مديرعامل ايران خودرو: مشكل شمارهگذاري پژو405 و روآ برطرف شد همه محصولاتمان تا آبان سال آينده به ترمز ضدقفل مجهز ميشوند
بر اساس توافق انجام شده بين ايران خودرو و پليس راهور ناجا، شماره گذاري خودروهاي پژو 405، روآ و تندر90 از امروز از سر گرفته شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جواد نجمالدين - مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو - با بيان مطلب فوق گفت: توقف ناگهاني شماره گذاري خودروها بدون ابلاغ قبلي به بازار خودرو كشور يك شوك وارد كرد كه اين امر به نفع مصرف كنندگان نيست.
وي ادامه داد: از مقامات پليس راهور ناجا تقاضا داريم براي حفظ حقوق مردم دورانديشانه برخورد كنند تا مشترياني كه متقاضي استفاده از اين خودروها هستند، آسيب نبينند.
او با اشاره به تاكيد پليس راهور ناجا مبني بر اجبار نصب ترمز ضد قفل (ABS) روي تمامي محصولات، در مورد عدم اعلام برنامه زماني از سوي پليس در اين مورد اظهار داشت: رييس جمهور چهارم ارديبهشت مصوبه هيات وزيران عضو كارگروه توسعه حمل و نقل عمومي را در مورد ايمني خودروها ابلاغ كرد كه بر اساس آن وزارت صنايع و معادن موظف است برنامه اجرايي زمان بندي شده براي تجهيز خودروها به ويژه وسايل نقليه مجهز به سيستم ترمز ضدقفل، كيسه هوا و ساير تجهيزات ايمني را ارائه دهد.
وي افزود: با ابلاغ اين مصوبه، مصوبه قبلي را كه مقرر ميداشت از اول ارديبهشت امسال تمامي خودروها بايستي به سيستم ترمز ضدقفل مجهزشوند، ملغي شد.
مديرعامل ايران خودرو افزود: در مصوبه اخيرهيات دولت، ايران خودرو جدول زمان بندي نصب سيستم ترمز ضدقفل روي خودروها را اول آذر امسال به پليس راهور ناجا كتبا ابلاغ و اعلام كرد كه تا پايان سال 1389 تمامي محصولات خود را به ترمز ضدقفل مجهز ميكند.
او يادآور شد: گويا برنامه زمانبندي ايران خودرو به دست رييس پليس راهور ناجا نرسيده كه در جلسه روز دوشنبه 30 آذرماه بار ديگر اين جدول به وي داده شد و پس از تاييد، تصويب شد كه به اين ترتيب خيلي زودتر از آن چه مورد انتظار است، تمامي محصولات ايران خودرو به سيستم ترمز ضدقفل مجهز ميشوند.
وي خاطرنشان كرد: مطالعات روي سيستم ترمز ضدقفل پنج سال پيش آغاز شده و بخشي از خودروهاي اين شركت به اين سيستم مجهز هستند، اما زمان بندي اخير، تجهيز تمامي خودروها را در بر دارد.
نجمالدين ازسرگيري مجدد شمارهگذاري خودروهايي كه توسط پليس ممنوع اعلام شده بود، خبر داد و گفت: اين موضوع در جلسه روز گذشته بين دو طرف توافق شده است.
وي با بيان اينكه اعمال هرگونه فناوري جديد روي خودروهاي قديمي و پر تيراژ، مستلزم دست كم 30 ماه فرصت براي توسعه و توليد، تحقيق، طراحي، نمونه سازي، تست، بهرهبرداري و تجهيز خطوط و تامين است، گفت: در اروپا نيز هيچ قانوني براي اجبار در نصب ترمز ضدقفل وجود ندارد.
او موسسه استاندارد را متولي استانداردسازي محصولات ذكر كرد و گفت: همين نهاد اجباري بودن استانداردها را معين ميكند.
* * 700 ميليون دلار خروج ارز از كشور
وي تجهيز فوري تمامي خودروها به ترمز ضدقفل را مستلزم خروج سالانه 700 ميليون دلار ارز دانست و گفت: وزارت صنايع و معادن براي استفاده از فناوريهاي تازه در محصولات برنامه دارد و چنانچه خودرويي از نظر فناوري پايين و غيرقابل رقابت باشد، وزارت صنايع ومعادن جلو توليد آن را ميگيرد؛ چنان كه درمورد پيكان يا تبديل سيستم كاربوراتور به انژكتور اين اتفاق رخ داد.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو استفاده از فناوريهاي مختلف در محصولات اين شركت را از اين قرار تشريح كرد: نصب كيسه هواي راننده از سالهاي گذشته در سمند سورن، پژو 206 و تندر90 و سوزوكي آغاز شده و براي پارس و پژو405 هم به زودي اين كار انجام ميشود. كيسه هواي جانبي و پردهاي روي سمند نسل جديد كه سال آينده وارد بازار ميشود، نصب خواهد شد و ترمز ضدقفل روي سمند، پژو206، سوزوكي، پارس، تندر90 و پژو405 نصب شده و در مورد روآ در حال توسعه است كه با اتمام پروژه بر اساس زمانبندي نصب ميشود.
وي ادامه داد: سيستم EBD يا توزيع نيروي ترمز، روي سوزوكي، پارس، پژو206 ، سورن و سمند و محصولات جديد شركت نصب ميشود.
نجم الدين خاطرنشان كرد: سيستم ESP (كنترل پايداري خودرو) نيز در سمند نسل جديد و محصولات آتي استفاده خواهد شد. فرمان تلسكوپي در برنامه تحقيقاتي است و روي سورن و سوزوكي نصب شده و براي محصولات جديد هم استفاده خواهد شد؛ فرمان برقي روي نسل جديد سمند و سيستم تعليق جديد نيز روي سمند و سورن نصب خواهد شد.
وي با بيان اينكه ترمز ضدقفل (ABS) روي سطوحي كه لغزندگي زياد دارد، عملكرد خوبي دارد، اظهار داشت: اين ترمز در جادههاي خشك تفاوت زيادي با ترمزهاي معمولي ندارد و تنها اطمينان رواني راننده را بيشتر ميكند كه همين افزايش اطمينان ممكن است منجر به سوانحي شود.
او تاكيد كرد: در صورتي كه از سيستم ضد قفل به شكل صحيح استفاده نشود، ممكن است منجر به انحراف خودرو شده و صدماتي را نيز به همراه داشته باشد.
وي با بيان اينكه تاكنون 42 هزار دستگاه پژو206 اس دي به 20 كشور دنيا صادر شده است، گفت: از اين تعداد فقط 7 هزار دستگاه مجهز به ترمز ضدقفل بوده و 35 هزار دستگاه به اين سيستم مجهز نبودند. البته با توجه به اينكه اين 20 كشور تمام استانداردهاي بينالمللي را رعايت ميكنند، خريداري 35 هزار دستگاه پژو 206 اس.دي بدون ترمز ضد قفل از ايران خودرو و صادرات آن نشان ميدهد كه اجباري براي استفاده آن در كشورهاي ديگر وجود ندارد.
او درباره اجباري شدن نصب ترمز ضد قفل روي خودروها اظهار داشت: اميدواريم قانون ملاك عمل قرار گيرد و قانون نيز تكليف خودروسازان و پليس را مشخص كرده است.
وي يادآور شد: طبق اعلام نماينده راهور ناجا در كميته ناوگان وزارت راه، از 37 هزار مورد تصادف رخ داده تنها 137 مورد به علت نقص فني خودرو است كه اين امر 0.3 درصد از تصادفات را به خود اختصاص مي هد.
* * زمانبندي نصب ترمز ضدقفل روي محصولات
مديرعامل ايران خودرو درباره جدول زمانبندي نصب ترمز ضد قفل روي محصولات اين شركت گفت: بر اساس يك جدول زمان بندي شده تا آبان ماه سال آينده تمامي محصولات ايران خودرو داراي ترمز ضد قفل ميشوند و اين عمليات از آذر ماه سال جاري در دستور كار قرار گرفته است.
وي افزود: روي مدلهاي مختلف خودرو سمند از آذرماه سال جاري به تدريج عمليات نصب ترمز ضد قفل انجام ميشود كه از نظر زماني در ماههاي دي، بهمن و اسفند ماه سال جاري به ترتيب از 40 تا 70 درصد خانواده سمند از ترمز ضد قفل برخوردار ميشوند. از فروردين تا آبان سال آينده نيز از 75 تا 100 درصد خانواده سمند به سيستم ترمز ضد قفل مجهز ميشوند.
او در مورد پژو405 نيز گفت: از آذرماه روي 10 درصد از خودروهاي پژو405 ترمز ضد قفل نصب شد كه اين رقم در دي ماه امسال به 20درصد، در بهمن ماه و اسفندماه سال جاري به ترتيب به 30 و 40 درصد افزايش مييابد. برنامه سال آينده در مورد نصب ترمز ضد قفل روي پژو405 از 55 درصد در فروردين سال 1389 شروع و در مهرماه همان سال به 100درصد خواهد رسيد.
وي در خصوص نصب اين ترمز روي روآ اظهار داشت: نصب اين سيستم از ارديبهشت سال آينده از55درصد شروع و در مهرماه به 100 درصد خواهد رسيد.
نجم الدين همچنين در مورد خانواده پژو206 گفت: از ماه جاري 35درصد اين خودرو به ترمز ضد قفل مجهز و درماههاي بعدي كه تا مهرماه سال آينده به طول ميانجامد، 100 درصد اين خودرو به سيستم مذكور تجهيز ميشود. در مورد پژو پارس نيز از آذر امسال 20درصد اين خودرو به ترمز ضد قفل تجهيز شده و تا پايان سال جاري اين ميزان به 40درصد خواهد رسيد، اما در ادامه كار در سال 1389 از ارديبهشت ماه 50درصد اين خودرو و در مهرماه سال آينده 100 درصد اين خودرو از اين ترمز برخوردار ميشوند.
وي درباره خودروهاي تندر90 و سوزوكي نيز گفت: از ماه جاري به ترتيب 30 و 85درصد اين دو خودرو از ترمز ABS برخوردار ميشوند و تندر 90 در آبان ماه سال آينده از اين ترمز به ميزان 100 درصد بهرهمند خواهد شد. سوزوكي گراند ويتارا نيز در فروردين سال آينده 100درصد از ترمز ضد قفل برخوردار خواهد شد و برنامه مطالعاتي براي خودرو وانت باردو براي برخورداري از اين ترمز نيز در دستور كار است.
وي با بيان اينكه ترمز ABS را از كشورهاي صاحب فناوري مانند فرانسه و كره وارد خواهيم كرد، اظهار داشت: با نصب اين سيستم، قيمت تمام شده خودروها بين 220 تا 400 هزار تومان افزايش خواهد داشت و در صورتي كه در آينده اين قطعه ساخت داخل شود، قيمت آن پايينتر خواهد آمد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات