اين ساختمان‌ شكسته شد.

يك معترض نيز پرچم فلسطين را در يكي از قسمت‌هاي بالاي شبكه بي.بي.سي قرار داد كه پس از آن پليس وي را دستگير كرد.

معترضان فرياد مي‌زدند كه نحوه پوشش مناقشه اسرائيل - فلسطين جانب‌دارانه است و بي.بي.سي بايد حقايق را بگويد.

-----------------------تداوم محكوميت‌هاي جهاني------------------------------- 

در ادامه‌ي محكوميت جنايت رژيم صهيونيستي عليه ناوگان حامل كمك‌هاي بشردوستانه به غزه، علي عبدالسلام التريكي، رئيس مجمع عمومي سازمان ملل از فلسطينيان خواست نسبت به اقدام وحشيانه رژيم صهيونيستي پاسخ عملي بدهند.

التريكي خاطر نشان كرد: ‌متاسفانه اقدام اسرائيل غير قابل قبول و وحشيانه بود. اسرائيل در راستاي ناديده گرفتن قوانين بين‌المللي تلاش مي‌كند و اين مساله ناشي از مصونيتي است كه از سوي برخي كشورهاي بزرگ برخوردار است و همين امر موجب شده است اسرائيل قوانين بين‌المللي را زير پا بگذارد. در حالي كه بايد يك موضع گيري بين‌المللي صريح در اين خصوص اتخاذ شود.

التريكي در عين حال خاطر نشان كرد:‌ پاسخ به حمله عليه ناوگان آزادي ابتدا بايد از سوي فلسطيني‌ها باشد و اين واكنش بايد در زمينه پايان دادن به درگيري‌ها و اختلافات فلسطيني‌ها باشد، سپس واكنش اعراب حائز اهميت است كه در زمينه گشودن گذرگاه‌ها تجلي مي‌يابد.

شوراي حقوق بشر سازمان ملل نيز برگزاري نشست فوق‌العاده امروز درخصوص حمله اسراييل به ناوگان آزادي غزه را خواستار شد.

اظهارات دبيركل جهاد اسلامي

رمضان عبدالله شلح، دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين، اظهار داشت: جنايتي كه اسرائيل عليه فعالان و حاميان فلسطين انجام داد يك حادثه خطرناك است و با هيچ زباني نمي‌توان اين جنايت زشت را توصيف كرد.

عبدالله شلح اظهار داشت:‌ اشغالگران پيش از اجراي جنايت خود استراتژي را وضع كرده بودند كه مبتني بر جلوگيري از انفجار مردمي در داخل اراضي اشغالي سال 1948 و جلوگيري از اجراي عمليات نظامي فلسطيني عليه اشغالگران كه منجر به انفجار در نوار غزه و كرانه باختري مي‌شود ونيز تمركز بر جلوگيري از انفجار در ميان ملت‌هاي عربي اسلامي و جهاني و درخواست‌شان براي مجازات عليه اسرائيل بود.

وي افزود:‌ گروه‌هاي فلسطيني استراتژي را براي پاسخ به جنايت اسرائيل وضع مي‌كنند.

اظهارات اردوغان

رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه نيز اظهار داشت: اقدام اسرائيل در زمينه تجاوز به ناوگان آزادي كه به سوي نوار غزه در حركت بود، به منزله تروريسم دولتي و اقدام غيرقانوني است.

نخست‌وزير تركيه در جمع خبرنگاران در پايتخت شيلي گفت: تركيه هرگز در قبال اين اقدام كه تروريسم دولتي غيرانساني محسوب مي‌شود، دست بسته نخواهد بود و سكوت نخواهد كرد.

اردوغان تاكيد كرد: اسرائيل قوانين بين‌المللي را زير پا له كرده است.

نخست وزير تركيه اظهار داشت: تركيه از سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) خواسته است در پي اين حمله نشستي فوق‌العاده برگزار كند.

نخست‌وزير تركيه هم‌چنين در جلسه پارلمان اين كشور اظهار داشت: اسرائيلي‌ها انسانيت را زير پا له كردند و از چارچوب انسانيت خارج شدند. حمله اسراييل به ناوگان آزادي حمله به قوانين بين‌المللي ، وجدان انساني و صلح جهاني بود. اين قتل‌عام خونين مستحق هرگونه محكوميت است.

اردوغان گفت: اسرائيل با اين حمله خود در واقع وجدان انسان‌ها را جريحه‌دار كرد. اين اقدام صلح جهاني را هدف قرار داده است.

رجب طيب اردوغان گفت: ‌اسرائيل اصرار دارد كه هم‌چنان ساكنان نوار غزه در گرسنگي به سر ببرند و براي رسيدن به مقاصد خود از هرگونه تجاوز مسلحانه دريغ نمي‌كند. اسرائيل با اين تجاوز در واقع فلسفه سازمان ملل و صلح جهاني را هدف قرار داد، آنهم تجاوزي كه قابل چشم پوشي نيست. اين كشتي‌ها تنها حامل كمك‌هاي بشردوستانه بودند.

براساس گزارش شبكه خبري الجزيره، نخست وزير تركيه عنوان داشت:‌ سازمان كنفرانس اسلامي و اتحاديه عرب‌ نيز در اين زمينه وارد عمل شوند. ‌ما اختيارات لازم و توان لازم را براي مداواي زخمي شدگان داريم و نيازي نداريم كه اسرائيل بخواهد در جهت مداواي آنها برآيد. اسرائيل بايد تضمين كند كه ديگر اشتباهاتش را تكرار نمي‌كند. اسرائيل بايد فورا به اين تحريم غير انساني پايان دهد. نبايد در ارسال كمك‌هاي بشر دوستانه به ساكنان نوار غزه كوچكترين تقلبي صورت بگيرد.‌ اسرائيل با اين كشتي‌هاي حامل افراد غير نظامي و كمك‌هاي بشر دوستانه به گونه‌اي رفتار كرد كه گويي اين كشتي حامل تروريست‌ها و سلاح بود؛ اين اقدام غيرقانوني است كه آن را نمي‌پذيريم.

از سوي ديگر، تركيه به تيم ملي جوانان تركيه دستور داده است تا سفر خود به اسرائيل را پايان دهد.

ناتو نيز امروز بنا به درخواست تركيه نشست فوق‌العاده برگزار مي‌كند.

‌اتحاديه‌ي جهاني علماي مسلمين در بيانيه‌اي اقدام رژيم صهيونيستي در حمله به ناوگان آزادي را محكوم كرد و گفت:‌ اين اقدام جنايت جديد اسرائيل عليه ملت فلسطين است.

در بيانيه‌ اتحاديه جهاني علماي مسلمين آمده است:‌ جنايت جديدي كه توسط صهيونيست‌ها عليه ناوگان آزادي و ناوگان شكستن حريم نوار غزه صورت گرفت،‌ غير قابل بخشش است. آن هم تنها به خاطر اينكه فعالان حقوقي و اعضاي پارلمان 50 كشور قصد شكستن تحريمي را داشتند كه صهيونيست‌ها از زمان جنگ ظالمانه‌ي خود عليه نوار غزه بر روي يك و نيم ميليون فلسطيني اعمال كرده بودند.

كابينه عربستان نيز ضمن محكوم كردن كشتاري كه اسراييل صورت داده است، اين حمله و كشتار را اقدام غير انساني و نقض علني قوانين بين المللي و تلاش در جهت گرسنه نگه داشتن ملت فلسطين و توقف هرگونه امداد رساني به ملت مظلوم فلسطين دانست.

كابينه عربستان ضمن محكوم كردن اين كشتار، از جامعه جهاني خواست در قبال چنين جنايت‌ها و سياست‌ وحشيانه‌ي مسئولان اشغالگر اسرائيلي به مسئوليت‌هايشان عمل كنند.

ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگليس نيز تاكيد كرد كه ديدگاه انگليس با هم پيمانان اروپايي‌اش بر لزوم تشكيل كميته حقيقت‌ياب براي مشخص شدن علل حمله اسرائيل به كشتي حامل كمك‌هاي بشردوستانه مطابقت دارد.

هيگ در گفت‌وگو با بي.بي.سي، از دولت رژيم صهيونيستي خواست اجازه دهد كمك‌هاي بشردوستانه به علت اوضاع نامناسب نوار غزه وارد اين منطقه شود.

وزير امور خارجه انگليس تاكيد كرد:‌ دولت انگليس تماس‌هايي را با دولت اسرائيل و سفارت اسرائيل در لندن در خصوص دستيابي به اطلاعاتي درباره شهروندان انگليسي كه در ناوگان آزادي بوده‌اند برقرار كرده است و دولت اسرائيل تضمين داده است كه سلامت و امنيت آنان را حفظ خواهد كرد.

وي بر اهميت تعهد دولت اسرائيل به رفتاري مناسب و با درايت تاكيد كرد و گفت:‌ رفتار مناسب‌، حكيمانه و خويشتن‌داري، در چارچوب معيارهاي قوانين بين‌المللي است.

ديويد كامرون، نخست وزير انگليس نيز از بنيامين نتانياهو، همتاي اسرائيلي خود خواست به انتقادات قانوني كه نسبت به حمله نيروهاي اسرائيلي به ناوگان آزادي مطرح شده، پاسخ دهد.

كامرون در تماس تلفني با نتانياهو گفت: انگليس نسبت به تلفات اين حمله متاسف است.

وزارت امور خارجه روسيه نيز حمله رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي غزه را به شدت محکوم کرد.

در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه آمده است: مسکو اين مسئله را محکوم کرده و همين امر باعث نگراني‌هاي عميق ما براي شرکت کنندگان در اين کاروان بشردوستانه شده است. مسلما بکارگيري سلاح عليه افراد غير نظامي و توقيف کشتي‌ها در درياي آزاد بدون هرگونه دليل حقوقي نقض صريح قوانين و استانداردهاي بين المللي است.

از سوي ديگر، معمر قذافي رهبر ليبي، در پيامي به باراك اوباما اين كشور را عامل جنايت اسرائيل عليه ناوگان آزادي دانست.

قذافي در اين پيام عنوان داشت: آمريكا بايد مسووليت حمله اسرائيل را كه موجب كشته شدن ده‌ها غيرنظامي شده است، برعهده بگيرد.

آنگلا مركل، صدراعظم آلمان نيز از نخست وزير رژيم صهيونيستي درخواست كرد كه در خصوص حمله‌ي نيروهاي اين رژيم به كشتي حامل كمك‌هاي انساني به نوار غزه هرچه سريعتر توضيح دهد.

آنگلا مركل در پي حمله‌ي نيروهاي رژيم صهيونيستي به كشتي حامل كمك‌هاي انساني به نوار غزه، نسبت به افزايش تنش در خاورميانه هشدار داد.

به گزارش خبرگزاري آلمان، گوئيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان نيز خواهان بررسي بي‌طرفانه‌ي اين حمله شد.

هوگو چاوز، رييس جمهور ونزوئلا، حمله نيروهاي اسرائيلي به ناوگان آزادي را محكوم كرد.

چاوز اظهار داشت: سازمان ملل و دادگاه بين‌المللي لاهه در برابر قتل عام وحشيانه‌اي كه اسرائيل بار ديگر در نوار غزه صورت داد، كجا هستند؟ جهان در برابر چنين جنايت‌هاي غيرانساني كجاست و چه كار مي‌كند؟

گروه‌هاي ملي و اسلامي فلسطيني نيز نشستي را در غزه برگزار كردند و در پايان بيانيه‌اي 10 بندي صادر كردند.

گروه‌هاي فلسطيني توقف هرگونه اقدام در نوار غزه و كرانه باختري و تلاش براي پايان دادن به پرونده بازداشت‌هاي سياسي را ضروري دانسته و تاكيد كردند: اجراي اين موضوع را دنبال كرده و كميته‌اي در اين زمينه تشكيل مي‌دهند.

--------------------------انتقال كالاهاي توقيف شده به غزه------------------------

در همين حال، شبكه 10 تلويزيون رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه اسرائيل در جهت كاهش خشم بين‌المللي عليه خود به دليل جنايتي كه عليه كشتي‌هاي لغو محاصره غزه مرتكب شد، تصميم گرفته است كالاهاي ناوگان آزادي را هر چه سريعتر به غزه منتقل كند و اين كالاها و داروها را در بندر اسدود نگهداري نكند.

براساس اعلام اين شبكه تلويزيوني، كاميون‌هاي اسرائيلي شروع به انتقال اين كالاها كرده‌اند و براي ورود اين كالاها به نوار غزه راهي گذرگاه كرم شلوم خواهند شد و سازمان‌هاي بين‌المللي براي دريافت و توزيع اين كالاها در ميان ساكنان غزه در اين منطقه حضور خواهند داشت.

---------------------پيشنهاد فرانسه براي تشكيل تيم تحقيق اروپايي-----------------

از سوي ديگر، فرانسه پيشنهاد داد كه اتحاديه اروپا مسووليت انجام تحقيق بين‌المللي كه شوراي امنيت براي بررسي حمله نظامي رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي خواسته بود را برعهده بگيرد.

وزير دولت فرانسه در امور اروپا، اظهار داشت: اين مسئله بايد روشن شود كه سازمان ملل خواستار كميته تحقيق بين‌المللي شده و اروپايي‌ها مي‌توانند اين مسووليت را برعهده بگيرند.

كميسيون سياسي اتحاديه اروپا به رياست كاترين آشتون، روز دوشنبه اصل تشكيل كميته تحقيق بين‌المللي را تصويب كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha