• چهارشنبه / ۹ دی ۱۳۸۸ / ۰۸:۱۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8810-06839.156812

راه‌اندازي مراكز تجاري؛ گامي براي واردات يا صادرات؟ عسگراولادي در پاسخ به منتقدان: انتقادها بچگانه است

راه‌اندازي مراكز تجاري؛ گامي براي واردات يا صادرات؟
عسگراولادي در پاسخ به منتقدان: انتقادها بچگانه است

رييس اتاق بازرگاني ايران و چين انتقادات نسبت به راه‌اندازي مراكز تجاري ايران در كشورهايي چون چين را انتقادهاي بچگانه مي‌داند و مي‌گويد: اصلا هدف واردات نداريم و فقط براي صادرات و جذب سرمايه‌گذاري اين مراكز راه‌اندازي مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اختصاص يك ميليارد دلار براي راه‌اندازي مراكز تجاري ايران در كشورهاي ديگر از سوي رييس‌جمهور هرچند كه به گفته رييس اتاق ايران هنوز عملي نشده اما خود نشان از توجه ويژه دولت به اين موضوع دارد كه برخي نماينده‌هاي بخش خصوصي رضايت چنداني نسبت به اين موضوع ندارند و آن را اقدامي براي واردات مي‌دانند. بيشتر انتقاد اين منتقدان بر دو موضوع است، يكي كشورهاي مدنظر و ديگري هدف از اين اقدام.

از نگاه آن‌ها هدف اين مراكز تجاري براي واردات است نه صادرات كه در پاسخ به اين انتقاد رييس اتاق بازرگاني ايران عنوان مي‌كند: « اتفاقا رويكرد برگرداندن اين روند است و با تاسيس مراكز تجاري، نمايشگاه‌هاي دائمي كالاهاي صادراتي را در اين مراكز خواهيم داشت و شركت‌هاي ايراني مي‌توانند دسترسي سريعي به دفاتري كه در اين مراكز طراحي مي‌شوند، داشته باشند تا بتوانند با بازارهاي صادراتي خود ارتباط برقرار كنند. واردات كه بوده، خيلي هم دفتر و مركز نمي‌خواهد. آنچه نياز به تاسيس مركز دارد و اقدام برنامه‌ريزي شده و حمايت دولت را مي‌خواهد صادرات است. وگرنه تا به حال كه مسير از بيرون به داخل وجود داشته كه بايد اين را برگردانيم.»

انتقاد ديگر به مراكز مدنظر است كه از جمله اين كشورهاي مورد انتقاد كشور چين است. مسعود دانشمند، از اعضاي هيات رييسه اتاق بازرگاني ايران در اين مورد مي‌گويد: « ما از مركز تجاري در چين چه مي‌خواهيم؟ ما اگر بخواهيم با اين مركز تجاري كالاي چيني را وارد كنيم براي اين كار بايد چيني‌ها زمينه‌سازي و بازاريابي كنند اما اگر ما مي‌خواهيم از طريق اين مركز تجاري كالاهاي ايراني خود را بفروشيم، چه مي‌خواهيم به آن‌ها بفروشيم؟ اگر محصولات پتروشيمي مي‌خواهيم بفروشيم كه خود پتروشيمي آنجا دفتر دارد. اگر نفت مي‌خواهيم بفروشيم كه در اين مورد هم دفتري وجود دارد. پس چه كار مي‌خواهيم كنيم؟ ما بايد دفتر تجاري ايران را جايي راه‌اندازي كنيم كه مزيت صادراتي براي ما داشته باشد.»

پاسخ اين انتقاد را اسدالله عسگراولادي ـ رييس اتاق بازرگاني ايران و چين ـ در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اين‌گونه مي‌دهد: «انتقادها بچگانه است. اين مراكز با هدف توسعه صادرات و جذب سرمايه‌گذاري تاسيس شده‌اند. بعضي‌ها در اتاق‌هاي ديگري هستند كه نمي‌توانند كار مشابه‌اي انجام دهند، حرف‌هاي بچگانه مي‌زنند. اين افراد بايد از افكار بچگانه خود دست بردارند.»

وي تاكيد مي‌كند: «اصلا هدف واردات نداريم و فقط براي صادرات و جذب سرمايه‌گذاري اين مراكز راه‌اندازي مي‌شوند.»

به گفته او راه‌اندازي پنج مركز تجاري در چين از جمله برنامه‌هاي مدنظر است و هم‌اكنون علاوه بر چين، در كشور قزاقستان نيز اين چنين مركزي راه‌اندازي شده است. كشورهاي آذربايجان،‌ روسيه، عمان و چند كشور عربي ديگر، يكي دو كشور اروپايي و چند كشور آمريكاي لاتين هم از جمله كشورهاي ديگر مورد توجه هستند كه رييس اتاق بازرگاني ايران به آن‌ها اشاره و بيان مي‌كند: « ليست كامل اين كشورها بعد از هماهنگي‌ با سازمان توسعه تجارت اعلام مي‌شود.»

هماهنگي با سازمان توسعه تجارت خود حاكي از پشتيباني دولت براي اين اقدام است كه اين روزها به دليل واردات برخي اقلام مورد انتقاد است. حال بايد منتظر ماند و ديد آيا اين اقدامي كه حمايت دولت را هم با خود دارد مي‌تواند در افزايش صادرات كشور تاثير داشته باشد يا برنامه‌هاي مربوط به واردات اين مراكز بر برنامه‌هاي صادراتي آن مي‌چربد؟ چرا كه به گفته نهاونديان در اين مراكز اقداماتي هم براي سرمايه‌گذاري در ايران و واردات به اين كشور صورت خواهد گرفت اما اولويت با صادرات است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha