• جمعه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8902-05472
  • خبرنگار : 71186

رستاخيز پيكان در كالبد برندي چيني!

رستاخيز پيكان در كالبد برندي چيني!

امنيتي شدن روند مذاكرات و خودداري مسوولان ايران خودرو از بيان مشخصات و نام شركت طرف مذاكره براي انتخاب خودرو جايگزين پيكان در يك سال اخير حساسيت‌هاي زيادي را در اين زمينه ايجاد كرده است. شايد ويژگي‌هاي منحصر به فرد پيكان بود كه باعث شده انتخاب خودرو جايگزين آن تا اين حد با حساسيت همراه شده و به تاخير بيافتد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پنج سال پيش پيكان پس از حدود 10 سال جدال بين مسوولان وزارت صنايع و ايران خودرو سرانجام از چرخه توليد خارج و بازنشسته شد.

اين خودرو اگرچه به صورت دستوري از چرخه توليد ايران خودرو خارج شد و اعتراض هاي زيادي از سوي مسوولان وقت اين شركت را برانگيخت، اما نواقصي همچون مصرف بالاي سوخت و آلايندگي چاره‌اي جز اين كار باقي نگذاشته بود.

به هر حال اگرچه زمان زيادي است كه پيكان از دور خارج شده و به قول يكي از مديران سابق ايران خودرو، در تابوت آرميده است، ولي با اين حال هر از چندگاهي مسائل مربوط به خودرو جايگزين آن خبرساز مي‌شود.

** گذشت يک ماه از مهلت تعيين شده براي دريافت مجوز توليد خودرو جايگزين

اما جديدترين اظهار نظر رسمي ايران خودرو در مورد خودرو جايگزين پيكان مربوط به حدود يك ماه و نيم پيش و زماني است كه مديرعامل اين شركت در نشست خبري آخر سال خود در پاسخ به سوالات خبرنگاران اعلام كرد كه خودروهاي جديد (جايگزين پيكان) انتخاب شده و در حال انجام تست‌هاي مربوطه هستند كه ظرف دو تا سه هفته آينده و اتمام تست‌ها، مجوز لازم براي توليد آنها دريافت خواهد شد.

در واقع با احتساب گذشت حدود 45 روز از آن زمان تاكنون بايد مجوز توليد اين خودروها صادر و در خصوص نوع و نام اين خودرو اطلاع‌رساني مي شد، ولي با اين حال اين اتفاق تاكنون نيافتاده و ايران خودرو ترجيح داده در اين خصوص با سياست چراغ‌هاي خاموش حركت كند.

يادآور مي شود که مذاکره با چيني ها براي توليد خودرو ارزان قيمت موضوعي است که در زمان مديريت سابق اين شرکت پيگيري شده و حتي قرار بود شرکت چيني چري در بابل اقدام به توليد مشترک خودرو با ايران خودرو کند که در لحظات آخر با مخالفت وزير صنايع ومعادن روبه رو و پروژه منتفي شد.

** از پيكان انگليسي تا پيكان چيني

با اين حال و با وجود عدم اطلاع رساني رسمي در اين خصوص بر اساس آن‌چه كه تاكنون به صورت جسته و گريخته منتشر شده، خودرو جديد جايگزين پيكان چيني بوده و قرار است با قيمت كمتر از10 ميليون تومان وارد بازار شود. بنا بر اطلاعات موجود، چيني بودن خودرو جايگزين پيكان اگرچه قطعي به نظر مي‌رسد، اما شايد مقاومت افكار عمومي در مقابل کالاهاي چيني و همين طور خودروهاي چيني است كه باعث شده تا مديرعامل ايران خودرو در يكي از موضع گيري‌هاي خود در اين زمينه با بيان اينكه تاكنون اعلام نشده كه خودرو جايگزين پيكان چيني است، از تائيد توليد جايگزين پيكان تحت لواي برندي چيني خودداري كند. به هر حال پيكان با وجود پيكان بودن آن توليد شرکت تالبوت انگليس بود و خودرو چيني هم كه به هر حال چيني است ديگر!

** جايگزيني پيكان با خودرويي چيني عاقلانه است؟

در هر صورت نگاهي به سطح كيفي و ايمني خودروهاي توليدي در جهان نشان مي‌دهد كه در شرايط فعلي شايد کمتر خودرو سواري ديگري غير از خودرو‌هاي چيني را بتوان با قيمت كمتر از 10 ميليون تومان در كشور توليد كرد. بنابراين با قطعي بودن رستاخيز دوباره روح پيكان اين بار از كالبد برندي چيني، اين سوال پيش مي‌آيد كه آيا واقعا خودروهاي سواري چيني آن هم در بازه قيمتي زير10 ميليون تومان آنقدر سرتر و با كيفيت‌تر از خودرو پيكان انگليسي هستند كه ارزش داشته باشد ايران خودرو خط توليد پيكان را جمع كرده و خط توليد خودروي سواري چيني را جايگزين‌ آن كند؟ اين پرسش و پرسش‌هاي ديگر اينچنيني تاكنون از سوي مسوولان ايران خودرو كه هنوز به طور رسمي چيني بودن اين خودرو را تائيد نكرده‌اند، بي جواب مانده است.

البته ناگفته نماند که خودروسازان چيني در حال حاضر با مشارکت خودروسازان معتبر جهاني به مرحله اي رسيده اند که قابليت توليد خودروهاي با کيفيت بالا را هم پيدا کرده اند و نمونه بارز آن ارايه خودروهاي مفهومي در نمايشگاه بين المللي خودرو پکن2010 است. با اين حال طبق گفته کارشناسان، توليد خودروهاي ارزان قيمت موضوعي نيست که زياد بتوان روي کيفيت و سطح ايمني محصولات ساخت چين حساب باز کرد.

** مذاكرات امنيتي و عدم اعلام نام شركت خارجي طرف مذاكره

در چنين شرايطي است كه جالب به نظر مي‌رسد مسوولان ايران خودرو اگرچه مذاكره با يك خودروساز خارجي در خصوص توليد خودرو جايگزين پيكان را تائيد مي‌كنند، اما با وجود پرسش‌هاي متعدد تاكنون با اين استدلال كه اعلام نام شركت سازنده اين خودرو موجب اخلال در مذاكرات مربوط به توليد آن در ايران مي‌شود، از اعلام نام شركت خارجي طرف مذاكره خودداري كرده‌اند؛ در حالي كه در عرف امروز صنعت خودرو، تمام خودروسازان در خصوص مذاكرات اين چنيني آن هم در سطوح و مراحل ابتدايي و پائين‌تر به راحتي و به طور رسمي اظهارنظر كرده و مشكلي هم در روند مذاكرات آن‌ها پيش نمي‌آيد. اين مساله هم جزو ديگر پرسش‌هايي است كه مسئولان ايران خودرو تاكنون به ‌آن پاسخ نداده‌اند.

** ايران خودرو حق هدر دادن اموال عمومي را ندارد

به هر حال گذشته از مسائل ياد شده و برخي مسائل ديگر، افكار عمومي ايراني توقع ندارد كه به جاي پيكاني كه با هدف ارتقاي سطح كيفي، راحتي، ايمني و بهبود استانداردهاي آلايندگي و مصرف سوخت از دور خارج شده، خودرو سواري ديگري وارد ايران خودرو شود كه اگرچه ظاهر آن مطمئنا به‌روزتر و زيباتر از پيكان خواهد بود، با اين حال با توجه به سطح قيمتي آن تضميني در خصوص استانداردهاي كيفي، ايمني و راحتي آن وجود ندارد.

با اين حال اگر ايران خودرو شركتي كاملا خصوصي بود كه توسط بخش خصوصي و با سرمايه‌اي كاملا خصوصي ايجاد ‌شده بود، شايد حق داشت كه خودرو مدنظر خود را با هر قيمتي و با هر سطح كيفي وارد كند و آنگاه اين خريداران بودند كه با توجه به شرايط در خصوص خريد يا عدم خريد خودرو تصميم گيري مي‌كردند، اما با توجه به اين كه بخشي از سهام اين شرکت دولتي بوده و متعلق به سازمان ايدرو و بخشي نيز متعلق به سهامداران آن در بورس است، حق ندارد با استفاده از بودجه بيت‌المال و سهامداران خود خودرو چيني را وارد كند كه چند سال بعد معايب آن آشكار خواهد شد.

شايد در آن صورت در چند سال آينده ايران خودرو مجبور به از دور خارج كردن اين خودرو جايگزين پيكان و احضار دوباره روح پيكان از زير خروارها خاك شود!

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha