سرنوشت ساخت 315 واگن مترو چه شد؟ رييس كارگروه ريلي ايدرو: كنسرسيوم داخلي تشكيل شده است واگذاري بخش الكتريكال واگنها به جهاد دانشگاهي هنوز مشخص نيست
رئيس كارگروه ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) با اشاره به فشردگي زمان براي تامين 315 واگن مورد نياز مترو شهرهاي شيراز، اصفهان و تبريز گفت: تصميم داريم از توانايي تمام شركتهاي داخلي واگن ساز و سازنده تجهيزات استفاده كنيم.
عباس قربانعلي بيگ در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به تشكيل دو كنسرسيوم براي ساخت اين 315 واگن مترو توضيح داد: يكي از اين كنسرسيومها كه توسط تعدادي از شركتها و براي همافزايي و همكاري بيشتر تشكيل شده است، مورد نظر ما نيست، اما جزو كنسرسيوم اصلي قرار دارد.
او با بيان اين كه قطعا از تواناييها و قابليتهاي شركتهاي اروپايي و چيني استفاده خواهيم كرد، گفت: هنوز در مورد واگذاري بخش الكتريكال واگنها به جهاد دانشگاهي تصميم نهايي گرفته نشده كه اين مساله به توافقاتي كه در كنسرسيوم شكل ميگيرد، مربوط است.
وي در پاسخ به سوالي درمورد زمان تحويل اين 315 واگن گفت: تلاش ما اين است كه در آغاز سال 1389 قرارداد را با وزارت كشور و قطارهاي شهري نهايي كنيم كه در اين صورت ظرف مدت 18 ماه يعني شش ماه زودتر از برنامه شركت چيني پوژان، اين واگنها به شهرهاي اشاره شده تحويل داده خواهد شد.
او با بيان اينكه بخش الكتريكال واگن مترو شامل سه محور تراكشن موتور، سيستمهاي اينورتر و تجهيزات كنترلي است، گفت: چند شركت داخلي در بخش خصوصي توانايي توليد تراكشن موتور ناوگان از جمله تراكشن موتور لكوموتيوهاي آلستوم با قدرت هزار كيلو وات را دارند.
وي ادامه داد: ما با همكاري اين شركتها كه در زمينه ساخت تراكشن موتور مجموعههاي ريلي سابقه داشتهاند، تراكشن موتور DC و AC مترو را ساختهايم و براي تامين اين قسمت از بخش الكتريكال مشكلي نخواهيم داشت.
قربانعلي بيگ درباره تامين سيستمهاي اينورتر واگنها نيز گفت: با توجه به لكوموتيوهاي ساخت داخل زيمنس كه توسط شركت مبنا ريل انجام ميشود، براي ساخت سيستمهاي كنترل IGBT هم هماهنگيهاي لازم صورت گرفته است.
وي تاكيد كرد: براي بهبود سرعت، كيفيت و قيمت اين كار به طور قطع از توان شركتهاي خارجي استفاده ميكنيم و اين مساله ميتواند از جهت صنعتي شرايط بهتري را براي مذاكره و همكاري با شركتهاي خارجي فراهم كند.
او با اشاره به بخشهايي از ساخت اين 315 واگن كه از توان شركتهاي خارجي استفاده ميشود، گفت: در حال حاضر ساخت تجهيزات ترمز، يكي از بخشهايي است كه ورود شركتهاي داخلي به آن جاي بررسي بيشتر دارد.
رئيس كارگروه ريلي ايدرو اضافه كرد: البته يكي از شركتهاي داخلي كه به طور مشترك با يك شركت بزرگ، تجهيزات موتور براي چين توليد ميكند، توان تامين بخشي از تجهيزات موتور مورد نياز براي اين واگنها را دارد.
وي در مورد بخش اينورتر و بخش كمپرسور گفت: در بخش اينورتر بعضي از قطعات را از شركتهاي سازنده كه معمولا اروپايي هستند، تامين ميكنيم و در بخش كمپرسور هم بايد از توان شركتهاي خارجي استفاده كنيم.
قربانعلي بيگ با بيان اينكه در بخش تهويه توان خيلي خوبي داريم، بيان كرد: در بخش بوژي حدود 90 درصد قابليت ساخت داخل داريم و همچنين ساخت بدنه اين 315 واگن بطور كامل بر عهده شركتهاي داخلي قرار دارد.
گفتني است، دو سال پيش طي مناقصهاي كه توسط شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي ايران برگزار شد، ساخت 315 واگن مترو مورد نياز شهرهاي تبريز، اصفهان و شيراز به يك شركت چيني واگذار شده بود.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات