• شنبه / ۷ آذر ۱۳۸۸ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8809-01259.153529

*ذخيره‌سازي گاز در سراجه تابستان89عملياتي مي‌شود* ضيغمي به ايسنا خبر داد: پيشرفت 70 درصدي شرکت نفت مناطق مرکزي در مخزن سراجه قم

*ذخيره‌سازي گاز در سراجه تابستان89عملياتي مي‌شود*
ضيغمي به ايسنا خبر داد:
پيشرفت 70 درصدي شرکت نفت مناطق مرکزي در مخزن سراجه قم

در حال حاضر شرکت نفت مناطق مرکزي در اجراي عمليات ذخيره‌سازي مخزن سراجه قم حدود 70 درصد پيشرفت دارد.

عليرضا ضيغمي ـ مديرعامل شرکت نفت مناطق مرکزي ايران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار کرد: به اين ترتيب امکان تزريق گاز به مخزن سراجه در فصل گرما يعني تابستان سال 89 محقق و آماده تحويل گاز خواهد شد.

نصب تعدادي از کمپرسورها تا پايان سال

وي افزود: شرکت ملي گاز ايران نيز قول داده تا پايان امسال کمپرسورها را وارد و تعدادي از آنها را نصب کند.

در اين زمينه به تازگي جواد اوجي ـ مديرعامل شرکت ملي گاز ايران ـ با اعلام خبر راه‌اندازي مخزن ذخيره‌سازي سراجه قم در نيمه نخست سال آينده گفته بود که هر كشوري بايد معادل 11 تا 12 درصد ميزان توليد گازش، ذخيره‌سازي داشته باشد.

به گفته او در اين راستا در حوزه‌هاي ديگر مانند پالايش و پخش در عمد‌ه استان‌ها ذخيره‌سازي براي 30 تا 40 روز انجام مي‌شود، ولي در بخش گاز شرايط از توليد به مصرف است؛ يعني پس از توليد گاز در ميادين به پالايشگاه منتقل شده و از آنجا مستقيم توسط خطوط انتقال به مراكز مصرف برده مي‌شوند و هيچ‌گونه ذخيره‌سازي وجود ندارد؛ به همين دليل فعاليت در چنين مجموعه‌اي كار سختي است.

وي افزوده است که البته اين اهميت در شركت ملي گاز ديده شده و طي سال‌هاي اخير تسريع شده است و براساس گزارش‌هاي موجود اميدواريم در نيمه اول سال آينده اولين پروژه ذخيره‌سازي در سراجه قم به بهره‌برداري برسد تا طي شش ماه نخست سال آينده بتوانيم روزانه بخشي از توليد را در اين ميدان ذخيره كنيم و در زمستان به بهره‌برداري برسانيم.

اوجي تصريح کرده است که پيش‌بيني اين است كه در ارديبهشت 1389 توربوكمپرسورهاي مورد نياز در اين ميدان نصب شوند تا كار تزريق را آغاز كنيم. در خصوص ذخيره‌سازي ضرورت دارد حداقل بتوانيم 500 تا 600 ميليون متر مكعب گاز ذخيره داشته باشيم تا در اوج مصرف از آن استفاده كنيم.

براساس اطلاعات موجود در فاز اول طرح ذخيره‌سازي ميدان سراجه قم 9 حلقه چاه حفر خواهد شد كه چهار حلقه چاه آن قديمي است و به وسيله شركت نفت مناطق مركزي تعمير و تكميل خواهد شد. عمليات مربوط به تسهيلات سرچاهي، احداث خطوط انتقال گاز چاه‌ها، مركز جمع‌آوري گاز و خط لوله 16 اينچ انتقال گاز را نيز شركت نفت مناطق مركزي انجام مي‌دهد كه از پيشرفت خوبي در اجرا برخوردار است.

براساس اين گزارش، تاقديس گازي سراجه قم با طول و عرض 25 در 5 كيلومتر در 40 كيلومتري جنوب شرقي قم از جمله گزينه‌هاي ذخيره‌سازي گاز طبيعي در ايران است كه به دليل نزديكي به قطب مصرف كشور در اولويت ذخيره‌سازي قرار گرفته است؛ اين ميدان قابليت ذخيره‌سازي 3.3 ميليارد متر مكعب گاز را دارد و اولين چاه آن در سال 1340 حفاري شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha