• یکشنبه / ۱۶ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8812-09686

رئيس هيات مديره انجمن صنفي سي.ان.جي خبر داد: پيشنهاد افزايش سهم سي.ان.جي در سبد سوخت به 35درصد ضرورت رقابتي شدن قيمت اين فراورده گازي

رئيس هيات مديره انجمن صنفي سي.ان.جي خبر داد: 
پيشنهاد افزايش سهم سي.ان.جي در سبد سوخت به 35درصد
ضرورت رقابتي شدن قيمت اين فراورده گازي
پيشنهاد افزايش سهم سي.ان.جي بين 30 تا 35درصد در سبد سوختي در سند چشم‌انداز ارايه شده است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اردشير دادرس - رئيس هيات مديره انجمن صنفي سي.ان.جي - امروز با بيان مطلب بالا اظهار كرد: با توجه به ظرفيت موجود پيشنهاد كرده‌ايم كه سهم سي.ان.جي در سبد سوخت تا 35درصد افزايش يابد. وي افزود: اين در حالي است كه هم اكنون سهم سي.ان.جي در سبد سوخت حدود 18 درصد است و همچنين براساس آخرين تصميم‌هاي ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت مقرر شده كه سهم سي.ان.جي و ال.پي.جي درمجموع در افق 1404 به 25درصد افزايش يابد. به گفته او همچنين به منظور اقتصادي‌تر شدن ساخت جايگاه سي.ان.جي توسط بخش خصوصي و ايجاد انگيزش براي حضور جدي‌تر بخش خصوصي دراين صنعت به شركت‌هاي مرتبط وزارت نفت و همچنين ستاد حمل ونقل و مديريت مصرف سوخت كشور پيشنهاد داده‌ايم كه قيمت سي.ان.جي را افزايش دهند. دادرس با اشاره به اين كه براساس قانون، سي.ان.جي بايد 40درصد قيمت بنزين در كشور باشد، خاطرنشان كرد: به اين ترتيب هم اكنون ميانگين قيمت بنزين (آزاد 400توماني و دولتي 100توماني) 250 تومان است كه 40درصد آن حدود 100 تومان مي‌شود. اگر چه افزايش قيمت سي.ان.جي پس از اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها وابسته شده است؛ به طوري كه قيمت آن پس از اجراي اين طرح براساس قيمت نهايي گاز طبيعي مشخص خواهد شد. وي با بيان اين كه هم اكنون سهم مصرف انرژي در بخش خانگي و تجاري 40درصد، حمل ونقل 28درصد، صنعت 27درصد، كشاورزي 4درصد و ساير موارد يك درصد است، توضيح داد: همچنين سهم گاز طبيعي در اين مصرف بيش از 50درصد، فرآورده‌هاي نفتي 42درصد، برق 7درصد و سوخت جامد يك درصد است. او با تاكيد بر اين كه براساس استانداردهاي جهاني براي هفت هزار خودرو يك جايگاه سي.ان.جي در نظر گرفته مي‌شود، تصريح كرد:‌ به اين ترتيب هم اكنون با وجود 1.8 ميليون خودرو گازسوز در كشور نياز به 1800 جايگاه سي.ان.جي داريم. به گفته وي براساس محاسبات فوق هم اكنون 190 جايگاه سي.ان.جي در شهر تهران وجود دارد كه كم است. به اين ترتيب جايگاه‌هاي مورد نياز در شهرهاي مشهد 50 باب، اصفهان 45 باب، كرج 40 باب، شيراز 40 باب، تبريز 32 باب، رشت 23باب، قم 20 باب و ساري 17 باب برآورد شده است. اين در حالي است كه در برخي شهرها مانند خرم‌آباد، اردبيل، كاشان و مراغه تعداد جايگاه ها بيشتر از مقدار مورد نياز است. به گفته رئيس هيات مديره انجمن صنفي كشور، در حال حاضر روزانه 9 ميليون متر مكعب در جايگاه‌ها سوختگيري مي‌شود كه به ازاي هر ساعت 1.1 ميليون متر مكعب در روز محاسبه شده است. در اين زمينه توان و ظرفيت سوختگيري در جايگاه‌ها در يك بازه زماني 16ساعته با راندمان كاري 80 درصد حدود 14 ميليون متر مكعب در روز در 1150 جايگاه موجود است كه نگاهي به گازرساني روزانه 9 ميليون متر مكعبي نشان مي‌دهد 40درصد راندمان سوخت‌رساني كمتر از ظرفيت است. وي تعداد نازل‌هاي مورد نياز براي سوخت‌رساني 1.8 ميليون دستگاه خودرو را 14 هزار نازل عنوان كرد و گفت:‌ اين در حالي است كه هم اكنون 7200 نازل فعال داريم كه 5200 نازل در جايگاه‌هاي تك منظوره و دو هزار نازل در جايگاه‌هاي دو منظوره فعال هستند. دادرس با اشاره به سرمايه‌گذاري بيش از سه هزار ميليارد توماني در صنعت سي.ان.جي توضيح داد‌: اين در حالي است كه باوجود چندين كارخانه توليد سيلندر سي.ان.جي، يك تا دو كارخانه كه كاملا فعال شده‌اند، ولي زير ظرفيت كار مي‌كنند. از سوي ديگر ما شاهد واردات سيلندر از كشورهايي مانند چين، هند و تايلند هستيم كه موجب ورشكستگي اين كارخانه‌ها شده است. او با بيان اين كه طي چندين نامه به وزارت نفت و رياست جمهوري خواستار مشخص شدن وضعيت سهم سي.ان.جي در سبد سوخت شده‌ايم تا به تناسب آن سرمايه‌گذاري انجام شود، يادآوري كرد: با وجود اين كه هم اكنون سهم سي.ان.جي در سبد سوخت 18 درصد است، گفته مي‌شود كه مجموع سي.ان.جي و ال.پي.جي درسند چشم انداز بايد به 25درصد برسد كه اين به معناي توقف فعاليت‌هاي ما در آينده نزديك است. او با بيان اين كه هم اكنون بيش از 70 تا 80 درصد از ناوگان حمل ونقل عمومي تمايل به جذب سي.ان.جي دارند، ولي امكانات براي ايجاد تاسيسات كافي نيست، گفت: به نظر ما ال.پي.جي بايد در شهرهايي كه پالايشگاه نفت دارند و توليدكننده ال.پي.جي هستند، گسترش يابد، ولي در شهرهاي ديگر ضرورت توسعه سي.ان.جي ديده مي‌شود. * * ضرورت رقابتي شدن قيمت سي.ان.جي وي با تاكيد بر اين كه ضرورت دارد قيمت سي.ان.جي رقابتي شود، تشريح كرد: اين وضعيت مي‌تواند به سوخت‌رساني بهتر و ايجاد انگيزه در بخش خصوصي كمك كند. به گفته او تعيين نشدن افزايش قيمت سي.ان.جي و تحويل نشدن كمپرسورهاي مورد نياز جايگاه‌ها و همچنين تعيين تكليف نشدن وام ابنيه‌ها و جايگاه‌ها از جمله مشكلات دارندگان جايگاه سي.ان.جي در كشور است. وي گفت:‌ يكي ديگر از مشكلات اين صنف نياز آن‌ها به 12مجوز مختلف براي ساخت جايگاه است؛ به طوري كه براي گرفتن مجوز ساخت يك جايگاه بايد 12 مجوز از شركت‌هايي مانند گاز، برق، خطوط لوله، آب و فاضلاب، ‌محيط زيست، ‌راه ‌و ترابري، شهرداري و سازمان زمين شهري گرفته شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha