• سه‌شنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۶:۱۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8812-15387
  • منبع : مطبوعات

برترين‌هاي زنجيره تامين سازه گستر سايپا معرفي شدند

در همايش نکوداشت برترين‌هاي زنجيره تامين سازه گستر سايپا برترين‌هاي اين زنجيره معرفي شدند و از مديران حوزه‌هاي منتخب اين زنجيره تجليل شد. به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، برترين‌هاي زنجيره تامين سازه گستر سايپا در حوزه اقتصادي و بانکي، خدمات مهندسي، آزمايشگاهي، حمل و نقل، تامين مواد اوليه، سازندگان تجهيزات و تست، علمي و پژوهشي، صادرات، دانش فني، خدمات پس از فروش، قيمت، كيفيت، تحويل به موقع قطعات و طراحي معرفي شدند. در اين همايش كه در سالن همايش‌هاي صدا و سيما برگزار شد، جمعي از مديران صنعت خودروسازي، قطعه سازان و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي حضور داشتند. * * خودروسازان و قطعه‌سازان ستون فقرات صنايع كشور هستند نايب رييس مجلس شوراي اسلامي در اين همايش گفت: نگاه مجلس شوراي اسلامي به صنعت خودروسازي به عنوان يكي از اركان‌هاي توسعه كشور يك نگاه استراتژيك است. علي‌اكبر ابوترابي افزود: دغدغه اصلي مجلس حجم عظيم نقدينگي است كه در كشور وجود دارد و بحث كاهش تعرفه واردات خودرو نيز از همين زاويه مطرح شده است. وي با اشاره به اين‌كه هم مخالفان و هم موافقان كاهش 20 درصدي تعرفه واردات خودرو هر دو به رشد و توسعه صنعت خودرو كشور فكر مي كنند، ادامه داد: نظر مخالفان بر اين است كه با توجه به شرايط امروز بازار جهاني خودرو، با كاهش تعرفه واردات خودروسازان و قطعه سازان داخلي آسيب جدي مي‌بينند. موافقان نيز بر اين عقيده هستند كه صنعت خودرو به يك بلوغ رسيده است و كاهش تعرفه فرصتي را در اختيار فعالان اين صنعت قرار مي‌دهد تا با افزايش كيفيت وارد بازارهاي جهاني شوند. وي اظهار داشت: ورود به بازار جهاني راهي است كه حتما بايد خودروسازان ما طي كنند. هوش، ظرفيت‌ها و مزيت‌هاي خودروسازان داخلي ما بايد شرايطي را فراهم كند كه ما نيز مانند بسياري از كشورها تعرفه واردات خودرو را حذف كنيم. نايب رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌كه قطعه سازان و خودروسازان ستون فقرات صنعت كشور هستند، اظهار داشت: صنعت خودرو كشور با تلاش، هم‌فكري و استفاده از امكانات و فرصت‌ها بايد زمينه رشد و بالندگي ديگر صنايع را فراهم كنند. ابوترابي با بيان اين‌كه بايد به سمت خصوصي سازي و كوچك سازي دولت گام برداريم، تصريح كرد: در بودجه سال 1389 بيش از 13 هزار ميليارد تومان در صندوق توسعه براي حمايت از بنگاه‌هاي خصوصي و عمومي غيردولتي در نظر گرفته شده تا با تقويت اين بخش زمينه توسعه و پيشرفت صنايع كشور فراهم شود. * * مزيت اصلي کشور در قطعه سازي است همچنين در اين همايش رييس کميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي مزيت اصلي صنعت کشور را در قطعه سازي دانست. سيد حسين هاشمي با اشاره به اينکه صنعت خودرو کشور پله هاي پيشرفت را طي کرده است، اظهار داشت: خودروسازي ايران از سال 1373 و در دوره چهارم مجلس شوراي اسلامي شروع شده و نسبت به امکانات از رشد خوبي برخوردار است. رييس کميسيون صنايع مجلس با اشاره به اين‌که قطعه‌سازان بايد تعامل خود را با کشورهاي پيشرفته در اين صنعت بيشتر کنند، خاطرنشان کرد: انتقال دانش فني مشتري را راضي نگه داشته و زمينه صادرات را فراهم مي‌کند. اين امري است که بسياري از قطعه سازان از آن بهره برده‌اند. هاشمي با تاکيد بر اينکه در ساخت محصول نهايي در اين صنعت بايد مشارکت صورت گيرد تا توانمندي قطعه سازي رشد پيدا کند ياد آور شد: ما در مجلس متهم هستيم که با خودروسازها ساخت و پاخت داريم و اين درحالي است که در بسياري از مجالس اعلام کرده ام که مديران خودروسازي ها نبايد خودروهاي خارجي و مدل بالا سوار شوند و خود ما نيز از خودروسازي هاي داخلي خريد مي کنيم. رييس کميسيون صنايع مجلس با اشاره به اينکه قرار بود تعرفه واردات قطعات خودرو به 75درصد کاهش پيدا کند، يادآور شد: در صحن علني از اين موضوع جلوگيري شد. وي با انتقاد از قيمت بالاي خودروهاي داخلي خاطر نشان کرد: در اين سال‌ها هرقدر از خودروسازي ها خواسته شد که تنها 5درصد قيمت خودروها را کاهش دهند، هيچ توجهي نشد و با اين‌که قيمت همه قطعات پايين آمد، قيمت خودرو تغييري نکرد. او درآمد دولت را در بودجه سال 1389 حدود 10هزار ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: کاهش تعرفه واردات مي توانست در شروع برنامه 5 ساله پنجم توسعه به صورت پلکاني اجرا شود تا هم وزارت خانه و هم خودروسازي ها با آن موافق بودند.* * معرفي قطعه سازان پيشگام با در نظر گرفتن استانداردهاي جهاني نجفي‌منش نيز محور صحبت هاي خود را در آيين نکوداشت برترين هاي زنجيره تامين سازه گستر سايپا انتقاد از کاهش تعرفه واردات خودرو انتخاب کرد و گفت: انتظارم از مجلس بيشتر بود. دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودرو با بيان اينکه با تعامل و همفکري به دنبال تلطيف فضا بين مجلس و فعالان صنعت خودرو هستيم اعلام كرد: کيفيت قطعات توليدي در کشور پيشرفت خوبي داشته به طوري که تعداد قطعات برگشتي از 20هزار در يک ميليون قطعه توليدي به 100 مورد کاهش پيدا کرده است. وي با بيان اينکه تنها يک گام براي رسيدن به متوسط جهاني برگشت قطعات بي کيفيت فاصله داريم، خاطرنشان کرد: مقصر اصلي در کاهش تعرفه واردات خودرو، خود ما بوديم چرا که آمار دقيقي در مورد پيشرفت کيفي و کمي در توليد قطعات به مجلس ارائه نداديم. او در خصوص معرفي قطعه سازان پيشگام گفت: عملكرد قطعه سازان زنجيره تامين سازه گستر سايپا بر اساس معيارهاي جهاني صنعت خودرو مورد ارزيابي قرار گرفت و از بين آنها شركت هاي پيشگام و موفق در اين حوزه معرفي کرديم. نجفي منش ضمن بيان اين مطلب افزود: معرفي قطعه سازان برتر در صنعت خودرو بدون شك يكي از مولفه هاي اصلي ايجاد رقابت و رشد و تعالي اين صنعت خواهد بود و خودروسازان معتبر دنيا نيز هر ساله با در نظر گرفتن چنين سياست هاي تلاش مي كنند ارتباط خود با بدنه صنعت قطعه سازي را در بالاترين شكل حفظ كنند. وي افزود: خودروسازان بزرگ دنيا هر سال با پياده سازي چنين برنامه هايي علاوه بر معرفي قطعه سازان برتر و تقدير از آنها برنامه سال جديد و اهداف بلند مدت خود را نيز تشريح مي كنند تا به اين وسيله بتوانند مجموعه صنعت قطعه سازي را همسو با سياست هاي خود هدايت كنند. وي گفت: اين حركت در صنعت خودرو ايران نيز بايد با جديت بيشتري دنبال شود تا براساس آن قطعه سازان بتوانند برنامه هاي خود را با سياست هاي خودروسازان هماهنگ كنند. او با بيان اينكه چنين اقداماتي همفكري بيشتر قطعه سازان با خودروسازان را در پي دارد خاطر نشان كرد: در اين شرايط قطعه سازان تلاش مي كنند براي استانداردسازي فعاليت هاي خود و حضور موثرتر در صنعت خودروسازي به موضوعاتي همچون كيفيت، حمل به موقع، قيمت تمام شده و دانش فني روز دنيا توجه بيشتري داشته باشند و به عنوان يك بنگاه سرآمد مطرح باشند. نجفي منش ادامه داد: در پروسه انتخاب برترين هاي زنجيره تامين شركت سازه گستر سايپا نيز هدف اصلي بر مبناي ايجاد رقابت سالم در صنعت قطعه سازي پايه ريزي شده و هيات داوران با توجه به معيارهاي مورد اشاره واحدهاي برتر معرفي خواهند شد. دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودرو افزود: ادامه اين حركت در سال آينده بيش از هر چيز رقابتي تر شدن اين صنعت را به دنبال خواهد داشت و به طور حتم در درازمدت قطعه سازان با استانداردهاي بين المللي در ساير بازارهاي دنيا رقابت خواهند كرد. * * بهبود تحويل قطعات در سازه گستر سايپا هزار درصد رشد داشته است مدير سيستم‌هاي سازه گستر سايپا نيز در اين مراسم از بهبود تحويل قطعات در سازه گستر سايپا تا هزار درصد در سال جاري خبر داد. چيني فروشان درخصوص ارتقاي دستاوردهاي کليدي سازه گستر، رهبري، منابع انساني و مديريت برنامه ريزي اين شرکت توضيح داد و اظهار کرد: از جمله دستاوردهاي کليدي سازه گستر سايپا افزايش 156درصدي کيفيت، رشد هزار درصدي تحويل قطعات و کاهش 2.8 درصدي قيمت قطعات سازه گستر سايپا بوده است. وي ادامه داد: شركت سازه گستر رشد همه جانبه‌ي خود را در سال 88 مديون اين زنجيره دانسته كه توانسته با ايجاد رقابت سالم بين سازندگان خود به اين موفقيت دست پيدا كند. وي با اشاره به شاخصه‌هاي اصلي رشد در زنجيره ‌تامين گفت: برترين‌هاي قطعه ساز در پنج حوزه اصلي طراحي، كيفيت، تحويل به موقع، قيمت و در نهايت توازن در شاخص‌هاي زنجيره‌ تامين برگزيده خواهند شد. مدير سيستم هاي سازه گستر با تشريح عملكرد اين شركت در سال 1388 با تشريح وضعيت تامين قطعات از سوي اين شركت براي گروه خودروسازي سايپا گفت: شركت سازه گستر سايپا در راستاي دستيابي گروه خودروسازي سايپا به اهداف توليد خود در سال 88، برنامه‌ريزي جامع و دقيقي در خصوص تامين قطعات اتخاذ كرد كه نتيجه آن كاهش ميزان توقفات در خطوط مختلف توليدي شركت هاي گروه خودروسازي سايپا شد. وي مجموع قطعات تامين شده براي گروه خودروسازي سايپا را 5930 قطعه عنوان كرد وگفت: 1995 قطعه از اين رقم در اختيار خطوط سايپا، 1020 قطعه به خط توليد پارس خودرو ، 1458 قطعه به ساميار كاشان،560 قطعه براي خط توليد زامياد، 897 قطعه نيز در اختيار سايپا يدك و زامياد يدك قرار گرفته است كه در حوزه بحران پس از شناسايي شاخصه‌هاي كليدي توانستيم روند توقفات در خطوط توليد سايپا را نزديك به 90 درصد كاهش داده كه اين ميزان معادل هزار درصد بهبودنسبت به سال گذشته است. وي اهم دستاوردهاي كليدي در حوزه تحويل را افزايش 58 درصدي تنوع محصول، افزايش 11 درصدي توليد خودرو و كاهش هزار درصدي توقفات خط توليد پرايد نسبت به سال گذشته عنوان كرد. وي همچنين خود بازرسي شدن سازندگان، ارزيابي قطعات از بعد ايمني و تمركز بر آزمايشگاهها را از مهمترين اقدامات سازه‌گستر در حوزه كيفيت اعلام كرد و افزود: با انجام فرآيند خود بازرسي ضمن كاهش چشمگير هزينه‌هاي بازرسي قيمت قطعات تاميني نيز كاهش خواهد يافت. چيني فروشان ادامه داد: دستاوردهاي كليدي سازه گستر در حوزه كيفيت، شاخص تعداد قطعات معيوب در يك ميليون قطعه توليد شده 156 پي.پي.ام درصد بهبود نسبت به سال گذشته داشته‌ است. همچنين تعداد شركتهاي خود بازرس رشد 234 درصدي نسبت به سال گذشته نشان مي‌دهد. وي گفت: در حوزه هزينه نيز با وجود افزايش تورم سازه گستر 2.8 درصد كاهش قيمت قطعات را نسبت به سال گذشته شاهد بوده است و در حوزه تكنولوژي نيز تعداد قطعات طراحي شده در شركت و تعداد پروژه‌هاي تحقيق و توسعه به ترتيب رشد 52 و55 درصدي از خود نشان مي‌دهد. او تصريح كرد: سازمان ايدروفاينانس به عنوان سازماني كه وظيفه ارزيابي پتانسيل‌هاي مالي سازمانها و شركتها را بر عهده دارد پس از بررسي‌هاي كارشناسانه رتبه اعتباري IRA3 را كه نشان دهنده پتانسيل بالاي باز پرداخت به موقع تعهدات، فروش و بهره‌وري بالا و روند مثبت توليد نقدينگي مي‌باشد به سازه گستر اعطا كرد. وي همچنين كسب رتبه نخست تنديس سيمين جشنواره جايزه ملي نظام پيشنهادها و كسب تنديس سيمين جايزه تعالي منابع انساني گروه سايپا را نشان دهنده تعالي اين شركت به ويژه از نگاه منابع انساني عنوان كرد و گفت: با اجراي نظام پيشنهادها در حوزه سازماني در اين شركت 78 ميليارد ريال صرفه جويي داشته‌ايم كه نشان دهنده اثر بخشي اجراي اين نظام در حوزه سازماني است. چيني فروشان تصريح كرد: در حوزه راهبري سازماني، اولويت‌هاي سال 1388 ما آينده‌گري، بهبود مستمر توسعه مشاركت كاركنان از طريق توسعه فرهنگ تفكر بوده كه در اين راستا ضمن دعوت از مديران عامل و اعضاي هيات مديره گذشته به عنوان نخبگان سازه‌گستر، اتاق فكر سازندگان نيز در اين شركت افتتاح شد تا بين انديشمندان صاحبنظر در زنجيره‌ي تامين و مديران اين شركت ارتباط نزديك ايجاد شود. وي خاطر نشان كرد: همچنين شوراي تعالي سازندگان شهريور ماه امسال با هدف درك هر چه بهتر و عميق‌تر نيازهاي سازندگان به عنوان ذينفعان استراژيك شركت تاسيس گرديد. او يكي از رويكردهاي سازه گستر در سال 1388 كه به عنوان اهداف سال 1389 اين شركت هم در نظر گرفته خواهد شد را ايجاد رضايت، امنيت و عدالت در بين كاركنان اين شركت عنوان كرد و گفت: در اين راستا امكانات تشويقي، حمايتي ويژه‌اي براي رفاه كاركنان در نظر گرفته شده است. وي پروژه‌هاي مينياتور، X100 و سايپا 111، بومي سازي فن‌آوري نانو و الگوبرداري و بومي سازي نظام‌هاي كيفي قطعات ايميني خودروسازهاي معتبر جهاني از جمله استانداردهاي شركت پژو سيتروئن و تمركز گرايي بر خدمات آزمايشگاهي را از مهمترين پروژه‌هاي استراتژيك سازه‌گستر سايپا براي سال آينده معرفي كرد و در خصوص پروژه X100 گفت: هدف از اجراي اين پروژه افزايش ايمني خودرو پرايد است و به معناي توليد خودرو جديد نيست. چيني فروشان از جمله كار ويژه‌هاي اصلي اين شركت در سال 1389 را تجاري سازي ايده‌ها و اختراعات عنوان كرد و گفت: تلاش مي‌كنيم مدل تبديل نوآوري و تحقيقات علمي به مرحله كاربردي در كشور را به صورت جامع اجرا كنيم و به همين منظور عهده‌دار برگزاري بخش اختراعات و ابتكارات جشنواره جوان ايراني شده‌ايم. آيين نکوداشت برترين هاي زنجيره تامين سازه گستر سايپا در حوزه اقتصادي و بانکي از بانک صادرات ايران تجليل به عمل آورد. بنا بر اين گزارش در حوزه خدمات مهندسي، شرکت گرما فلز؛ در حوزه آزمايشگاهي، آزمايشگاه جهاد؛ در حوزه صنايع حمل و نقل شركت سايپا لجستيک؛ در حوزه تامين مواد اوليه شرکت فولاد مبارکه؛ در حوزه سازندگان تجهيزات و تست شركت سلاسل گستر؛ حوزه علمي و پژوهشي دانشکده مواد دانشگاه شريف شايسته دريافت لوح ويژه در اين آيين شناخته شدند. اين گزارش مي‌افزايد: در حوزه صادرات، سازنده داراي دانش فني و خدمات پس از فروش به ترتيب شرکت فوج گستر سناباد، صنايع هيدروليک و نيران نشان زرين چرخه تامين، به عنوان برتزين‌هاي اين حوزه‌ها لوح تقدير و تنديس نکوداشت اعطا شد. همچنين در بخش اصلي آيين نكوداشت در حوزه طراحي از شركت حديد مبتكران به عنوان رشديابنده‌ترين سازنده تقدير شد. در اين حوزه شركت‌هاي كروز، مهندسين مشاور صنايع اتومبيل ايران، حميد صنعت فرد و مهرآساي بم به ترتيب به عنوان رتبه‌هاي اول تا چهارم انتخاب شدند. بر اساس اين گزارش، در حوزه كيفيت از شركت صنايع خودرو پيوند توسعه به عنوان رشديابنده‌ترين سازنده تقدير شد. همچنين در اين حوزه شركت‌هاي عايق خودرو توس، صنايع فرش و موكت بابل، پولاسا و حركت سازان توس به ترتيب به عنوان رتبه‌هاي اول تا چهارم انتخاب شدند. اين گزارش حاكي است: در حوزه تحويل به موقع قطعات شركت سالار گستر به عنوان رشديابنده‌ترين شركت معرفي شد. در اين حوزه از شركت‌هاي كوشاوران، نوران صنعت، اتحاد موتور و كارا سيرجان به ترتيب به عنوان رتبه‌هاي اول تا چهارم تقدير به عمل آمد. همچنين در حوزه قيمت از شركت فنرسازي زر به عنوان رشديابنده‌ترين سازنده تقدير شد. همچنين در اين حوزه شركت‌هاي ايران دلكو، صبوران پليمر، شايان كاو و راويان نور به ترتيب به عنوان رتبه‌هاي اول تا چهارم انتخاب شدند. شركت‌هاي بهينه تكنيك، صنايع سندان ايرانيان، فنر لول ايران و راه خودرو خاوران نيز به عنوان چهار شركت سازنده برتر در تمامي حوزه‌ها- قيمت، تحويل به موقع قطعات، كيفيت و طراحي- به ترتيب مقام اول تا چهارم را كسب كردند. همچنين شركت‌هاي بهينه تكنيك و پارس خودرو به ترتيب به عنوان برترين سازنده و برترين مشتري از طرف مخاطبان انتخاب شدند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha