*مروري بر ماجراي تصميم دايملر براي خروج از ايران* ايرانخودروييها: با بنز مشكلي نداريم
در حالي كه چند هفته پيش ديتر زيچ، مديرعامل شركت خودروسازي دايملر در جمع سهامداران اين شركت از كاهش و يا قطع همكاري دايملر و واحد تابع آن يعني مرسدس بنز با ايران خبر داد، با اين وجود هنوز دقيقا معلوم نيست كه آينده همكاري اين شركت آلماني با ايران چگونه خواهد بود؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ماجراي قطع همكاري دايملر با ايران نخستين بار با اظهارات مديرعامل اين شركت يعني ديتر زيچ در جمع سهامداران اين شركت آغاز شد.
زيچ در آن زمان گفت كه دايملر به زودي 30 درصد سهام خود در شركت توليد موتورهاي ديزلي (زيرمجموعه ايران خودرو ديزل) را ميفروشد و سطح همكاريهاي خود را نيز با ايران كاهش ميدهد.
مديرعامل دايملر در عين حال مدعي شد كه اين تصميم را در واكنش به سياستهاي ايران در خصوص برنامههاي هستهاي اتخاذ كرده است. با اين وجود رسانههاي خبري تصميم دايملر براي خروج از ايران را سياسي توصيف كرده و آنرا ناشي از فشارهاي آمريكا، آلمان و همچنين اتحاديه اروپا به اين شركت دانستند.
دايملر همچنين اعلام كرد كه تقاضاي خود براي صادرات خودروهاي با كاربرد غير نظامي به ايران را پس گرفته است.
اين تصميم در حالي اتخاذ شد كه صدر اعظم آلمان نيز پيشتر از تصميم شركتهاي اين كشور براي كاهش روابط با ايران حمايت كرده بود.
مديرعامل دايملر همچنين از لغو قرارداد ارسال كاميون و خودرو سنگين به ايران خبر داده و در عين حال عنوان كرد كه اين تصميم زياني را متوجه مردم ايران نخواهد كرد.
* * محرابيان: تصميم دايملر بلوف سياسي بود
اين اظهارات مديرعامل بزرگترين شركت خودروسازي آلمان تا مدتي با واكنش خاصي از سوي مقامات ايراني روبرو نشد، اما در نهايت اين علياكبر محرابيان، وزير صنايع و معادن بود كه در واکنش به تصميم شرکت آلماني خودروسازي دايملر براي خروج از ايران صراحتا اين اقدام را نوعي بلوف سياسي توصيف و اعلام كرد كه هماكنون توانايي صنعت خودروسازي كشور به حدي رسيده كه در بسياري از بخشها توانايي طراحي و توليد را داريم.
وي اينرا هم گفت كه در صنعت خودرو، در اكثر خودروهايمان تقريبا بهطور كامل خودكفا هستيم؛ به ويژه در خودرو بنز که هم موتور، هم قواي محركه و اتاق و هم تمامي تزئينات آن در داخل توليد ميشود.
* * صالحينيا: به من ربطي ندارد!
در ادامه اين محسن صالحينيا، مديركل دفتر صنايع ماشينسازي و نيروي محركه وزارت صنايع و معادن بود كه در واكنش به تصميم دايملر براي خروج از ايران عنوان كرد: هنوز به صورت رسمي چيزي در اين زمينه به من منعكس نشده و اين موضوع را در رسانهها دنبال كردهام. به نظر من بهتر است در اين زمينه از ايران خودرو سوال شود.
وي خاطرنشان كرد: هزار شرکت در ايران در حال فعاليت هستند که ممکن است هر روز به مشکل بر بخورند. آيا من بايد پاسخگو باشم؟
صالحينيا همچنين به رسانهها توصيه كرد كه سوالات مربوط به خروج دايملر از ايران را از يکهزارع، مديرعامل ايران خودرو ديزل يا قياسي، رييس انجمن خدمات پس از فروش اين شركت بپرسند.
* * يكه زارع: رابطه قطع نشده
اين بود كه چندي بعد هاشم يكه زارع، مديرعامل ايران خودرو ديزل اعلام كرد كه هيچگونه خللي در روند همكاري اين دو شركت ايجاد نشده و اين همكاري درحال توسعه است.
وي اظهار داشت كه ايران خودرو ديزل، يكي از شركاي قديمي شركت بنز آلمان بوده و طي سالهاي متمادي، همكاريهاي فني و مهندسي خود را توسعه داده و اين روند همكاري در حال حاضر نيز ادامه دارد.
او البته اذعان كرد كه شركت بنز آلمان در يك برنامه جديد سهامهاي غيرمديريتي خود را به فروس ميرساند كه اخيرا قصد فروش سهام خود در تاتاي هند را دارد و در اين راستا 30 درصد سهام ايدم تبريز را نيز كه از آن اين شركت است، به فروش خواهد رساند.
* * توليد بنز سواري در فروردين ماه
البته تازهترين آمار سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) مربوط به توليد خودرو در كشور نشان ميدهد كه توليد خودرو سواري بنز در ايران خودرو در فروردين ماه امسال به صفر رسيده است. هرچند آمار وزارت صنايع و معادن نشان ميدهد كه در نخستين ماه امسال 15 دستگاه سواري بنز در ايران خودرو توليد شده است.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات