• چهارشنبه / ۹ دی ۱۳۸۸ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8810-02938

*تاكيد پليس براي تجهيز خودروها به ترمز ضدقفل* پرايدهاي دوگانه‌سوز؛ معضل پيش رو سايپا؟!

*تاكيد پليس براي تجهيز خودروها به ترمز ضدقفل*
پرايدهاي دوگانه‌سوز؛ معضل پيش رو سايپا؟!
بحث تجهيز خودروها به سيستم ضدقفل (ABS) چندي است كه به سوژه روز رسانه‌ها تبديل شده و در اين بين اختلاف نظرهاي پليس و خودروسازان و اظهارات مطرح شده در اين باره هر روز وجه تازه‌اي به خود مي‌گيرد. صرف‌نظر از اين‌كه آيا پليس از لحاظ قانوني صلاحيت اعمال فشار به خودروسازان براي نصب ترمز ضدقفل را دارد يا خير و اين‌كه آيا نصب اين ترمزها در كشورهاي جهان حالت اجباري دارد يا اختياري، موضوع مهم چگونگي نصب اين سيستم ترمز روي خودروهاي دوگانه‌سوز است؛ موضوعي كه در جهان كمتر كشوري درباره آن تجربه دارد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شركت سايپا در مقابل فشار پليس راهور ناجا مبني بر نصب ترمز ضد قفل روي كليه محصولات توليدي، اعلام كرده كه محصولات بنزين‌سوزش را طبق خواسته پليس تا خرداد سال آينده به اين سيستم مجهز خواهد كرد، اما تجهيز خودروهاي دوگانه‌سوز و به‌ويژه پرايد كه از تيراژ بالاتري برخوردار است را تا پايان سال آينده محقق خواهد كرد. سوالي كه اينجا مطرح مي‌شود اين است كه پرايدهاي دوگانه‌سوز چه مشكلي براي نصب ترمز ضد قفل دارند؟ يك كارشناس فني خودرو در اين باره مي‌گويد: "سيستم ترمز ضدقفل براي خودروهاي معمولي طراحي شده كه مسلما نمي‌توان همين سيستم را براي پرايدي كه وزن عقبش با پرايد استاندارد معمولي فرق مي‌كند، نصب كرد." به گفته اين كارشناس، چون در قسمت عقب پرايد دوگانه‌سوز مخزن سي.ان.جي نصب مي‌شود، لذا مركز ثقل خودرو تغيير مي‌يابد و اين امر نيازمند يك سيستم طراحي شده براي وزن خودرو در حالت جديد است. لازم به توضيح است كه تاكنون نيز اين گونه بوده كه سايپا مجبور بوده در مورد خودروهاي دوگانه‌سوز، به دليل افزايش وزن اين خودروها به‌ويژه در قسمت عقب خودرو، كمك‌فنرها و سيستم فنربندي عقب خودرو را تقويت كند. به گفته اين كارشناس، تجهيز خودروهاي دوگانه‌سوز پرايد به سيستم ترمز ضد قفل از نظر تكنيكي مشكلي ندارد، ولي با توجه به تغيير وزن خودرو بايد سيستم ترمزي با ويژگي‌هاي جديد طراحي شود. با وجود آنچه كه در بالا به آن اشاره شد، به نظر مي‌رسد براي تجهيز پرايد به ترمز ضد قفل بايد سيستمي مستقل از آنچه كه روي پرايد معمولي نصب شده، طراحي شود؛ زيرا در غير اين صورت خودرو با مشكل عدم تعادل در سرعت‌هاي بالا يا مشكل تكنيكي ترمز مواجه خواهد شد. شايد همين موضوع باعث شده كه سايپا در برنامه زمان‌بندي‌اش، پرايدهاي دوگانه‌سوز را در اولويت آخر قرار دهد. اكنون با توجه به اين كه ترمز ضد قفل براي خودروهاي دوگانه‌سوز در كمتر كشوري در دنيا تجربه شده، بايد ديد سايپا تا چه زماني موفق به طراحي اين سيستم جديد خواهد شد و آيا مي‌تواند تا پايان سال آينده بر اين مشكل فائق شود؟ البته ناگفته نماند كه طبق آمارهاي موجود، در حال حاضر پنج درصد پرايدهاي سايپا (از نوع معمولي) به سيستم ترمز ضد قفل مجهز هستند، در حالي كه ايران خودرويي‌ها مدعي‌اند بيش از 30درصد محصولات پژو405 آن‌ها به اين سيستم مجهز هستند، ولي با اين وجود پرايدها درحال شماره‌گذاري‌اند، در حالي كه خودروهاي پژو405 توليدي در كارخانه ايران‌خودرو به دليل عدم شماره‌گذاري از سوي ناجا در انبارهاي اين كارخانه خاك مي‌خورند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha