• جمعه / ۱۴ اسفند ۱۳۸۸ / ۰۹:۲۸
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 8812-04989

شركت‌هاي كوچك‌ اينترنتي از بين مي‌روند؟ بررسي سرويس وايمكس و تاثير آن بر روند فعاليت ديگر شركت‌ها

شركت‌هاي كوچك‌ اينترنتي از بين مي‌روند؟ 
بررسي سرويس وايمكس و تاثير آن بر روند فعاليت ديگر شركت‌ها

شبكه گسترده وايمكس يا همان اينترنت پرسرعت بي‌سيم عموما به صورت شبكه‌هاي سلولي (همانند شبكه‌هاي موبايل) طراحي و ساخته مي‌شوند و مشترك اين شبكه مي‌تواند با داشتن يك مودم بي‌سيم مخصوص در هر نقطه از محدوده پوشش شبكه از خدمات ارتباطي اينترنتي استفاده كند و اغلب شبكه‌هاي وايمكس اجازه حركت مشترك در داخل سلول‌هاي پوششي و يا حتي انتقال از يك سلول به سلول ديگر را مي‌دهند؛ كاربراني که به دنبال کيفيت برتر اينترنت هستند و مي‌خواهند در محل‌هاي مختلف از جمله محل کار، منزل و يا منزل دوستان و آشنايان به اينترنت پرسرعت بي‌سيم دسترسي داشته باشند، مي‌توانند بدون نياز به خط تلفن و با بهره‌گيري از کيفيت بالاي امواج وايمکس و امکانات مودم‌هاي داخلي وايمکس، از اينترنت پرسرعت بي‌سيم استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره مزايا و تفاوت‌هاي وايمكس نسبت به ADSL موارد مختلف گفته شده از آن جمله مي‌توان به اين موارد اشاره كرد كه كاربر براي دريافت ADSL حدود 10 روز زمان نياز دارد و مشكلات ديگري نيز در اين زمينه وجود دارد، اما وايمكس با نصب يك مودم به رايانه و به سرعت امكان‌پذير است، از طرفي ADSL از چند نقطه مي‌تواند خراب شود اما وايمكس تقريبا تحت كنترل است و تنها چيزي كه مي‌تواند خراب شود، CP است كه به راحتي قابل تعويض است.

به گزارش ايسنا وايمكس سيستم ارتباطي و ديجيتالي تبادل پرسرعت اطلاعات به‌صورت بي‌سيم است كه جايگزيني مناسب براي شبكه‌هاي بي‌سيم نواحي شهري محسوب مي‌شود و امكان دستيابي بي‌سيم به باند پهن را فراهم مي‌سازد.

هزينه اندک توسعه و نگه‌داري، مودم کوچک و قابل حمل، عدم تداخل امواج، امنيت بالاي شبکه، يکپارچگي مودم، ايجاد زيرساخت‌هاي لازم جهت گسترش شبکه انتقال داده، توسعه ظرفيت تجارت الکترونيک، عدم نياز به کابل کشي و خطوط تلفن از جمله مزايا و برتري‌هاي فن‌آوري وايمکس به شمار مي‌روند و براي استفاده از وايمکس، نيازي به نزديکي و يا ديد مستقيم نسبت به آنتن ارسال کننده نيست و با بهره‌گيري از انواع مودم‌هاي وايمکس، امکان دسترسي به اين سرويس چه در داخل ساختمان و چه در فضاي باز فراهم خواهد بود.

تكليف شركت‌هاي كوچكتر چه مي‌شود؟

اما يكي از موضوعاتي كه با ورود اپراتورهاي وايمكس مطرح شده تاثير آن‌ها بر روند فعاليت ديگر شركت‌هايي كه اينترنت را ارائه مي دهند، است و اينكه با ورود اين اپراتورهاي قدرتمند كه اينترنت را با شرايط بهتر و كيفيت بالاتري ارائه مي‌دهند تكليف شركت‌هاي كوچكتر كه به ارائه سرويس اينترنت مي‌پردازند چه مي‌شود؟ در اين رابطه نظر فعالان و شركت‌هاي فعال حوزه اينترنت را جويا شديم.

يك فعال اينترنتي درباره فعاليت و ورود اپراتورهاي وايمكس و تاثير آن بر روند فعاليت ديگر شركت‌ها معتقد است كه در اين قضايا سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مشكل اصلي را به‌وجود آورده زيرا مجوزهاي جديدي را صادر مي‌كند كه مجوزهاي قبلي را پوشش مي‌دهند يعني بحث همپوشاني مجوزهاي ارائه شده مشكل اصلي براي شركت‌هاي كوچك‌تر اينترنتي شده است.

مهران صالحيان - رييس انجمن شركت‌هاي اينترنتي شاخه فارس - با بيان اين‌كه جهان در حال پيشرفت و ضريب نفوذ اينترنت در حال افزايش است اظهار كرد: اين موضوع عملا بازار اينترنت را تحت تاثير خود قرار داده است و براي اين كار با توجه به اين‌كه تكنولوژي در حال پيشرفت است، شركت‌هاي بزرگ وارد بازار مي‌شوند و طبيعي است شركت‌هاي كوچك‌تر از بين مي‌روند؛ به‌عنوان مثال ارائه‌كنندگان سرويس وايمكس با سرمايه‌هاي هنگفت وارد بازار شدند و به اعتقاد من ورود اين‌گونه شركت‌ها صددرصد شركت‌هاي كوچكتر را از بازار رقابت خارج مي‌كند.

يكي از راهكارهايي كه ازسوي فعالان بازار عنوان شده اين است كه بايد از شركت‌هاي كوچك‌تر اينترنتي حمايت شود زيرا ورود شركت‌هاي بزرگ‌تر براي اينگونه شركت‌ها مشكل‌ساز شده و با همپوشاني در ارائه خدمات و با توجه به اينكه اپراتورهاي وايمكس اينترنت را با كيفيتي بهتر ارائه مي‌دهند، طبيعي است كم‌كم مردم به سمت استفاده از خدمات اين شركت‌ها روي مي‌آورند، شركت‌هاي كوچك اينترنتي مي‌توانند با تشكيل كنسرسيومي در اين بازار فعاليت كنند و بايد از آن‌ها حمايت شود تا بتوانند در اين بازار فعاليت كرده و با ورشكستگي و ضررهاي هنگفت از بازار فعاليت خارج نشوند.

وايمكس مشتريان خاص خود را دارد

اما رئيس انجمن شركت‌هاي اينترنتي ايران معتقد است: وايمكس نسبت به سرويس‌هاي قديمي تكنولوژي جديدتر و گرانتري است بنابراين هر سرويس مشتريان خاص خود را دارد و نمي‌توان گفت با ورود هر سرويس جديدي سرويس‌هاي قبلي كه ارزان‌تر بود، مشتريان خود را از دست مي‌دهند بلكه شركت‌هاي اينترنتي همچنان فعاليت خود را خواهند داشت.

مسعود رياضيات با بيان اينكه ارائه سرويس وايمكس بسيار گران‌تر از ADSL است بنابراين وايمكس نمي‌تواند جايگزين آن شود بلكه مكمل آن است و درواقع در جاهايي كه نمي‌توان سرويس ADSL را ارائه داد، مي‌شود از سرويس وايمكس استفاده كرد گفت: ورود اپراتورهاي وايمكس و فعاليتشان در حوزه ارائه اينترنت خطري براي بقيه سرويس‌دهندها ايجاد نمي‌كند.

به گفته او ما اينترنت پرسرعت را ازطريق شركت‌هاي ندا دريافت مي‌كنيم و جاهايي كه شبكه مخابرات امكان برقراري و ارائه اينترنت پرسرعت را نمي‌دهد، وايمكس مي‌تواند وارد شده و اين امكان را به كاربران ارائه بدهد؛ درواقع ورود و آغاز فعاليت اپراتورهاي وايمكس كمك بزرگي در اين زمينه محسوب مي‌شود و مصرف‌كنندگان اينترنت مي‌توانند در حالي كه در حركت هستند از اينترنت استفاده كنند بنابراين اينترنت در اختيار همه قرار مي‌گيرد.

يكي از مواردي كه درباره وايمكس مطرح شده اين است كه تكنولوژي وايمكس مكمل بقيه روش‌ها است تكنولوژي و اگر توسط اپراتورهاي موبايل استفاده شود باعث خواهد ‌شد به جاي تكنولوژي موجود در موبايل از تكنولوژي پيشرفته‌تري استفاده ‌شود كه حتي از 3G هم فراتر مي‌رود، در نتيجه مبادلات داده‌ها سريع‌تر در تكنولوژي موبايل وارد مي‌شود.

شركت‌هاي كوچك‌تر اينترنتي را از بين مي‌برد

با اين حال اين سوال همچنان وجود دارد كه آيا با ورود اپراتورهاي وايمكس و آغاز فعاليتشان شركت‌هاي كوچك‌تر اينترنتي مثل ISPها و يا حتي شركت‌هاي ندا با مشكلاتي مواجه مي‌شوند و به مرور از بين رفته و نهايتا جمع مي‌شوند؟

دبير انجمن شركت‌هاي اينترنتي استان فارس - با بيان اينكه موضوع ورود اپراتورهاي وايمكس و تاثير آن بر شركت‌هاي كوچك اينترنتي از دو جنبه قابل بررسي است گفت: نخستين موضوع بحث مصرف‌كنندگان است كه موضوع ورود اپراتورهاي وايمكس با تكنولوژي جديدتر به آن‌هاست و بايد اين تكنولوژي وارد شود و اين حق مصرف‌كنندگان و مردم است كه در زمان خود صرفه‌جويي كرده و از تكنولوژي‌هاي بهتر، جديدتر و با امكانات بالاتري استفاده كنند.

طالب شرفي با بيان اين كه حذف شركت‌هاي كوچك اينترنتي و به تعبيري بنگاه‌هاي اقتصادي زودبازده كه يكي از ملاك‌هاي اقتصادي كشورها محسوب مي‌شوند اظهار كرد: متاسفانه بخش‌هايي از اين مجوزهايي كه در اين حوزه داده مي‌شود حالت رانتي دارد و درواقع مشكلاتي را موجب مي‌شود.

به گفته‌ي شرفي بعيد است كه بتوان هر دو جنبه را با هم در نظر گرفت و به راحتي اين دو ديدگاه را كنار هم قرار داد به تعبيري هم فعاليت وايمكس را خوب دانست و هم حضور آن‌ها را بدون تاثير در فعاليت شركت‌هاي كوچك اينترنتي دانست، مگر اينكه محدوديت‌هايي براي وايمكس اعمال شود؛ به عنوان مثال براي شركت‌هاي بزرگ، ادارات و سازمان‌هاي بزرگ، سرعت بالاتري را در نظر بگيرند و مسوول اينترنت آن‌ها و توزيع آن اپراتورهاي وايمكس باشند و براي كاربران خانگي و شركت‌هاي كوچك‌تر نيز نداها، اينترنت ارائه دهند كه با اين كار حيات اينگونه شركت‌ها هم حفظ مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha