• شنبه / ۲۱ آذر ۱۳۸۸ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8809-02823

حسيني خبر داد: رايزني‌هاي جديد درباره تشکيل سازمان هدفمندکردن يارانه‌ها

وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان آنکه، ابهامات و سوالاتي که در زمان ارائه طرح هدفمندکردن يارانه‌ها مطرح بوده هم اکنون برطرف شده است، اظهار اميدواري کرد اين لايحه با کمک نمايندگان مجلس به تصويب برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سيدشمس‌الدين حسيني در حاشيه کنفرانس بين‌المللي بازاريابي خدمات بانکي در مورد بازگشت لايحه هدفمندکردن يارانه‌ها به مجلس اظهار کرد: کميسيون ويژه و کميته هشت نفره دولت و مجلس شوراي اسلامي به اين جمع‌بندي رسيدند که اجراي قانون هدفمندکردن يارانه‌ها نيازمند ساز و کار اجرايي مناسب است تا قابليت انعطاف براي اجرا داشته باشد.

* رايزني جديد درباره تشکيل سازمان هدفمندکردن يارانه‌ها

حسيني گفت: براي در نظر گرفتن دغدغه‌هاي نظارتي تشکيل سازمان هدفمندکردن يارانه‌ها در قالب شرکت دولتي مد نظر بود که اگر اين امر مورد توافق نمايندگان مجلس نيز قرار گيرد، مقصود دولت حاصل مي‌شود.

وي درباره نحوه اتصال درآمدهاي سازمان هدفمندکردن يارانه‌ها به بودجه سنواتي گفت: با توجه به آنکه دو نوع بودجه به نام بودجه کل کشور و بودجه عمومي وجود دارد، سازمان هدفمندکردن يارانه‌ها در رديف بودجه کل کشور ديده شده که مشکل زيادي به وجود نمي‌آورد؛ آنچه کار را غيرممکن مي‌کرد اين بود که منابع هدفمندکردن يارانه‌ها به بودجه عمومي گره بخورد اما قرار گرفتن آن در زيرمجموعه بودجه شرکت‌هاي دولتي راهکار بينابيني است که با ملاحظات که در بند الحاقي پيش‌بيني خواهد شد نظر دولت و مجلس تامين مي‌شود.

وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: آنچه حائز اهميت است اين است که دولت و مجلس در اين باره مصمم هستند و برايشان دشوار است که از اجراي چنين کار بزرگي صرف نظر کنند.

حسيني درباره امکان استرداد و همچنين تصويب نشدن اين لايحه اظهار کرد: بهتر است به اين مساله اين گونه نگاه نشود آنچه واقعيت دارد اين است که دولت براي اجراي قانون مصمم است.

وي درباره تبعات تورمي اين لايحه گفت: براي هدفمندکردن يارانه‌ها يک تحليل هزينه ـ فايده انجام شده اما اين اجماع وجود دارد که فايده‌هاي اجرا بيشتر از هزينه‌هاست اما در اجرا بايد فايده‌ها افزايش و هزينه‌ها کاهش يابد؛ براي رسيدن به اين اهداف بسته‌هاي سياستي خاصي در حوزه‌هاي مختلف نظير ذخيره‌سازي کالاها با همکاري اصناف و تقويت نظارت‌ها تدوين شده است.

وي تاکيد کرد: بايد از ايجاد التهاب در جامعه و بزرگ جلوه دادن هزينه‌ها پرهيز شود.

* عرضه سهام بيمه‌هاي آسيا و دانا

وي در مورد عرضه سهام بيمه‌هاي آسيا و دانا با بيان اينکه براي عرضه اين بيمه‌ها در بورس وزارت امور اقتصادي و دارايي بايد تضمين‌هايي را ارائه کند، از رفع ابهامات مدارک مورد نياز براي واگذاري آنها در برخي از بخش‌ها خبر داد و افزود: بقيه موارد نيز در دست بررسي است.

وي افزود: وزارت امور اقتصادي و دارايي تلاش‌هايي را براي ايجاد زمينه حضور شرکت‌هاي بيمه تا دو هفته آينده انجام داده است.

* مجوز براي بانك‌هاي خارجي

وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اعطاي مجوز به تاسيس سه بانک خصوصي در سه ماهه گذشته اظهار كرد: بايد شرايط حضور بانک‌هاي خارجي در کشور فراهم شود و همان طور که موانع براي تشکيل بانک‌هاي خصوصي در کشور برداشته شد براي بانک‌هاي خارجي نيز اين گونه باشد.

* اقتصاد عربستان

حسيني که به تازگي از سفر حج به ايران بازگشته است با اشاره به اقتصاد عربستان اظهار کرد: در اين کشور هيچ حامل انرژي که از ايران ارزان‌تر باشد، يافت نمي‌شود و اين امر در حالي است که عربستان داراي منابع نفتي فراوان و جمعيت کمي است با اين وجود يارانه کمي به حامل‌هاي انرژي خود اختصاص مي‌دهد، البته تاکيد مي‌کنم دولت به دنبال هدفمندکردن يارانه‌هاست و حذف يارانه‌ها مد نظر نيست.

* بودجه را از معاونت برنامه‌ريزي بپرسيد

وزير امور اقتصادي و دارايي در ادامه در پاسخ به سوالي درباره زمان ارائه لايحه بودجه 89 به مجلس گفت: اين موضوع را از معاونت برنامه‌ريزي راهبردي رياست جمهوري بپرسيد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha