• چهارشنبه / ۹ دی ۱۳۸۸ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8810-03479

*شيب صعودي واردات ميوه تندتر شد* افزايش 34 درصدي واردات ميوه طي 8 ماهه امسال

*شيب صعودي واردات ميوه تندتر شد*
افزايش 34 درصدي واردات ميوه طي 8 ماهه امسال

آمار هشت ماهه واردات ميوه به كشور نشان از واردات بيش از 697 هزار تن ميوه طي اين مدت و افزايش 97 درصدي ارزشي اين ميزان واردات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دارد.

افزايش 156 درصدي واردات ميوه در سه ماه شهريور و مهر و آبان ماه‌ امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و افزايش تعداد ميوه‌هاي وارداتي و كشورهاي مبدا آن‌ها طي هشت ماهه امسال از نكات قابل توجه ديگر كارنامه وارداتي كشور در زمينه ميوه است.

به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) طي هشت ماهه سال جاري 697 هزار و 40 تن ميوه به ارزش 356 ميليون و 643 هزار دلار به كشور وارد شده است.

اين ميزان در مدت مشابه سال گذشته 516 هزار و 576 تن به ارزش 180 ميليون و 498 هزار دلار بود.

بدين ترتيب طبق اين اعلام گمرك كشور در هشت ماهه سال جاري واردات ميوه به كشورمان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزن بيش از 34 درصد و از نظر ارزش بيش از 97 درصد افزايش داشته است.

اين ميزان افزايش وزني و ارزشي در پنج ماهه ابتدايي امسال 17 و 66 درصد بود كه اكنون روند صعودي‌تر به خود گرفته و به اعداد 34 و 97 درصد رسيده است.

* افزايش 156 درصدي واردات ميوه در سه ماه

به گزارش ايسنا، همچنين مقايسه آمار واردات ميوه در هشت ماهه با پنج ماهه نخست امسال حاكي از ورود 299 هزار و 67 تن ميوه به ارزش 161 ميليون و 487 هزار دلار است كه اين ميزان در مدت مشابه سال 87، 176 هزار و 673 تن ميوه به ارزش 63 ميليون و 47 هزار دلار بود.

اين مقايسه نشان مي‌دهد ميزان واردات ميوه در ماه‌هاي شهريور، مهر و آبان امسال نسبت به همين ماه‌هاي سال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتيب 69 و 156 درصد افزايش داشته است.

* كشورهاي واردكننده ميوه به ايران

براين اساس، سه كشور امارات متحده عربي، فيليپين و تركيه به مانند پنج ماهه نخست امسال به ترتيب كشورهايي هستند كه بيشترين ميوه را در هشت ماهه امسال به ايران وارد كرده‌اند كه به ترتيب 382 ميليون و 591 هزار و 847 تن، 113 ميليون و 719 هزار و 557 تن و 84 ميليون و 73 هزار و 848 تن صادرات ميوه به ايران داشته‌اند.

كشورهاي چين، سريلانكا، شيلي، فرانسه، هند، اكوادور، تايلند، لهستان، مالزي، اسپانيا، ايتاليا، افغانستان، كانادا، ويتنام، بحرين، سنگاپور، اندونزي، تاجيكستان، ازبكستان، صربستان، انگلستان و عمان نيز كشورهاي ديگر مبدا اين واردات بوده‌اند كه از اين تعداد 9 كشور اسپانيا، ايتاليا، لهستان، انگلستان، صربستان، بحرين، سنگاپور، تاجيكستان و عمان در مدت مشابه سال گذشته جزو كشورهاي مبدا واردات ميوه به ايران نبودند.

همچنين در اين مدت از چهار كشور پاكستان، مصر، روسيه و سوريه كه در مدت مشابه سال گذشته ميوه وارد ايران شده بود، واردات ميوه به ايران صورت نگرفته است.

* موز و پرتقال و گلابي؛ بيشترين ميوه‌هاي وارد شده

براين اساس طي اين مدت سه ميوه موز با 498 هزار و 332 تن، پرتقال با 111 هزار و 871 تن و گلابي و به تازه با 24 هزار و 582 تن عمده واردات ميوه به كشورمان بوده‌اند. بعد از اين ميوه‌ها، ميوه‌هاي گلابي هندي و انبه، سيب تازه و نارگيل خشك‌كرده بيشترين واردات را داشته‌اند.

نكته قابل توجه واردات چند ميوه گردو (به ميزان 9 تن)، شاه بلوط (به ميزان 54 تن)، خرماي تازه يا خشك‌كرده (به ميزان 100 كيلوگرم)، آلو و گوجه تازه (به ميزان 785 تن)، هلو و شليل ( به ميزان چهار هزار و 178 تن) و توت فرنگي (به ميزان 340 تن) طي اين مدت است كه در مدت مشابه سال گذشته اين چند ميوه جزو ميوه‌هاي وارداتي به ايران نبودند.

* افزايش در تعداد ميوه‌هاي وارداتي و كشورهاي مبدا آن‌ها

نكته قابل توجه ديگر افزايش در تعداد انواع ميوه‌هاي وارداتي و كشورهاي مبدا اين ميوه‌هاست كه نسبت به مدت مشابه به ترتيب از 20 به 32 نوع ميوه و از 22 به 28 كشور افزايش يافته است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha