• جمعه / ۱۳ آذر ۱۳۸۸ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8809-00007.146076

/زمان مبهم ارائه بودجه 89 به مجلس/ لايحه‌هايي در گرو يك لايحه!

/زمان مبهم ارائه بودجه 89 به مجلس/
لايحه‌هايي در گرو يك لايحه!

امسال شايد از سخت‌ترين سال‌ها براي مسوولان بودجه نويسي كشور است. در حالي كه مهلت قانوني تحويل لايحه بودجه به مجلس شوراي اسلامي پس فردا (15 آذر) به پايان مي‌رسد‌، اما هنوز دستگاه‌هاي اجرايي حتي بودجه‌هاي پيشنهادي خود را به معاونت بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور تحويل نداده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به گفته رييس مجلس شوراي اسلامي، آخرين مهلت تحويل لايحه بودجه سال آينده، نيمه آذر ماه است،‌ اما امسال گويي همه چيز به هم پيچيده ‌است. با وجود اينكه قرار بود الكترونيكي شدن سيستم پيشنهاد بودجه دستگاه‌ها، به اين كار سرعت ببخشد، اما متاسفانه اين موضوع عملي نشد.

بر اساس بخشنامه بودجه، قرار بود دستگاه‌هاي اجرايي بودجه پيشنهادي خود را تا پايان وقت اداري نهم آذر ماه به معاونت بودجه در مركز ارائه كنند، هر چند در آن صورت هم معاونت بودجه تنها شش روز تا پايان مهلت قانوني براي تدوين لايحه فرصت داشت. اما به هر حال دستگاه‌ها نتوانستند خود را با اين زمان بندي هماهنگ كنند، ‌تا اينكه مهلت ارائه بودجه پيشنهادي تا شانزدهم ماه جاري تمديد شد، يعني يك روز پس از مهلت قانوني.

اين در حالي است كه تدوين لايحه بودجه زمان قابل توجهي را به خود اختصاص مي‌دهد و مي شود حدس زد كه دست كم تا پايان آذر ماه از لايحه خبري نيست.

البته رحيم ممبيني، معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور در پاسخ به اين سوال كه آيا دولت تا پايان مهلت قانوني اعلام شده توسط رييس مجلس (15 آذر) لايحه بودجه را به مجلس ارائه مي‌كند يا خير، گفته‌ است: ما تلاشمان اين است كه در زمان مناسب لايحه را تقديم كنيم، اما به هر حال بايد بتوانيم كارهاي بودجه را انجام بدهيم كه در حال حاضر اين كارها در حال انجام است.

در عين حال به نظر مي‌رسد دولت همه برنامه‌هاي خود را بر اين اساس تنظيم كرده بود كه لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها در مجلس به تصويب مي‌رسد. اين از گفته‌هاي همه مسوولان دولتي و حتي شخص رييس جمهور هويدا بود. اما در حال حاضر كه مجلس بدون تامين نظر دولت، لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها را به شوراي نگهبان ارسال كرده‌ است، دولت هم در تدوين لوايح بودجه و برنامه پنجم تامل دارد، تا اينكه نتيجه سرنوشت يارانه‌ها مشخص شود.

رييس جمهور در آخرين گفت‌وگوي تلويزيوني خود بر اين نكته تاكيد كرد كه "لايحه برنامه پنجم و لايحه بودجه سال آينده آماده است و فقط منتظر اعمال تصويب و آثار لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها هستيم."

هرچند "آماده بودن لايحه بودجه" با "نرسيدن حتي پيشنهادات بودجه دستگاه‌هاي دولتي" كمي ناهمگون است، اما به نظر مي‌رسد مشكل اصلي بر سر تدوين لايحه بودجه، همان نامشخص بودن لايحه هدفمند كردن يارانه‌هاست، لايحه‌اي كه قرار است بسياري از فرايندهاي اقتصادي كشور را تحت تاثير خودش قرار بدهد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha