• سه‌شنبه / ۲۴ آذر ۱۳۸۸ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8809-04757
  • منبع : نمایندگی فارس

/گزارش/ کارگران "شرکت صنايع مخابراتي راه دور ايران" 11ماه است حقوق نگرفته‌اند؟! استاندار فارس: اگر مسؤولي از اين وضع به درد نيايد، از تقوا فاصله گرفته‌است

/گزارش/
کارگران "شرکت صنايع مخابراتي راه دور ايران" 11ماه است حقوق نگرفته‌اند؟!
استاندار فارس:
اگر مسؤولي از اين وضع به درد نيايد، از تقوا فاصله گرفته‌است

«وقتي اين معترضان در حال سوت‌زدن هستند ما بايد از غصه بميريم. من به‌عنوان استاندار فارس، بيش از همه مسؤولم، چرا که اين کارگران به نان شب محتاج‌اند. اگر مسؤولي از اين وضع به درد نيايد، بايد بداند که از تقوا فاصله گرفته است.»

اين جملات، بخشي از صحبت‌هاي، "روح‏الله احمدزاده کرماني"، استاندار جديد فارس، است كه پس از شنيدن صداي اعتراض کارگران "شرکت صنايع مخابراتي راه دور ايران"، ايراد شده است. كارگراني كه در اعتراض به آنچه كه پرداخت نشدن 11 ماه حقوق و مطالبات خود عنوان مي‌كنند، بارها تجمع و تحصن كرده‌اند.

"شرکت صنايع مخابراتي راه دور ايران" يا همان شرکت "صنايع ايران نيپون" در سال 1350 با هدف توليد و تعمير تجهيزات شبکه مخابراتي کشور در بخش انتقال، در شهر شيراز تأسيس شد تا در کنار ديگر صنايع مخابراتي و الکترونيکي، تأييدي بر اين موضوع باشد که "شيراز قطب الکترونيک کشور" است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه فارس، شرکت صنايع مخابراتي راه دور ايران، ITI، اگرچه با سرمايه شرکت مخابرات ايران، بانک صنعت‌ومعدن و شرکت NEC ژاپن راه‌اندازي شد اما همواره در مقاطع گوناگون اقدامات مؤثري براي تأمين يا تکميل تجهيزات شبکه‏هاي اختصاصي مخابراتي موردنياز وزارتخانه‏هايي مثل نفت، راه و ترابري و دفاع انجام داده و همواره به عنوان شرکتي توانمند در عرصه مخابرات مطرح بوده است.

طراحي و توليد سوئيچ‎هاي مخابراتي، طراحي و توليد سيستم کارت سوخت کشور، توليد سيستم‏هاي مالتي پلکس ديجيتال و ترمينال‏هاي نوري، توليد انواع سيستم‏هاي تلفن، توليد انواع اينورتر و UPS و توليد انواع بي‏سيم‏ها از جمله فعاليت‏هاي مهم شرکت مخابراتي راه دور ايران به شمار مي‏رود.

به گزارش ايسنا از شيراز، شرکت مخابراتي راه دور ايران که در دهه 70 همراه با شرکت کارخانجات مخابراتي ايران، صنايع الکترونيک ايران و صنايع قطعات الکترونيک، کنسرسيومي براي اجراي اپراتور دوم تلفن همراه ايران راه‌اندازي کرده بود، به يک‌باره در سال 84 از کنسرسيوم "ايران‌سل" کنار گذاشته شد.

اين شرکت در اوائل دهه 80 در تالار بورس اوراق بهادار تهران نيز پذيرفته شد اما در کمتر از چند ماه به دليل آنچه كه شفاف نبودن شاخص‏هاي آن عنوان شد، نماد اين شرکت در بورس بسته شد تا روند بحران در اين واحد صنعتي آغاز شود.

بخشي از سهام شرکت مخابراتي راه دور ايران در اوائل دهه 80 از طريق مزايده به بخش خصوصي واگذار شد تا عملاً مديريت و سهام آن خصوصي شود.

برخي کارشناسان اقتصادي معتقدند، خصوصي‌سازي بدون توجه به توانمندي سرمايه‌گذاران، ضعف مديريت و تغيير پي در پي سهام‌داران، از مهم‏ترين عواملي است که اين کارخانه را به سمت بحران سوق داده است.

به گزارش ايسنا از شيراز، با بحراني شدن وضعيت کارخانجات مخابراتي راه دور ايران، از ابتداي سال 88 تاکنون پياده‏رو‏هاي ساختمان استانداري فارس بارها شاهد تجمع کارگراني بوده است تا بلکه مطالبات 11 ماهه خود را دريافت کنند.

"هاشم شمشيري"، نايب‌رئيس شوراي اسلامي کار فارس، در گفت‏وگو با خبرنگار ايسنا در شيراز، از مطالبات 11 ماهه کارگران اين واحد صنعتي بحراني خبر داد و گفت: پرداخت نکردن 11 ماه حقوق به کارگران، ضربات بزرگ اقتصادي و روحي به آنان وارد کرده و اموال تعدادي از آنان به‌دليل بدهي به بانک‏ها، مصادره شده و حتي برخي از آنان دچار مشكلات خانودگي شده‌اند.

وي مدعي شد: کارخانه 10 ميليارد تومان بابت حقوق به کارگران بدهي دارد.

رئيس شوراي اسلامي کار استان فارس:

تمام هزينه‏هاي کارت‌سوخت از سوي وزارت نفت پرداخت شده اما کارکنان هيچ بهره‌اي از آن نبرده‏اند

"غلامحسين بانشي"، رئيس شوراي اسلامي کار استان فارس نيز به ايسنا گفت: شرکت صنايع مخابراتي راه دور يکي از بزرگترين توليدکنندگان تجهيزات مخابراتي کشور است که از سال 83 طرح و اجراي کارت سوخت به عنوان يک طرح ملي به آن واگذار شد.

وي با بيان اينکه تمامي هزينه‏هاي کارت سوخت از سوي وزارت نفت پرداخت شده اما کارکنان هيچ بهره‏اي از آن نبرده‏اند، ادامه داد: قرارداد خدمات پس از فروش کارت سوخت در يک مناقصه به يک شرکت مستقر در تهران واگذار شد که سهامداران آن را مديران شرکت صنايع مخابراتي راه دور ايران تشکيل مي‏دهند.

با وجود دستور رييس‌جمهور؛

به‌دليل اجراي ناقص قانون مرتبط با صنايع بحراني، مديران دولتي نتوانستند به مطالبات کارگران ITI پاسخ دهند

به گزارش ايسنا از شيراز، با افزايش دامنه بحران در کارخانجات مخابراتي راه دور ايران، "دكتر محمود احمدي‏نژاد"، رئيس‌جمهور در سفر ارديبهشت‌ماه 88 خود به شيراز و در پاسخ به تقاضاي کارگران، دستور واگذاري مديريت اين واحد به مديران دولتي را صادر کرد.

به دنبال دستور رئيس‌جمهور، مديران دولتي در اين واحد صنعتي مستقر شدند اما به دليل اجراي ناقص قانون مرتبط با صنايع بحراني، مديران دولتي نيز نتوانستند به مطالبات کارگران ITI پاسخ دهند.

نايب‌رئيس شوراي اسلامي کار فارس:

پرداخت تن‌خواه و تزريق نقدينگي کارخانه را از بحران فعلي خارج مي‌کند

"هاشم شمشيري"، نايب‌رئيس شوراي اسلامي کار استان فارس در اين‌باره به ايسنا گفت: به‌دليل مشکلات پيشين کارخانه، در سفر دوم هيأت دولت به شيراز، مديريت کارخانه به هيأت دولتي معرفي‌شده از سوي سازمان صنايع و معادن واگذار شد اما با گذشت بيش از 7 ماه مشکلي از مشکلات کارخانه حل نشده است.

وي افزود: پرداخت تن‌خواه و تزريق نقدينگي مي‏تواند کارخانه را از بحران فعلي خارج کند اما متأسفانه حتي از هيأت معرفي شده از سوي دولت نيز حمايت نشده است.

رئيس سازمان صنايع‌ومعادن فارس:

منتظر دستور پرداخت تن‌خواه گردان از سوي رييس‌جمهور هستيم

"سيدعلي شهپري"، رئيس سازمان صنايع و معادن فارس نيز به ايسنا گفت: قانون در مورد اين شرکت به شکل ناقص اجرا شده و تن‌خواه گردان لازم در اختيار مديران دولتي قرار نگرفته است.

وي با بيان اينکه هر مدير دولتي بدون تن‌خواه گردان شکست خواهد خورد، اضافه کرد: شرکت مخابراتي راه دور ايران 8 ماه حقوق معوقه و 120 ميليارد تومان بدهي داشت که فقط در خرداد ماه و با حمايت وزير صنايع 2،3 ميليارد تومان براي تأمين بخشي از معوقه‏هاي کارگران پرداخت شده است.

شهپري خاطرنشان کرد: درخواست تن‌خواه گردان با امضاي وزراي صنايع و کار دولت نهم به رياست‌جمهوري تقديم شده و منتظر دستور پرداخت از سوي رياست‌جمهوري است.

رئيس سازمان کار فارس:

واگذاري مديريت کارخانه و ديگر صنايع بحراني به بخش دولتي را، راهکار حل مشکل نمي‏دانم

"ابوالحسن حقايقي"، رئيس سازمان کار استان فارس نيز در گفت‏وگو با خبرنگار ايسنا اظهار کرد: به عنوان يک کارشناس، واگذاري مديريت کارخانه و تعدادي ديگر از صنايع بحراني استان به بخش دولتي را، راهکار حل مشکل نمي‏دانم.

وي با بيان اينکه واگذاري کارخانه‏هاي بحراني به بخش دولتي، طرح وزارت صنايع است، ادامه داد: اين کارخانه به بخش دولتي واگذار نشده و تنها مديريت آن براي مدتي محدود به بخش دولتي سپرده شد تا مرحله بحراني را با کمک دولت بگذراند و پس از آن دوباره به بخش خصوصي واگذار خواهد شد.

حقايقي افزود: قاعده کار اين بود که ابتدا تکليف بدهي بانکي واحد مشخص مي‏شد، تا اين شرکت قادر باشد ضمانت بانکي براي انجام معاملات و قبول اجراي سفارش‏ها را دريافت کند.

رئيس سازمان کار استان فارس خاطرنشان کرد: ما پيشنهاد داده‏ايم که مطالبات پرسنل شرکت از محل فروش اموال غيرمنقول اعم از زمين و ساختمان‏هاي اداري که با توليد و روند آن ارتباطي ندارد، تأمين و پرداخت شود.

نماينده مردم شيراز در مجلس و عضو کميسيون صنايع‌ومعادن:

وزير صنايع بايد پاسخگو باشد

واگذاري كارخانه به مديران دولتي، تنها تعداد ماه‏هاي طلب کاري کارگران افزايش داد

به گزارش ايسنا از شيراز، "احمدرضا دستغيب"، نماينده مردم شيراز در مجلس و عضو کميسيون صنايع و معادن، گفت: واگذاري اين واحد به مديران دولتي، تنها تعداد ماه‏هاي طلب کاري کارگران افزايش داده است و چيزي نصيب کارگران نشد.

وي که وزير صنايع را براي پاسخگويي به اين موضوع به مجلس فراخوانده است، خاطرنشان کرد: وزير صنايع بايد پاسخ دهد که چرا پيگير کسب موافقت رئيس‌جمهور براي واريز 5 ميليارد تومان تن‌خواه گردان نشده است؟

دستغيب با انتقاد از مديران و نمايندگاني که پيگير موضوع اين کارخانه نمي‌شوند، افزود: از همان ابتدا به کارگران پيشنهاد دادم تا درخواست مطالبات خود را از مديران کارخانه، به دادگستري تحويل دهند تا اجرائيه براي به حراج گذاشتن اموال کارخانه براي تأمين مطالبات کارگران صادر شود.

نايب رئيس انجمن اسلامي کار فارس:

براي پيگيري مطالبات کارگران شاهد برخي کم‌لطفي‏ها بوديم

هاشم شمشيري، نايب رئيس انجمن اسلامي کار استان فارس، درباره اعلام شکايت عليه مديران ITI به ايسنا، مدعي شد: براي پيگيري مطالبات کارگران شاهد برخي کم‌لطفي‏ها بوديم به‌گونه‏اي که حتي رئيس سازمان کار استان فارس، پرونده شکايت کارگران از مديرعامل سابق اين کارخانه را، 6 ماه روي ميز خود نگه‌داشت و بعد از گذشت اين مدت آن را به ما برگرداند تا از طريق دادگستري شکايت خود را پيگيري کنيم.

رئيس سازمان کار فارس:

قاضي پرونده خواستار تشکيل پرونده‏هاي انفرادي شده بود

"ابوالحسن حقايقي"، رئيس سازمان کار استان فارس نيز در پاسخ به ادعاي نايب‌رئيس شوراي اسلامي کار استان فارس، به ايسنا گفت: مشکلي که درباره رسيدگي به پرونده اين افراد در دستگاه قضايي استان وجود داشت، اين بود که قاضي پرونده خواستار تشکيل پرونده‏هاي انفرادي شده بود.

وي ادامه داد: پس از رايزني با رياست دادگستري استان فارس و مساعدت معاون قضايي، قاضي پرونده متقاعد شد که اين پرونده را به صورت جمعي رسيده کرده، رأي را براي همه شاکيان صادر کند.

نماينده ولي‌فقيه در فارس:

دولت فکري به حال کارگران بيکار شده يا در آستانه بيکاري بکند

وزير صنايع براي مديران غيرموفق بسته تنبيهي در نظر بگيرد

به گزارش ايسنا از شيراز، آيت‏الله "اسدالله ايماني"، نماينده ولي‌فقيه در استان فارس و امام جمعه شيراز نيز در خطبه‏هاي آخرين نماز جمعه فروردين ماه امسال، با هشدار نسبت به بروز بحران در برخي صنايع استان فارس، از روند رو به رشد تعطيلي برخي کارخانه‏هاي واگذار شده به بخش خصوصي و سوءمديريت ناشي از اين واگذاري‏ها، انتقاد کرده بود.

وي از دولت خواسته بود تا فکري به حال کارگران بيکار شده يا در آستانه بيکاري کند.

امام‌جمعه شيراز اظهار کرد: براي ما مهم است که صنايع صادراتي ما تعطيل نشود، صنايعي که هم‌رديف صنايع دنيا قدم برمي‏داشته يا برمي‏دارد.

آيت‏الله ايماني از وزير صنايع خواست، همان‌گونه که براي مديريت خصوصي، بسته تشويقي در نظر گرفته مي‏شود، بسته تنبيهي نيز براي آن دسته از مديران غيرموفق در بخش صنعت در نظر بگيرد.

وي با بيان اينکه اين‌گونه وانمود نشود که مالک کارخانه خصوصي هر کار که دلش خواست انجام مي‏دهد، عملکرد نامناسب برخي مديران اقتصادي کشور را نوعي زير سئوال بردن حرمت نظام اسلامي دانست و خاطرنشان کرد: دولت بايد با نظارت مستمر و دقيق خود، زمينه سوءاستفاده‏هاي برخي افراد و تأمين منافع کلان شخصي را، فراهم نکند تا شاهد بيکار شدن کارگران کارخانجات توليدي نباشيم.

به گزارش ايسنا از شيراز، "سيداحمدرضا دستغيب" ـ سيدعلي اصغرـ ديگر نماينده شيراز و عضو کميسيون فرهنگي خانه ملت نيز، در اين باره، خواستار تلاش استاندار فارس براي حل مشکل شد.

وي خطاب به استاندار فارس گفت: بزرگي خرج دارد و استاندار بايد بتواند مشکل ITI را حل کند.

به هر حال، همه نگاه‏ها متوجه تلاش استاندار فارس است و حتي آيت‌الله اسدالله ايماني، نماينده ولي فقيه در استان فارس و امام جمعه شيراز هم بار ديگر در خطبه‏هاي نماز جمعه، استاندار را به پيگيري موضوع فراخواند.

استاندار جديد فارس:

ما بايد از غصه بميريم

اين کارگران به نان شب محتاج هستند

به گزارش ايسنا از شيراز، اگرچه از نتيجه تلاش‌هاي احتمالي "سيدمحمدرضا رضازاده"، استاندار قبلي فارس در حل اين بحران خبري نشد، اما "روح‏الله احمدزاده کرماني"، استاندار جديد فارس، پس از آنکه اعتراض کارگران شرکت صنايع مخابراتي راه دور ايران را شنيد، در جلسه هماهنگي ستاد دهه فجر استان فارس، گفت: وقتي اين معترضان در حال سوت‌زدن هستند ما بايد از غصه بميريم.

وي اظهار کرد: من به عنوان استاندار فارس بيش از همه مسؤول هستم چرا که اين کارگران به نان شب محتاج هستند.

احمدزاده کرماني افزود: اگر مسؤولي از اين وضع به درد نيايد، بايد بداند که از تقوا فاصله گرفته است.

عضو هيأت‌رييسه کميسيون صنعت‌ومعدن و نماينده مردم شيراز در مجلس:

به گفته وزير صنايع امکان تزريق تن‌خواه از بودجه‌هاي وزارت صنايع وجود ندارد

مشكلات ITI همزمان با سفر سوم هيأت دولت به فارس حل مي‌شود

اين گزارش‌ها در حالي است كه، عضو هيأت‌رييسه کميسيون صنعت و معدن مجلس شوراي اسلامي و نماينده مردم شيراز، به نقل از وزير صنايع و معادن، گفت: مشکلات کارگران و کارخانه بحران‌زده "صنايع مخابرات راه دور ايران" هفته آينده حل خواهد شد.

"احمدرضا دستغيب"، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، منطقه فارس، درباره حضور محرابيان، وزير صنايع و معادن در کميسيون، براي پاسخ به سئوال نمايندگان در خصوص وضعيت کارگران کارخانه مخابرات راه دور ايران، ITI، گفت: با توجه به مشکلات ITI که در بيش از يک‌سال گذشته به وجود آمده، توقع مي‌رفت که در سفر دوم هيأت دولت به استان و تعيين مدير دولتي براي کارخانه، اين مصوبه هيأت دولت مشکلات کارخانه و کارگران را حل کند.

وي افزود: 11 ماه از مصوبه و پيگيري‌هاي دولت مي‌گذرد اما همچنان اين مشکلات برقرار است و چند باري تذکر دادم و در پايان با طرح سئوال خواستار توضيح وزير به کميسيون صنعت و معدن شدم.

دستغيب ادامه داد: اين سئوال به دليل حجم و ابعاد مسأله، زمان بسياري را به خود اختصاص داد و توقع دو پاسخ به اينکه "تاکنون براي رفع بحران چه اقدامي انجام شده" و چه برنامه‌اي براي رفع بحران کارگران و کارخانه داريد"، را داشتيم.

نماينده مردم شيراز در خانه ملت، معتقد است: تاکنون اقدامات ضعيفي براي حل بحران شده است زيرا آقاي وزير گفته‌اند که امکان تزريق تن‌خواه از بودجه‌هاي وزارت صنايع وجود ندارد.

وي ادامه داد: 5 ميليارد تومان نقدينگي به تصويب وزارتخانه‌هاي کار و صنايع رسيده که با دستور رييس‌جمهور نيزهمراه بود اما بانک مرکزي اين مصوبه را اجرا نکرد.

دستغيب افزود: وزير صنايع اعلام کرد، همکاري مشترکي با شرکت چيني در نظر گرفته شده و قول داده‌اند، هفته آينده(اواخر آذر يا اوايل دي) همزمان با سفر هيأت دولت به شيراز، قرارداد شرکت چيني انجام و مطالبات کارگران پرداخت شود تا مشکلات ITI نيز حل شود.

به گزارش ايسنا از شيراز، اگرچه همه نگاه‏ها متوجه تأمين مطالبات و معوقه‌هاي کارگري در واحد بحران‌زده شركت مخابراتي راه دور ايران است، اما نبايد از تأثير اين بحران بر موضوعاتي همچون وضعيت شاخص‏هاي بيکاري، توليد ثروت، صادرات، توليد ناخالص داخلي استان و ده‌ها موضوع اقتصادي و اجتماعي ديگر غافل شد.

تعطيلي اين واحد صنعتي، نه تنها 800 فرصت شغلي را در استان فارس کاهش مي‌دهد، بلکه هزاران فرصت توليدي و اجتماعي را به طور غيرمستقيم تحت تأثير قرار مي‏دهد.

تأمين مطالبات کارگري تنها بخشي از تلاش‌هايي است که بايد صورت بگيرد، بي‌شک تلاش براي راه‏اندازي مجدد فرآيند توليد در اين واحد صنعتي، به شکوفايي اقتصادي و اجتماعي استان پهناور فارس کمک خواهد کرد.

"سعيد نظري"، خبرنگار ايسنا، منطقه فارس«شيراز».

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha