• سه‌شنبه / ۲۴ آذر ۱۳۸۸ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8809-04286

حكايت مجلس و لوايح اقتصادي ماه‌هاي آينده متمم امسال، بودجه 89، برنامه پنجم و لايحه هدفمندسازي...

حكايت مجلس و لوايح اقتصادي ماه‌هاي آينده
متمم امسال، بودجه 89، برنامه پنجم و لايحه هدفمندسازي...

لايحه برنامه پنجم توسعه و بودجه سال آينده در گرو لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها باقي مانده‌ است، اين در حالي است كه مبهم ماندن اطلاعات آن دو لايحه مي‌تواند موانعي بر سر راه بررسي دقيق آنها از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ايجاد كند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس جمهور در حالي در آخرين گفت‌وگوي تلويزيوني خود (دهم آذر ماه) اعلام كرد كه "لايحه برنامه پنجم و لايحه بودجه سال آينده آماده است و فقط منتظر اعمال تصويب و آثار لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها هستيم" كه معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهوري، فرداي همان روز از تمديد مهلت ارسال بودجه پيشنهادي دستگاه‌ها خبر داد!

رحيم ممبيني با بيان اينكه امسال بستر ارائه بودجه پيشنهادي الكترونيكي شده و بعضي دستگاه‌ها نتوانسته‌اند تا پايان مهلت مقرر بودجه خود را ارائه كنند، افزود: دستگاه‌ها با جديت مشغول تهيه بودجه پيشنهادي هستند و ماهم بلافاصله كارهاي تلفيق و تنظيم لايحه را انجام خواهيم داد.

اين اظهارات در حالي است كه به تازگي حجت‌الاسلام مسعودپور، معاون پارلماني نهاد رياست‌جمهوري اعلام كرد "احتمال دارد كه لايحه بودجه در هفته جاري به مجلس تقديم شود" و با بيان اين ‌كه " لايحه برنامه پنج ساله پنجم و لايحه بودجه 89 هر دو آماده هستند و فقط بايد مسير مورد نياز را طي كنند" گفت: "من اين خبر را كه لايحه بودجه اين هفته به مجلس مي‌رود رد نمي‌كنم، ولي تا امروز نيز خبري از اين‌كه بنا باشد لايحه را اين هفته به مجلس ببريم، دريافت نكرده‌ايم."

در همين زمينه بايد گفت با اين كه دولت چندبار بر ارائه متمم بودجه سال جاري اذعان كرد، نمايندگان مجلس با پيش‌دستي، فوريت طرحي را تصويب كردند كه بر اساس آن "دولت مجاز مي‌شود درآمدهاي موضوع رديف‌هاي 110106و130102 قانون بودجه سال 1388 را به ميزان 30 هزار ميليارد ريال به منظور ميزان محقق نشدن منابع قانون مذكور افزايش دهد. ‌همچنين حداكثر تا 35 هزار ميليارد ريال از اعتبارات تملك دارايي‌هاي مالي را كسر و به ترتيب 21 هزار ميليارد ريال و 14 هزار ميليارد ريال به اعتبارات هزينه‌اي و تملك دارايي سرمايه‌اي اضافه كند."

اين در حالي است كه معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور پيش از اين تاكيد كرد "آنچه از آن به عنوان كسري بودجه سال جاري ياد مي‌شود را قبول ندارد" و گفت: در بخش بودجه عمراني 6500 ميليارد تومان كاهش داشتيم كه نمي‌توان از آن به عنوان كسري ياد كرد. در حال حاضر 6500 ميليارد تومان از بودجه عمراني كاهش يافته كه دولت معتقد است ترميم آن رقم به نفع كشور است، چرا كه هر اقدام عمراني در كشور مثبت است. البته بايد طرح‌هايي كه تا پايان امسال به اتمام مي‌رسند، در اولويت تخصيص بودجه باشند."

ممبيني در ادامه با بيان اينكه كاهش بودجه عمراني به معناي كسري نيست، اظهار كرد: بخشي از برق توليدي كشور نيز از سوي بخش خصوصي به مصرف كننده مي‌رسد كه بايد مابه‌التفاوت قيمت آن تا بهاي پرداختي از سوي مصرف كننده، از سوي دولت پرداخت شود. اينها هميشه بوده و نمي‌شود آن را كسري بودجه تلقي كرد.

او با بيان اينكه اگر قرار باشد متمم بودجه ارائه شود، مربوط به بخش بودجه عمراني و يارانه برق و امثال آن است، ادامه داد: بالاخره براي حل مشكل توليد كننده برق كه رقم مربوط به مابه‌التفاوت آن در بودجه سال جاري از قلم افتاد، بايد فكري بشود.

در آخرين اظهار نظرها درباره تاخير در ارائه لايحه بودجه به مجلس، ابوترابي ـ نايب رييس مجلس شوراي اسلامي ـ با اشاره به ارائه نشدن برنامه‌ پنجم توسعه و بودجه‌ سال 89 از سوي دولت به مجلس گفت: متاسفانه در حالي بودجه‌ سال 89 را در دستور كار خواهيم داشت كه قانون برنامه‌ پنجم نهايي نشده است.

وي گفت: احساس مي‌كنيم ارائه دو لايحه‌ بودجه‌ سال 89 و برنامه‌ پنجم به شكل همزمان كار مجلس را به شدت دشوار مي‌كند و ما اگر زمان لازم داشتيم، اول لايحه‌ برنامه‌ پنجم را مورد بحث قرار مي‌داديم و بعد از تصويب لايحه‌ برنامه‌ پنجم با توجه به اهداف اين برنامه بودجه‌ سال 89 را در كميسيون‌هاي تخصصي و كميسيون تلفيق مورد بحث قرار مي‌داديم، اما متاسفانه هم‌اكنون اين زمان در اختيار ما نيست و ما در انتظار ارائه دو لايحه به مجلس هستيم تا با مذاكره با همكاران‌مان بهترين راه و روش براي ورود مجلس به دو حوزه‌ برنامه‌ پنجم و بودجه‌ 89 را اتخاذ كنيم.

او البته تاكيد كرد كه "بودجه‌ سال 89 به صورت يك دوازدهم تصويب نخواهد شد"، بنابراين مجلس براي دريافت و بررسي لايحه بودجه عزمي جدي دارد.

به هر حال به نظر مي‌رسد مشخص نبودن وضعيت كسري بودجه سال جاري، متمم بودجه امسال، لايحه بودجه سال آينده، لايحه برنامه پنجم توسعه، طرح اصلاح بودجه مجلس و از همه مهمتر لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها، در حالي كه كمي بيش از 100 روز تا پايان سال باقي است، ايام سخت و دشواري را به نمايندگان مجلس نويد مي‌دهد. آيا از دولت براي روان شدن كار مجلس كاري بر مي‌آيد؟

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha