• یکشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۸۸ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8808-01297.139230
  • خبرنگار : 71038

/كابينه دولت دهم تكميل شد/ رييس‌جمهور: گره اصلي اقتصاد ما يارانه‌هاست

/كابينه دولت دهم تكميل شد/
رييس‌جمهور: گره اصلي اقتصاد ما يارانه‌هاست

با كسب راي اعتماد سه وزير پيشنهادي رييس‌جمهور براي وزارت‌خانه‌هاي رفاه، آموزش و پرورش و نيرو از مجلس شوراي اسلامي، تركيب كابينه دهم بعد از بيش از دو ماه از تشكيل دولت تكميل و هيات دولت دهم جلسه هفتگي خود را براي اولين بار در اين دولت با حضور 21 وزير برگزار خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) دكتر محمود احمدي‌نژاد در تاريخ 28 مرداد 88 به صورت رسمي 21 وزير خود را به مجلس شوراي اسلامي معرفي كرد. مجلس نيز از هشتم شهريور ماه به مدت 5 روز بررسي راي اعتماد به وزراي پيشنهادي را انجام داد. روز 12 شهريور ماه 18 نفر از وزرا راي اعتماد گرفتند و سه نفر نتوانستند از مجلس نمره قبولي بگيرند، در نتيجه سه وزارتخانه نيرو، رفاه و آموزش و پرورش بدون وزير ماندند.

پس از آن رييس‌جمهور در 15 شهريور ماه سرپرستان اين سه وزارتخانه را مشخص و در نامه‌اي به مجلس شوراي اسلامي فاطمه آليا و ذبيحي را به عنوان وزراي پيشنهادي آموزش و پرورش و نيرو معرفي كرد.

در 17شهريور ماه و پس از قرائت اين نامه، رييس‌جمهور با ارسال نامه ديگري به مجلس نامه اول خود را پس گرفت.

گزينه‌هاي مختلفي در مورد وزراي پيشنهادي اين سه وزارتخانه مطرح بود؛ عده‌اي از اعضاي دولت مي‌گفتند كه اسامي كه قبلا رييس‌جمهور معرفي كرده تغيير نخواهد كرد و عده‌اي نيز مي‌گفتند تغيير خواهد كرد.

اين سخنان ادامه داشت تا اين‌كه فاطمه آليا، كسي كه براي وزارت آموزش و پرورش مطرح بود، طي نامه‌اي انصراف خود را براي قرار گرفتن در اين سمت اعلام كرد.

در پي اين انصراف، ثمره‌هاشمي مشاور ارشد رييس‌جمهور در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه رييس جمهور قصد ندارد ديگر وزير زن براي سه وزارتخانه باقي مانده معرفي كند.

احمدي‌نژاد كه براي معرفي سه وزير باقي مانده سه ماه فرصت داشت؛ هفته قبل طي نامه‌اي به مجلس شوراي اسلامي در جريان رسيدگي به لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها سه وزير پيشنهادي خود را براي وزارتخانه هاي نيرو، رفاه و آموزش و پرورش معرفي كرد. البته از همان ابتدا به نظر مي‌رسيد كه اين گزينه‌ها نسبت به پيشنهادهاي قبلي بيشتر مورد قبول مجلس و نمايندگان باشند و پيش‌بيني مي‌شد كه به راحتي راي اعتماد كسب كنند.

و بالاخره مجلس شوراي اسلامي در جلسه روز يكشنبه خود به بررسي راي اعتماد به اين سه وزير پرداخت؛ نامجو وزير پيشنهادي نيرو و حاجي بابايي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش بدون مخالف بودند تا آن‌جا كه نمايندگان موافق نيز صحبت نكردند. تنها كسي كه در هنگام بررسي راي اعتماد او موافق و مخالف صحبت كردند، محصولي بود ـ كه قبلا تصدي وزارت كشور را برعهده داشت ـ و او نيز در نهايت راي اعتماد نمايندگان مجلس را كسب كرد.

جلسه روز يكشنبه مجلس يك نتيجه بارز ديگر هم داشت؛ نمايندگان با استعفاي ميرتاج‌الديني نماينده مردم تبريز كه گزينه رييس‌جمهور براي معاونت پارلماني و حقوقي بود، موافقت كردند و با اين موافقت دو نفر از از اعضاي هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي به جمع دولتمردان پيوستند؛ ميرتاج‌الديني و حاجي‌بابايي.

حيدر مصلحي وزير اطلاعات، احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، مصطفي محمدنجار وزير كشور، حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش، صادق محصولي وزير رفاه، مجيد نامجو وزير نيرو، مرضيه دستجردي وزير بهداشت و درمان، كامران دانشجو وزير علوم و تحقيقات و فناوري، مسعود ميركاظمي وزير نفت، مهدي غضنفري وزير بازرگاني، صادق خليليان وزير كشاورزي، علي اكبر محرابيان وزير صنايع، شمس‌الدين حسيني وزير اقتصاد و دارايي، منوچهر متكي وزير امور خارجه، عبدالرضا شيخ‌الاسلام وزير كار، محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، حميد بهبهاني وزير راه و ترابري، رضا تقي‌پور وزير ارتباطات، علي نيكزاد وزير مسكن، محمد عباسي وزير تعاون، مرتضي بختياري وزير دادگستري اعضاي كابينه دهم هستند.

البته هنوز هم كرسي‌هاي خالي در دولت وجود دارد كه مسوولان آن مشخص نشده‌اند؛ از جمله اين كرسي‌ها سخنگويي دولت است، گرچه رييس‌جمهور پيش از اين گفته است كه دولت قرار است، چندين سخنگو داشته باشد، ولي هنوز تكليف اين موضوع و اين جايگاه مهم مشخص نشده است.

از طرف ديگر هنوز رييس مركز تحقيقات استراتژيك رياست جمهوري و جايگزين ذاكر اصفهاني كه به استانداري اصفهان رفته مشخص نيست.

هم‌چنين ‌مباحثي مطرح شده مبني بر اين‌كه مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري نيز قرار است به تبديل معاونت شود؛ هنوز تكليف اين موضوع مشخص نيست و اين مركز توسط يك سرپرست اداره مي‌شود.

با رفتن سعيدلو از معاونت اجرايي رياست جمهوري تكليف اين معاونت‌ معلوم نيست كه آيا ادامه كار خواهد داد يا نه؛ هرچند بيشتر مسووليت‌هاي معاونت اجرايي بين رييس دفتر رييس‌جمهور و معاون اول تقسيم شده است.

رييس‌جمهور روز يكشنبه براي معرفي سه وزير باقي‌مانده كابينه در وزارتخانه‌هاي آموزش‌ و پرورش،‌ نيرو و رفاه، و دفاع از آنان ، در مجلس شوراي اسلامي حضور يافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) دكتر محمود احمدي‌نژاد در ابتداي سخنانش در جمع نمايندگان با سپاس از خداوند براي توفيق ديدار و حضور مجدد در جمع مجلسيان و با اشاره به اين‌كه بررسي وزراي سه وزارتخانه مهم در دستور كار مجلس قرار دارد در ابتدا به موضوع آموزش و پرورش پرداخت و اظهار كرد: آموزش‌ و پرورش به عنوان پايه اداره كشور، فرهنگ و علم و ساختن انسان‌هاي صالح مهم‌ترين بخش كار مجلس و دولت است.

وي با بيان اين‌كه " شما از اهميت آموزش و پرورش آگاه و بيش از من به آن واقف هستيد" ادامه داد: از همكاران در مجلس شوراي اسلامي استدعا مي‌كنم آن‌چه در آموزش و پرورش به آن نيازمنديم توجه به محتوا و رويكرد و نظامات آموزشي و پرورشي است.

وي خاطرنشان كرد: طي چند دهه‌، هم دولت و هم مجلس در مجموع در موضوع آموزش و پرورش به طور انفعالي عمل كردند؛ يعني توجه به سخت‌افزار- كه البته لازم است- آن‌چنان فضاي تصميم‌گيري، ذهنيت‌ها و جهت‌گيري‌ها را پر كرد كه كمتر به رويكرد و محتوا و موضوع آموزش و پرورش پرداخته شد. در اين دوره بايد همت كنيم تا تمركز‌ها، ابتكارات و انديشه‌هاي ما به تحولات بنيادي در نظام آموزش و پرورش منجر شود.

رييس‌جمهور هم‌چنين با بيان اين‌كه " جناب آقاي حاجي‌بابايي براي مجلس چهره‌اي شناخته‌شده است" اظهار كرد: ايشان مصمم است تمام همت خود را به كار گيرد. در درون آموزش‌ و پرورش خوشبختانه انسان‌هاي بزرگ، اراده‌هاي قوي و دل‌هاي ايماني فراواني وجود دارد كه با كمك فرهنگيان عزيز، ‌كمك شما و دولت مي‌توان در اين دوره در مسير مورد نظر حركت كرد.

وي افزود: هرچند در سخت‌افزار كارهاي خوبي انجام شده و آموزش و پرورش ما با ده، بيست سال قبل متفاوت است؛ چنان‌كه مصوبه‌ مقاوم‌سازي، تجهيز و ساخت‌وساز مدارس از سوي مجلس چهره ديگري ايجاد كرده است - گرچه نيازهاي فراواني داريم- ولي آموزش و پرورش مسير خود را پيدا كرده و ساختارها آماده شده است؛ حتي در مسائل اداري هم ساختارها قابل تغيير شده است.

وي باتاكيد مجدد بر اين‌كه " امر مهم در آموزش و پرورش بحث محتوايي است" اظهار كرد: بعد از راي مجلس به آقاي حاجي‌بابايي ذهن‌ها و كمك‌هاي‌مان بايد به اين سمت باشد. آقاي حاجي بابايي در دولت با مشورت كارها را انجام مي‌دهد ولي اين فرع است و مهم اين است كه بايد كمك كنيم و بدانيم به كجا مي‌خواهيم برويم و اين « به كجا مي‌خواهيم برويم» را شفاف و مشخص كنيم. آقاي حاجي‌بابايي براي شما شناخته شده است و نياز به معرفي ندارد و خود نيز مسائل را منتقل مي‌كند، اما با توجه به اشرافي كه در آموزش وپرورش دارد كارهاي خود را انجام خواهد داد و من اميدوارم جامعه‌ فرهنگي با حضور ايشان در بالاترين حد رضايت و دلگرمي قرار بگيرد و با كمك خودشان آموزش و پرورش را بسازيم.

به گزارش ايسنا رييس‌جمهور در ادامه سخنانش در مجلس شوراي اسلامي براي معرفي سه وزير باقي‌مانده كابينه، به معرفي صادق محصولي براي وزارت رفاه پرداخت و افزود: وزارت رفاه با اهدافي از جمله گسترش تامين اجتماعي، رفع فقر و تلاش براي توزيع عادلانه تاسيس شد و در واقع اهداف آن همان چيزي است كه شما و بنده براي آن دل مي‌سوزانيم.

وي با بيان اين كه « حوزه ماموريت‌هاي اين وزارت‌خانه گسترده، متنوع و سنگين است» گفت: اميدوارم لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها با رفع دو سه نكته‌اي كه در آن وجود دارد، به زودي در اختيار دولت قرار بگيرد.

وي با بيان اين كه « با تصويب اين لايحه كار و مسووليت وزارت رفاه چند برابر مي‌شود» ادامه داد: در واقع اين وزارت خانه نقطه ثقل تحمل اين بار است كه اميدوارم با كمك هم هدفمندكردن يارانه‌ها را جلو ببريم.

احمدي‌نژاد هم‌چنين با اشاره به اهميت بيمه‌هاي همگاني و تامين اجتماعي اظهار كرد: اگر بتوانيم در طول اين چهار سال اين دو هدف عمده را از طريق اين وزارتخانه در كنار هدفمندكردن يارانه‌ها محقق كنيم و همه تحت پوشش تامين اجتماعي و بيمه همگاني قرار بگيرند، يك انقلاب اجتماعي و اقتصادي است.

رييس‌جمهور در ادامه به معرفي صادق محصولي پرداخت و گفت: آقاي محصولي را مي‌شناسيد. در يك دوره به او براي وزارت كشور راي اعتماد داديد و ايشان زحمات زيادي كشيد؛ چنان‌كه مهم‌ترين مسووليت وزارت كشور، يعني برگزاري انتخابات را به درستي، پاكي و موفقيت انجام داد و ان‌شاء‌الله امروز نيز يك مسووليت سنگين ديگر را با راي شما بر دوش مي گيرد و كار مهم وزارت رفاه را جلو مي‌برد.

وي با بيان اين كه « با شناختي كه ما از ايشان داريم آقاي محصولي اين توانايي را دارد و در گذشته نيز نشان داده است مي تواند كارهاي بزرگ را به خوبي انجام دهد» ادامه داد: اميدوارم با راي خوب شما پشتوانه لازم براي انجام اين ماموريت فراهم شود.

احمدي‌نژاد در ادامه به معرفي وزير پيشنهادي نيرو پرداخت و گفت: وزارت نيرو، وزارت مهمي است و انجام صدها پروژه بزرگ و كوچك در زيرساخت‌ها و تاسيسات زيربنايي برعهده اين وزارتخانه است. تمركز وزارت نيرو بر ساخت و ساز و كار اجرايي است و در هر استان و شهرستاني اين وزارت‌خانه پروژه‌هاي مهمي را برعهده دارد.

وي با بيان اين كه اين وزارت‌خانه در حال حاضر دو ماموريت و كار مهم را برعهده دارد، ادامه داد: ماموريت اول اين است كه سرعت كارها را بالا ببرد و دوم اين كه هزينه كارها را كاهش دهد.

رييس‌جمهور هم‌چنين گفت: افزايش سرعت كار نيازمند پشتيباني شما و مديريت وزير و همكارانش و كاهش اين هزينه‌ها نيازمند برنامه‌ريزي و توجه دقيق آقاي وزير به حمايت شما و دولت است. در موضوع هدفمندكردن يارانه‌ها نيز بايد اين وزارت‌خانه به درستي حوزه كاري خود در بخش آب و برق را مديريت كند.

احمدي‌نژاد در ادامه گفت: جناب آقاي نامجو كه براي اين وزارت‌خانه معرفي شده‌اند از نيروهاي مومن، انقلابي، مسلط به كار و از متخصصان متعهد هستند و سابقه اجرايي بسيار ارزشمندي دارند، ايشان چهار سال در اين وزارتخانه معاون بوده‌اند و ماموريت خود را به درستي انجام داده‌اند. من باور دارم كه ايشان مي‌تواند مسووليت اين وزارت‌خانه را به خوبي انجام دهد و بنده و شما نيز بايد در اين ارتباط كمك كنيم.

وي درباره اولويت‌هاي وزارت نيرو نيز گفت: به جاي تعريف پروژه‌هاي جديد در اين حوزه - فكر مي‌كنم پروژه‌هاي اصلي در كشور تعريف شده است- بايد تلاش كنيم، سرعت، كيفيت و مديريت منابع را به خوبي جلو ببرم.

به گزارش ايسنا رييس‌جمهور پس از معرفي سه وزير پيشنهادي خود به مجلس شوراي اسلامي و تشكر از نمايندگان گفت: مي‌خواهم در اين جا يك مطلب عمومي را عرض كنم. براي همه ما مهم است و تاكيد داريم كه در كشور بايد كارهاي فراواني انجام شود؛ هم در بخش آموزش ، هم در اصلاحات اداري و به ويژه در عرصه فرهنگ؛ اما طي 30 سال گذشته دو مانع اصلي همواره در برابر حركت ملت ما بوده است؛ يك مانع از بيرون و يك مانع از درون.

وي در ادامه به تشريح مانع بيروني پرداخت و افزود: مانع بيروني فضاي تهديدي بود كه عليه ملت ما وجود داشت؛ قريب به 30 سال زير سنگين‌ترين تهديدها زندگي كرديم و اين تهديدها همه تصميم‌گيري‌ها، رويكردها و تعاملات ما را با بيرون از مرزها تحت تاثير شديد قرار مي‌داد؛ اما به فضل الهي و ايستادگي بي‌نظير ملت ايران و رهبر گرانقدر، اين فضاي تهديد براي هميشه از سر ملت ايران برداشته شده است.

احمدي‌نژاد گفت: گرچه برخي تصور مي‌كردند تهديد را مي‌شود با لبخند ، كوتاه آمدن و يا به تعبيري كه مشهور شد با تنش‌زدايي از جانب ملت ايران برطرف كرد، اما ملت ايران در طول اين 30 سال هيچ‌گاه منشاء تنش در منطقه و جهان نبوده و آن روشي كه مطرح شده بود، شكست خورد.

وي با بيان اين كه « رفع تهديد از موضع قدرت و با استفاده از اقتدار ملي امكان‌پذير است» افزود: موضوع هسته‌اي بهانه‌اي شد كه با ايستادگي و مقاومت براي هميشه تهديد از سر ملت ايران برداشته شود. امروز هيچ قدرتي در دنيا جرات آن را ندارد حتي در ذهنش به تهديد ملت ايران بينديشد و حركت‌هايي كه اكنون مي‌بينيد ناشي از انفعال و از سر ناچاري و فشار سنگين گروه‌هاي صهيونيستي است كه حاكم هستند؛ همان گروه‌هايي كه آن بلا را بر سر بوش آوردند و آن جور مفتضح و رسوايش كردند، آن‌ها هنوز هستند و از اين كه مي‌بينند امنيت و اقتدار ملي ما در اوج قرار دارد، ناراحتند.

احمدي‌نژاد ادامه داد: كساني كه فكر مي‌كردند با فشار و تهديد و تحريم مي‌توانند امتيازي از ملت ايران بگيرند امروز مايوس و متوجه شده‌اند راهي جز تعامل با ملت ايران و كوتاه آمدن و قرارگرفتن در كنار او ندارند؛ البته صهيونيست‌ها و دو سه كشور اروپايي كه سابقه استعماري دارند، عصباني هستند و نمي‌توانند عظمت ملت ايران را ببينند.

رييس‌جمهور در ادامه با بيان اين كه « راه براي حضور گسترده و اثرگذار ايران در مديريت جهاني و تنظيم مناسبات جهاني باز وهموار شده است» اظهار كرد: بدانيد به فضل الهي بر اقتدار ملت ايران افزوده مي‌شود.

وي در بخش ديگر سخنانش به موانع داخلي يادشده نيز اشاره كرد و گفت: يك مانع عمده در داخل كشور داشته‌ايم كه بر همه عرصه‌هاي مديريت، تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي ما اثرگذار بوده و آن هم گره پيچيده اقتصادي است.

احمدي‌نژاد افزود: گره اصلي اقتصاد ما يارانه‌هاست.

رييس‌جمهور با بيان اين كه « ما همه با كمك هم و در كنار ملت و رهبري عزيز ايستاديم و مانع اصلي تحميلي از خارج را برطرف كرديم» اظهار كرد: بياييم در كنار هم اين مانع سنگين داخلي را نيز برطرف كنيم تا چرخه پيشرفت جمهوري اسلامي ايران در مسير هموار قرار گيرد و به سرعت و روشني به سمت جلو حركت كند.

رييس‌جمهور هم‌چنين بار ديگر با تشكر از نمايندگان مجلس به انتخاب ميرتاج‌الديني، نماينده تبريز براي تصدي معاونت پارلماني و حقوقي خود اشاره كرد و گفت: ان‌شاء‌الله آقاي ميرتاج‌الديني را نيز به ما مي‌دهيد. آقاي ميرتاج‌الديني عنصر شناخته‌شده‌اي است و شما نمايندگان ايشان را به خوبي مي‌شناسيد. ان‌شاء‌الله بتوانيم با كمك ايشان از ظرفيت‌هايي كه وجود دارد به نحو احسن استفاده كنيم. ايشان نماينده‌اي خوب و عضو هيات‌رييسه مجلس است و ان‌شاءالله ايشان را به دولت و در واقع به خودتان هديه مي‌كنيد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha