• دوشنبه / ۱۶ آذر ۱۳۸۸ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8809-00015.146640

*به بهانه 16 آذر؛ روز جهاني هواپيمايي* وزارت صنايع و معادن چه برنامه‌اي براي توسعه صنعت هوايي دارد؟

*به بهانه 16 آذر؛ روز جهاني هواپيمايي*
وزارت صنايع و معادن چه برنامه‌اي براي توسعه صنعت هوايي دارد؟

در حالي كه چندي پيش رييس جديد سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) از برنامه‌ريزي وزارت صنايع و معادن براي ساخت انواع هواپيماهاي موردنياز كشور خبر داده بود، با اين وجود دقيقا مشخص نيست كه آيا اين برنامه‌ريزي در قالب تاسيس يك شركت جديد انجام خواهد شد يا اين‌كه اجراي برنامه ديگري در دستور كار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر اساس نيازسنجي‌هاي انجام شده، ايران تا 10 سال آينده به 25 هزار صندلي جديد هواپيما نياز دارد كه همين نياز بازار بسيار مناسبي را براي صنعت هوايي كشور ايجاد كرده است. در چنين شرايطي مجيد هدايت، رييس جديد سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران اعلام كرده كه صنعت هواپيماسازي گران‌قيمت، داراي دانش فني بالا و زمان‌بر است و براي رسيدن به نتيجه حداقل به 10 سال زمان نياز داريم.

اما در شرايطي كه هدايت، زمان هواپيماساز شدن ايران را حدود 10 سال ديگر اعلام كرده، در عين حال عنوان كرده كه صنعت هوايي كشور در بخش نظامي موفقيت‌ خوبي داشته و در بخش غيرنظامي هم طراحي، ايجاد زيرساخت، ساخت پيش‌ران و موتور توربيني آغاز شده است.

نقشه مسوولان چيست؟

با تمام اين تفاسير هم‌اكنون وزارت صنايع و معادن يا سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران عملا هيچ‌گونه دخل و تصرف خاصي در صنعت هوايي كشور نداشته و تنها يك پروژه تحت عنوان ساخت هواپيماي پهن‌پيكر زير نظر وزارت صنايع و معادن قرار دارد كه رييس جديد ايدرو چندي پيش تاكيد كرد كه كشور هم‌اكنون نيازي به هواپيماي پهن‌پيكر ندارد.

در چنين شرايطي اين سوال مطرح مي‌شود كه برنامه‌ريزي وزارت صنايع و معادن و ايدرو براي فعاليت در صنعت هوايي و هواپيماسازي چگونه اجرايي خواهد شد؟

اين در شرايطي است كه منوچهر منطقي، مديرعامل سابق ايران خودرو و و مجري پيشين پروژه ساخت هواپيماي پهن‌پيكر چندي است كه به سمت مديرعامل سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع منصوب شده تا موضوع صنعت هوايي بيش از پيش مورد توجه رسانه‌ها قرار گيرد.

منطقي حتي خبر داده كه از اين پس منتظر خبرهاي خوش زيادي در صنعت هوايي كشور باشيد.

حال بايد اين سوال را مطرح كرد كه آيا وزارت صنايع و معادن و ايدرو قصد دارند با همكاري سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع فعاليت خود را در عرصه صنعت هوايي گسترش دهند يا اين‌كه نقشه ديگري در ذهن مسوولان نقش بسته است؟

داستان راه‌اندازي كارخانه ساخت هواپيماهاي مسافري در ايدرو

اوايل سال جاري بود كه وزير صنايع و معادن در گردهمايي تببين سياست‌هاي سال 1388 ايدرو در جمع بيش از 100 نفر از مديران اين سازمان با نقد عملكرد وزارت دفاع، رسما راه‌اندازي كارخانه ساخت هواپيماهاي مسافري را به عنوان يكي از برنامه‌هاي مهم ايدرو در سال جاري ابلاغ و تاكيد كرد كه به طور هفتگي اين پروژه را پيگيري خواهد كرد.

با اين وجود بعدا كارشناسان انتقادات زيادي را نسبت به وزارت صنايع و معادن در مورد ورود اين وزارتخانه به عرصه صنعت هوايي مطرح و اعلام كردند در شرايطي كه وزارت دفاع سابقه زيادي در زمينه فعاليت در صنعت هوايي دارد، ورود وزارت صنايع و معادن به اين عرصه نوعي دوباره‌كاري محسوب مي‌شود.

آرزوي سقوط نكردن!

در هر صورت كشورمان امسال در حالي 16 آذر (روز جهاني هواپيمايي) را پشت سر مي‌گذارد كه طي سال جاري حوادث هوايي غم‌انگيزي را تجربه كرد. حوادثي كه باعث كشته شدن تعداد زيادي از هموطنانمان شد. شايد براي مردم ما چندان مهم نباشد كه مسوولان مي‌خواهند از چه طريق توسعه و پيشرفت صنعت هوايي ايران را محقق كنند، ولي مهم اين است كه ديگر از اين پس هيچ هواپيمايي در كشور سقوط نكند و هيچ‌كس به خاطر سقوط هواپيما جان خود را از دست ندهد.

حال بايد ديد آيا سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع، وزارت صنايع و معادن يا حتي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران مي‌توانند اين آرزو را برآورده كنند؟

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha