• یکشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۸۸ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8808-00728.135717

4 ماه مانده به آخر برنامه چهارم توسعه لايحه برنامه 5 ساله پنجم كي به مجلس مي‌رود؟

4 ماه مانده به آخر برنامه چهارم توسعه
لايحه برنامه 5 ساله پنجم كي به مجلس مي‌رود؟

"لايحه‌ برنامه‌ پنجم توسعه تا آخر خرداد ماه به مجلس شوراي اسلامي ارائه خواهد شد و از ابتداي سال آينده كشور با برنامه‌اي جامع و كامل اداره مي‌شود." اين جمله‌ را قاسم حسيني، معاون برنامه‌ريزي معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور در نشست خبري تشريح چگونگي تدوين برنامه پنجم توسعه كشور در اواخر فروردين ماه امسال به خبرنگاران گفت. اين جمله در حالي از زبان بالاترين مسوول تدوين برنامه پنج‌ساله كشور بيان شد كه اكنون حدود چهار ماه تا پايان برنامه چهارم توسعه باقي است، اما هنوز از لايحه برنامه جديد و جزئيات آن خبري منتشر نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كمي بعدتر يعني در نيمه تيرماه، اين سيد كاظم دلخوش، نايب رييس كميسيون اقتصادي مجلس بود كه از تقديم لايحه قانون برنامه پنجم به مجلس طي يك ماه آينده خبر داد.

* حسيني: لايحه به صورت ويژه در حال بررسي است

يك ماه بعد باز اين قاسم حسيني بود كه در گفت‌وگو با نشريه رسمي سازمان متبوع خود (برنامه) زمان ارائه لايحه برنامه پنجم را تعيين نكرد، اما گفت كه دولت مي‌خواهد برنامه پنجم مختصر و گويا باشد و به صورت ويژه در حال بررسي آن است.

او در پاسخ به اين سوال كه به طور تقريبي چه زماني مجموعه برنامه پيشنهادي دولت به مجلس ارسال خواهد شد؟ گفت: بستگي به كاري دارد كه در ستاد تلفيق روي بسته‌ها صورت مي‌گيرد. دولت آمادگي دارد زمان بيشتري را به اين موضوع اختصاص دهد. كار ستاد تلفيق نيز به كار كارگروه‌ها بستگي دارد. برخي كارگروه‌هاي تخصصي كار خود را به خوبي انجام داده‌اند و كار كارشناسي مناسبي روي مباحث صورت گرفته است، بنابراين ستاد تلفيق در روند بررسي خود با سرعت و سهولت بيشتري آنها را بررسي مي‌كند، در مقابل كار بعضي از كارگروه‌ها ضعيف‌تر است. در اين صورت به طور قطع براي برطرف كردن ابهام‌ها و اشكالاتي كه در ستاد مطرح مي‌شود نياز به زمان بيشتري خواهد بود.

* برقعي خبر داد:ارسال لايحه به مجلس بعد از بازگشت رييس‌جمهور از نيويورك

يك ماه بعد از اين اظهار نظر بود كه اميرمنصور برقعي، معاون وقت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور اعلام كرد: "بعد از بازگشت رييس‌جمهور از سفر نيويورك، لايحه برنامه پنجم توسعه به مجلس ارائه مي‌شود."

او اين را هم گفت كه مقداري كار تنقيح و بازنويسي و منظم كردن و كارهاي ويراستاري در برنامه وجود دارد و قرار است پس از انجام يك پالايش نهايي با قوانين موجود در چند روز آينده، بعد از بازگشت رييس جمهور از سفر، اين لايحه به مجلس تقديم شود. اين اظهارات اواخر شهرير ماه امسال از زبان معاون رييس جمهور بيان شد.

* لايحه هدفمندكردن جلو افتاد

اين "به زودي تقديم مي‌شود"ها آن قدر ادامه يافت كه بالاخره لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها در دستور كار مجلس قرار گرفت. لايحه‌اي كه بيش از يك‌ونيم سال وقت كميسيون‌هاي تخصصي خانه ملت را به خود اختصاص داده بود و در حال حاضر هم مجلس به طور ويژه آن را بررسي مي‌كند.

همين اتفاق باعث شد كه دولت ارائه لايحه برنامه پنجم توسعه را باز هم به تعويق بياندازد، به طوري كه معاون اول رييس جمهور اعلام كرد كه لايحه برنامه پنجم توسعه براي تقديم به مجلس آماده است، اما به نظر مي‌رسد بعد از اتمام كار بررسي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها در مجلس شوراي اسلامي، لايحه برنامه پنجم تقديم شود.

* رحيمي: زمان دقيق نمي‌دهم

محمدرضا رحيمي در حاشيه برنامه بزرگداشت روز آمار و برنامه‌ريزي به خبرنگار ايسنا گفت: "نمي‌توانم زمان دقيق ارائه لايحه به مجلس را مشخص كنم، چون بعد از من گلايه‌مند مي‌شويد كه چرا زمان دقيق آن را رعايت نكرديم. ممكن است كمي زمان آن پس و پيش شود، هر چند همه چيز آماده براي تقديم به مجلس است."

برنامه پنجم توسعه قرار است "مشكل محور و مساله‌ محور" باشد، بايد نرخ رشد اقتصادي را به هشت درصد و نرخ بيكاري را به هفت درصد برساند"، اما مشخص نيست مجلس شوراي اسلامي چه طور بايد در زمان كم باقي مانده تا پايان سال، سه لايحه مهم هدفمند كردن يارانه‌ها، بودجه سال آينده و برنامه پنجم توسعه را كه هر كدام در سرنوشت كشور تاثيرگذارند، بررسي كند.

* صداي اعتراض رييس مجلس به گوش مي‌رسد

رييس مجلس شوراي اسلامي اما در نشست مشترك اخير دولت و مجلس گفت: "دولت توجه داشته باشد كه در ارائه برنامه پنجم خيلي تاخير شده و دولت بايد آن را زودتر به مجلس ارائه كند، چون بودجه سال آينده بايد بر اساس آن تنظيم شود."

وي با اشاره به اينكه اطلاع دارم كه در اين جهت تلاش‌هاي زيادي صورت گرفته است، افزود: "ما در اوايل سال نامه‌اي خدمت رييس جمهور نوشتيم كه اگر بخواهد به طور طبيعي در مجلس كار برنامه بررسي شود، تقريبا اين پروسه سه ماه در مجلس كار مي‌برد و تقاضا كرديم كه تا آخر خرداد ‌ماه برنامه ارائه شود كه البته تاخير شد."

لاريجاني گفت: "از دولت مي‌خواهيم هر چه سريع‌تر برنامه پنجم را به مجلس ارائه كند. ما هم تلاش مي‌كنيم كه هر زمان برنامه به دستمان رسيد، به كار سرعت دهيم. البته حجم زيادي از مواد پيش نويس برنامه كه به دست ما رسيده، نياز به قانون ندارد و از جنس سياست‌هاي كلي است. اعتقاد ما اين است كه هر چه برنامه مختصرتر و روشن‌تر و قابل اندازه‌گيري باشد، راهگشا‌تر و بهتر خواهد بود."

لاريجاني همچنين در خصوص لايحه بودجه 89 گفت: "خواهش ما از دولت اين است كه همتي كند تا بودجه در موعد قانوني خود به مجلس ارائه شود تا كميسيون‌ها وقت كافي براي بررسي‌هاي كارشناسي و دقيق داشته باشند."

رييس مجلس با اشاره به همزماني ارائه لايحه برنامه پنجم توسعه و لايحه بودجه تصريح كرد: "در صورتي كه برنامه مختصر و حساب شده باشد، مي‌توانيم تا پايان سال هر دو كار را انجام دهيم تا هم نظر دولت تامين شود و هم نظر مجلس."

* سه لايحه مهم و چهار ماه زمان براي مجلس

آنچه در اين ميان جدي به نظر مي‌رسد اين است كه بر اساس تجربه بررسي بودجه سال جاري و لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها در مجلس، نمايندگان حساسيت‌هاي ويژه‌اي بر لوايح اقتصادي ارسالي از سوي دولت دارند و بررسي آنها زمان زيادي مي‌طلبد. هرچند دولت كارشناسي‌هاي فراواني بر روي لوايح خود انجام داده و مي‌دهد، اما از آنجا كه مجلس هم تا پايان سال جاري سه لايحه مهم و سرنوشت ساز را در دستور كار دارد، به نظر مي‌رسد بايد در ارائه لايحه برنامه پنجم و بودجه سال آينده تسريع شود، هر چند كه بر اساس آنچه از سوي پايگاه اطلاع رساني معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور منتشر شده، بخشنامه بودجه 89 در هفته آخر آبان ماه ابلاغ شده است!

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha