• یکشنبه / ۵ مهر ۱۳۸۸ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8807-01213.127260

/برنج‌هاي ايراني بار ديگر چوب گراني را خواهند خورد؟/ افزايش بهاي برنج‌هاي داخلي يك مقام دولتي: اين افزايش قيمت طبيعي است

/برنج‌هاي ايراني بار ديگر چوب گراني را خواهند خورد؟/
افزايش بهاي برنج‌هاي داخلي
يك مقام دولتي: اين افزايش قيمت طبيعي است

در حالي كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان و فعالان اقتصادي تقاضاي خانواده‌هاي ايراني به دليل ارزاني برنج‌هاي خارجي بخصوص برنج‌هاي وارداتي از هند نسبت به مصرف برنج‌هاي ايراني كم شده بود، مطرح شدن موضوع كيفيت برنج‌هاي هندي و كاهش مصرف آنها، بار ديگر روند صعودي قيمت‌ برنج‌هاي ايراني را كليد زده است.

به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با قطع شدن تبليغات برنج‌هاي خارجي و زير سوال رفتن كيفيت اين برنج‌ها كه كاهش تقاضا و مصرف آنها را در پي داشته؛ بازار برنج ايراني رونق گرفته و در كنار افزايش قيمتي كه به گفته مسئولان تا حدودي طبيعي است زمينه براي سوءاستفاده از اين وضعيت نيز فراهم شده است.

از جمله اين برنج‌ها، برنج هاشمي است كه در يكي از شهرهاي استان مازندران از كيلويي هزار و 800 تا دو هزار تومان به دو هزار و 600 تا دو هزار و 700 تومان و در يكي از شهرهاي استان گيلان هم از كيلويي هزار و 700 تومان به دو هزار و 100 تومان افزايش يافته است.

برنج صدري هم در اين شهر استان گيلان از كيلويي دو هزار تومان به دو هزار و 200 تومان و در استان مازندران هم به دو هزار و600 تومان افزايش يافته است.

از سوي ديگر بهاي برنج‌هاي وارداتي نيز در اين دو استان از بيش از دو هزار و 400 تومان به كمتر از هزار و 700 تومان كاهش يافته است.

مشاهدات در استان تهران نيز تقريبا به اين قيمت‌ها نزديك است ولي با وجود اين و حتي تاييد اين افزايش قيمت برنج‌هاي داخلي توسط يكي از مسئولان وزارت بازرگاني اما آمارهاي بانك مركزي در هفته منتهي به 27 شهريور ماه سال جاري در تهران نشان‌دهنده كاهش 0.3 درصدي بهاي برنج داخلي درجه يك برخلاف افزايش 1.5 درصدي قيمت برنج‌هاي وارداتي غيرتايلندي است. البته شايد اين آمار چون براي هشت روز قبل است اين موضوع را تاييد نمي‌كند اما به هرحال آن‌چه گوياست افزايش قيمت برنج‌هاي داخلي است كه هشداري براي قرباني شدن مجدد برنج‌هاي ايراني محسوب مي‌شود.

* اين افزايش قيمت طبيعي است

حسن رادمرد ـ رييس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگاني ـ در همين مورد به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: اين افزايش قيمت طبيعي است. چرا كه به دليل كاهش تقاضاي برنج‌هاي هندي طبيعي است كه بازار عرضه و تقاضاي برنج‌هاي ايراني بيشتر مي‌شود.

وي در ادامه با اشاره به مسائل اخير در مورد برنج‌هاي وارداتي هندي، مقداري از اين بحث‌ها را حاشيه‌اي ‌مي‌داند و بيان مي‌كند: به هر حال يك عده تجار هم در حال وارد كردن اين برنج‌ها از كانال‌هاي مستقيم هستند كه بحث استاندارد و موضوعات مختلف برنج‌هاي وارد شده از سوي آن‌ها كنترل شده است. اما حالا چگونه ايراد اين شكلي گرفته‌اند، نمي‌دانم؟

رادمرد با بيان اينكه مجموعه وزارت بازرگاني در حال پيگيري اين موضوع است، اظهار مي‌كند: به هر حال عرضه و تقاضا مقداري تاثير روي برنج‌هاي ايراني مي‌گذارد كه اين موضوع طبيعي هم است.

وي با بيان اينكه روند پيش‌آمده در مورد برنج‌هاي خارجي احتمال دارد روي قيمت‌ها تاثير منفي بگذارد، عنوان مي‌كند: در حالي كه وزارت بازرگاني برنج‌هاي تايلندي وارد مي‌كرد تعدادي از نماينده‌هاي مناطق شمالي، مثل مازنداران، گيلان و گلستان مقداري اين موضوع را محدود كردند كه توليدات داخلي عرضه شود. اما از سوي ديگر، بازرگانان از برنج‌هاي پاكستان و هندوستان نوع مرغوب آن را مي‌آوردند كه يك رقابت بين برنج داخلي و خارجي باشد كه مردم بتوانند با هزينه‌ كمتري اين برنج‌ها را بخرند كه با روند به وجود آمده احتمال دارد روي قيمت‌ها تاثير منفي گذاشته شود.

همچنين اين مقام مسئول هرچند مطرح مي‌كند هنوز تصميمي در مورد افزايش قيمت‌ برنج‌هاي داخلي گرفته نشده است اما يادآور مي‌شود: در هفته جاري احتمالا يك تدبيري در حوزه مجموعه بازرگاني داخلي در مورد افزايش نيافتن قيمت‌ها در نظر گرفته و در اين مورد تصميم‌گيري شود.

تصميم‌گيري نكردن در مورد افزايش نيافتن قيمت برنج‌هاي داخلي از سوي وزارت بازرگاني را سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان وابسته به وزارت بازرگاني نيز تاييد مي‌كند. چرا كه به گفته يكي از مسئولان اين سازمان هنوز در اين مورد موضوعي عنوان و مطرح نشده است كه با گراني در اين مورد برخوردي صورت بگيرد. البته اين سازمان تا اين لحظه هم اعلام نكرده كه با فروشندگاني كه بالاتر از قيمت مدنظر برنج‌هاي ايراني بفروشند برخورد خواهد كرد يا نه؟

به هرحال آنچه شواهد نشان ‌مي‌دهد بازگشت به كار خطاي گذشته است كه در نهايت منجر به كاهش تقاضا براي مصرف برنج‌هاي ايراني شده بود و فراتر از اين، انبار شدن مجدد برنج‌هاي ايراني كه اين بار نه به دليل نداشتن تقاضا بلكه به علت افزايش تقاضا و پيش‌بيني كشاورزان و واسطه‌ها از روزهاي خوش‌ قيمت برنج‌هاي ايراني در آينده است.

از سوي ديگر برگ برنده ديگر برنج‌هاي ايراني كيفيت آنهاست كه گاهي سوء‌استفاده‌هاي افراد در تركيب انواع برنج‌ها اين كيفيت را زير سوال برده كه به نظر مي‌رسد اين موضوع هم در كاهش تقاضاي برنج‌هاي ايراني بي‌تاثير نبوده است.

با اين روند به نظر مي‌رسد كيفيت مناسب و قيمت پايين‌تر برنج‌هاي ايراني نسبت به برنج‌هاي وارداتي تنها راه نجات اين محصول ايراني باشد. شايد اگر با وجود زمين‌هاي فراوان كشاورزي در اين زمينه خودكفا مي‌شديم ديگر بحث برنج‌هاي وارداتي اصلا مطرح نمي‌شد! به‌هر حال بايد منتظر ماند و ديد كه آيا نوسان‌هاي بازار به شكل طبيعي در تقابل عرضه و تقاضا پيش خواهد رفت يا اينكه احتكار و گران‌فروشي و گله‌هاي كشاورزان باز مطرح خواهد شد و نهايتا براي عبور از بحراني كه در راه خواهد بود دوباره درهاي واردات بازتر از قبل مي‌شود و برنج ايراني چوب آن را خواهد خورد؟

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha