مدير كل دفتر گسترش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به توسعه كمي و كم نظير آموزش عالي طي چهار سال گذشته براساس تكاليف اسناد بالادستي و تقاضاي اجتماعي، گفت: براي رسيدن به جايگاه كيفي بالاتر، تدوين سند توسعه آموزش عالي بر مبناي آمايش سرزمين در دستور كار وزارت علوم قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر رجبعلي برزويي، روز سهشنبه در آيين گشايش سي و هشتمين همايش معاونان آموزشي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي كشور كه در دانشگاه خليج فارس (بوشهر) برگزار شد، اظهار كرد: در طرح توسعه آموزش عالي بر مبناي آمايش سرزمين با در نظرگرفتن مزيتهاي نسبي استانهاي مختلف از حيث جغرافيايي، نيروي انساني، وضعيت اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي و از طرف ديگر با درنظر گرفتن اسناد بالادستي شامل فرامين مقام معظم رهبري، سند چشمانداز، نقشه جامع علمي كشور، برنامه پنجم توسعه، مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي، مجلس و برنامههاي ارايه شده وزيرعلوم به مجلس، ماموريتهاي تمام زيرنظامهاي آموزش عالي مورد بازنگري قرار ميگيرد تا با بهره گيري از نظرات كارگروههاي استاني كه در اين نشست تشكيل خواهد شد طرح جامع توسعه آموزش عالي كشور بر مبناي آمايش سرزمين تدوين و اجرا شود.
وي با بيان اينكه اين همايش با محوريت آموزش عالي، آمايش سرزمين و ارتقاي كيفيت برنامهريزي، برگزار شده است، گفت: اين همايش با چهار كارگروه منابع انساني در آمايش سرزمين، گسترش و برنامهريزي آموزش عالي بر مبناي طرح آمايش سرزمين، كيفيت و بهره وري بر مبناي آمايش سرزمين و بررسي راهكارهاي اجرايي آمايش سرزمين برگزار ميشود.
برزويي در ادامه با اشاره به دستاوردهاي 4 سال گذشته وزارت علوم به افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو در مقاطع كارداني و كارشناسي از 700 هزار نفر به بيش از يك ميليون و 500 هزار نفر يعني افزايش حدود دو برابري و افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو در مقاطع تحصيلات تكميلي از حدود 36 هزار و 500 نفر به بيش از 88 هزار نفر يعني افزايش حدود 4/2 برابري اشاره كرد.
وي در ادامه رشد شاخص نسبت دانشجويان تحصيلات تكميلي به كل دانشجويان در دانشگاههاي دولتي از 14 درصد به 30 درصد، تصويب حدود 530 برنامه درسي جديد در حوزه ميان رشتهاي كه حدود 70 درصد آنها در مقاطع تحصيلات تكميلي بوده است، رشد پنج برابري نظارت بر ارزيابي از دانشگاهها و موسسات آموزش عالي، اصلاح هرم اعضاي هيات علمي به 70 درصد (نسبت استاديار و بالاتر به كل اعضاي هيات علمي در دانشگاههاي دولتي)، افزايش تعداد موسسات آموزش عالي غيردولتي و غير انتفاعي از 70 موسسه به 260 موسسه يعني 7/3 برابر رشد و همچنين تصويب 140 مركز تحقيقاتي، پژوهشكده و گروه پژوهشي و غيره را از ديگر فعاليتهاي انجام گرفته طي 4 سال گذشته عنوان كرد.
به گزارش ايسنا، وي با اشاره به جايگاه منحصر به فرد آموزش عالي در رشد و توسعه كشور، گفت: در هر 4 برنامه توسعه، برنامه توسعه پنجم و سند چشم انداز، آموزش عالي به عنوان مبناي رشد و توسعه بوده است، به ويژه در سند چشمانداز، هدف و محور اصلي دستيابي به جايگاه اول منطقه در عرصه علم، فناوري و اقتصادي است.
برزويي در خاتمه بار ديگر تاكيد كرد: توسعه هدفمند و ماموريت گراي آموزش عالي و تربيت نيروي انساني متخصص و مورد نياز از وظايف اصلي وزارت علوم در رسيدن به اهداف سند چشمانداز است.
انتهاي پيام
نظرات