شايد نمايشگاه محصولات فنآوري اطلاعات و ارتباطات را بتوان فرصتي براي دستيابي به شرايط بهتر و راهکاري دانست که تاثير مهمي در برونرفت از مشكلات اين حوزه دارد و از آن بهعنوان پيشخواني براي نمايش عملي ايدهها و راهحلهاي حوزه IT ياد كرد که به اذعان كارشناسان، جامعه به دنبال آن است.
نمايشگاه محل عرضه توانمنديها و تبادل تجربيات است و افراد ميتوانند با آخرين تکنولوژيهاي جهان و کاربردهاي آنها آشنا شوند كه در اين ميان به گفته كارشناسان دولت نيز به عنوان يک مشتري بزرگ يا ارائهكننده خدمات به مردم و ساير بخشها، ميتواند از اين فرصت براي بيان نيازمنديهاي خود استفاده کند و در پي آن ايدهها و راهحلهاي مناسبي را پيدا کند اما بخش خصوصي در حوزه فاوا كه صنف رايانهيي كشور را تشكيل ميدهند نيز با توجه به فعاليتهاي مستقيم و موثرشان در اين عرصه به نمايشگاههاي فاوا در سطح استانها و کشور توجه و حساسيت جدي داشته و نحوه برگزاري آن را مستقيما در ارتباط با حيات و توسعه ملي و مصالح بخش خود ميدانند.
به گزارش سرويس فنآوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نمايشگاه بينالمللي الكترونيك، كامپيوتر و تجارت الكترونيكي ايران چند سالي است كه در كشور برگزار ميشود و قرار است پانزدهمين دوره آن (ايران الكامپ 2009) نيز در روزهاي سه تا هفت آذرماه سال جاري در مساحت 40 هزارمتر مربع و در10 سالن با متراژ مفيد 20 هزار متر مربع برگزار شود كه به گفته مسوولانش يكي از بزرگترين نمايشگاههاي الكامپ است.
شركتهاي بازرگاني داخلي و خارجي شركتكننده در اين نمايشگاه به ترتيب 500 و 80 شركت اعلام و تاكيد شده است كه اين نمايشگاه 18 درصد در متراژ و 3 درصد در تعداد شركتها نسبت به گذشته رشد داشته است و در بخش خارجي نمايشگاه اكثر برندهاي مشهور و در بخش داخلي نيز شركتها، بانكها، دانشگاهها و بقيه ارگانها حضور دارند.
اما آيا همه چيز به همين خوبي پيش ميرود كه اعلام شده است؟
يك عضو هيات مديره سازمان نظام صنفي رايانهيي تهران برگزاري نمايشگاه الكامپ با اين كيفيت و كميت را «مايه شرمندگي حوزه فنآوري اطلاعات كشور در بعد داخلي و خارجي» ميداند و معتقد است «هرچند كه اين نمايشگاه هر ساله توسط خود شركت سهامي نمايشگاهها برگزار ميشود اما بيشتر انجام تكليف و پر كردن فضا است تا برپايي نمايشگاهي با كيفيت و هدفمند و تاثيرگذار».
محمد ثروتي معتقد است، «بايد تاسف خورد كه نمايشگاه الكامپ جزو دو نمايشگاهي است كه هنوز مديران دولتي از واگذاري آن به بخش خصوصي و صنف ممانعت ميكنند و نميدانيم چه دلايل پشت پردهاي براي آن وجود دارد كه هم اكنون شركتهاي اين بخش از باب اجبار به ناچار مجبورند در اين نمايشگاه حضور داشته باشند اما خودشان هم ميدانند كه انتفاع زيادي نخواهند برد و به دليل اينكه يك برنامه و تيم مديريتي قوي و يك استراتژي در پشت اين نمايشگاه وجود ندارد بايد به حداقلها اكتفا كنند».
بدينگونه، فعالان حوزه فنآوري اطلاعات تاكيد دارند كه شخص وزير بازرگاني يا معاونان ايشان بايد به اين مشكل رسيدگي كنند و افكار عمومي را در جريان قرار دهند و بگويند چرا نمايشگاه الكامپ هنوز يكي از دو نمايشگاهي است كه در انحصار دولت است و از واگذاري آن به بخش خصوصي جلوگيري شده است.
اما مجتبي حسيني پناهنده - مدير امور نمايشگاههاي داخلي شركت سهامي نمايشگاههاي بينالمللي - در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا بخش خصوصي اين نمايشگاه را برگزار نميكند عنوان كرده است: ما مانعي براي حضور شركتها نيستيم، بلكه تسهيلاتي را نيز براي اتحاديهها و انجمنها قايل شديم و 20 درصد تخفيف براي آنها در نظر گرفتيم. همچنين براي نشريات تخصصي 25 درصد تخصيص مدنظر قرار گرفتيم.
در اين مورد همچنين معاون شركت سهامي نمايشگاههاي بينالمللي تصريح كرده است: كميته صدور مجوزها، مجوز برگزاري نمايشگاه را ميدهد كه اين مساله مربوط به سازمان توسعه تجارت است البته در حال حاضر اينكه چرا مجوز به بخش خصوصي داده شده يا نشده زمان خوبي نيست زيرا تنها 4 روز به برگزاري اين نمايشگاه مانده است.
حسين ميرظفرجويان ميگويد: پايهگذار الكامپ و شروع كننده آن در كشور شركت سهامي نمايشگاههاي بينالمللي بوده اما در حال حاضر حركت به اين سمت است كه اين را به بخش خصوصي بدهيم. خود ما هم در قالب بخش خصوصي فعاليت ميكنيم و سالهاي گذشته نيز حمايتهايي از بخش خصوصي كردهايم. هدف هم كه مطلوب اجرا كردن نمايشگاه است. بنابراين اگر مجري بهتري ميتواند اين كار را انجام دهد، بايد اين كار را انجام دهد.
اما اعضاي سازمان نظام صنفي رايانهيي كشور ميگويند: به عنوان بزرگترين نهاد صنفي فنآوري اطلاعات كشور بارها تلاش كردهاند تا در خصوص برگزاري اين نمايشگاه با متوليان امر به توافق برسند كه هم صنف منتفع شود و هم در كشور تحركي ايجاد گردد، اما متاسفانه گويي عزمي و جرياني وجود دارد كه نميخواهد چنين كاري صورت گيرد. ماه ها است كه به دنبال تعامل سازنده و همكاري نزديك بودهايم. پيشنهادات خود را هم ارائه كردهايم. بخشي از بدنه هم همراهي خوبي كردند. اما به لايههاي بالايي كه رسيد انگاري قرار نبود اتفاقي بيفتد و كاري انجام شود.
اين در حالي است كه معاون شركت سهامي نمايشگاههاي بينالمللي گفته است سازمان توسعه تجارت در سال جاري براي جاهاي مختلف فراخوان زد اما سازمان نظام صنفي رايانهيي و سازمانهاي ديگر درخواستي ندادند و يك سري شركتهايي هم كه متقاضي شدند طبق بررسي نميتوانستند اين نمايشگاه را خوب اجرا كنند. سازماني كه درخواست برگزاري نمايشگاه را دارد ميتواند به سازمان توسعه تجارت مراجعه كند و مطمئن باشيد اگر توانايي داشته باشد ما هم حمايت ميكنيم.
قرار نيست سازمانهاي دولتي نمايشگاه برگزار كنند
معاون شركت سهامي نمايشگاههاي بينالمللي با عنوان اينكه قرار نيست سازمانهاي دولتي نمايشگاه برگزار كنند بلكه قرار است شركتهاي تخصصي اين كار را انجام دهند، بيان كرد: بر اساس اساسنامه مصوب مجلس در سال 78 شركت نمايشگاههاي بينالمللي براي برگزاري نمايشگاههاي داخلي و خارجي به وجود آمده و اين شركت در حال حاضر در ليست شركتهاي در شرف واگذاري به بخش خصوصي وجود دارد.
او ميگويد، اگر قرار است براساس سند چشمآنداز بيست ساله در منطقه حرف اول علم و فنآوري را بزنيم و اگر واقعا معتقديم كه ICT يك فنآوري پيشرو و محرك است و در بسياري از صنايع و حوزههاي اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي و سياسي كاربردهاي بسيار ارزشمند و چشمگيري دارد، بايد بتوانيم توان و نيروي خود را به خوبي و با كيفيت به نمايش بگذاريم و آن را در معرض نقد قرار دهيم و اين همان كاري است كه متاسفانه غفلت زيادي داشتهايم.
در هر حال صنف فنآوري اطلاعات ميگويد، ميخواهد بداند در زماني كه همه سياستهاي كلان كشور در جهت واگذاري امور به بخش خصوصي و مردم است، اصرار بر در اختيار داشتن اين كار كه تخصصي است چيست و چرا به بهانههاي گوناگون، قوانين و سياستهاي عاليه كشور دور زده ميشود؟!
اين موضوع براي بخش خصوصي اهميت بسياري يافته؛ به طوريكه رييس سازمان نظام صنفي رايانهيي كشور هم در نامهاي به وزير بازرگاني خواستار توجه وي به جايگاه قانوني اين سازمان و نيز اهميت موضوع نمايشگاه الكامپ شده و ياد آور شده است كه «انگار فراموش کردهاند رقيب منطقهيي ما در اين زمينه نمايشگاه جيتکس ميباشد و فاصله ما با آنان که در الکامپ دهم براي اولين بار بهطور محسوسي کاهش يافته بود در سالهاي اخير به نفع نمايشگاه رقيب و به طور مداوم افزايش يافته است!؟»
يرويز رحمتي در نامه خود همچنين تاكيد كرده، «فراموش کردهاند که صاحبان بنگاههاي اقتصادي حوزه IT که با مشکلات عديدهاي به لحاظ فشارهاي خارجي و نامناسب بودن شرايط بازار داخلي IT مواجهند داراي حقوقي هستند که امکان تضييع آن متصور نميباشد و هرگاه پنج سال پيش و در الکامپ دهم ثبت نام بر خط در اين کشور و در همين نمايشگاه جاري بوده نبايستي چنين چرخش به عقبي را اکنون مشاهده کنند و در کنار آن ادعاي اينکه ما(شرکت نمايشگاهها) بالاترين ظرفيت برگزاري نمايشگاه را داريم را نيز تحمل کنند».
به اذعان او مسوولان امر «فراموش کردهاند که به لحاظ عدم همکاري با صنف، خارج از بحث محتوايي به لحاظ شکلي نيز بدترين زمانبندي ممکن براي الکامپ پانزدهم انتخاب شده؛ به گونهاي که از چهار روز برگزاري سه روز آن منتهي به تعطيلات و عيد سعيدقربان است که به علت خيل مسافرتهاي متعارف اساساٌ پايينترين احتمال حضور افراد بازديدکننده وجود دارد و اين شيوه برخورد نوعا نهايت دقت تصميمگيري و چگونگي فرصتسوزي واقعي را براي آحاد صنف ترسيم ميكند».
با تمام اين اوصاف قطعا هيچ نمايشگاهي با هدف صرف فروختن غرفه و متر كردن ارزي و ريالي و گرفتن پول نقد آن برگزار نميشود، بلكه رويدادي است كه همه عرضهكنندگان و متقاضيان را ميتواند در بربگيرد و بايد هدف داشته باشد تا بتواند براي شركتها حداكثر كارآيي و اثرگذاري را بگذارد و به نظر ميرسد اين سوال پس از برگزاري 14 دوره نمايشگاه الكامپ نيازمند پاسخگويي است كه چرا بسياري از بزرگان نرمافزاري و سختافزاري در دورههاي اخير اين نمايشگاهها حضور ندارند؟ چه برنامه و هدفي براي آن تدوين شده است كه بعد از اين شاهد ايجاد تحرك و پويايي در كسب و كار فنآوري اطلاعات كشور باشيم؟
انتهاي پيام
نظرات