• جمعه / ۳ مهر ۱۳۸۸ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8807-00866.125913

پس از كناره‌گيري كنسرسيوم هندي از توسعه بلوك فارسي؛ سرنوشت اين طرح به كجا خواهد انجاميد؟

پس از كناره‌گيري كنسرسيوم هندي از توسعه بلوك فارسي؛

سرنوشت اين طرح به كجا خواهد انجاميد؟

باوجود اعلام آمادگي كنسرسوم هندي شامل شركت‌هاي او.ان.جي.سي (OVL)، اويل اينديا (OIL) و شركت نفت هند براي توسعه بلوك فارسي با ذخاير قابل برداشت گازي معادل 12.8 تريليون فوت مكعب، اين كنسرسيوم به‌تازگي با استدلال توجيه‌ناپذير بودن پروژه از طرح توسعه بلوك فارسي كناره‌گيري كرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين درحالي ‌است كه در شهريور پارسال، پس از تاييد توجيه اقتصادي توليد گاز از اين بلوك از سوي ايران، كنسرسيوم هندي اقدام به تهيه برنامه‌اي كرد تا با هزينه‌اي بيش از سه ميليارد دلار به توسعه ذخاير گازي اين بلوك بپردازند.

اين گروه مشترك همچنين در سال 2006 ميلادي شروع به اكتشاف در بلوك فراساحل فارسي كرد كه در برآوردهاي اوليه ذخاير نفتي آن بيش‌از يك ميليارد بشكه با API حدود 14 تخمين‌زده شده بود، ولي هم‌اكنون در حالي پس از حدود دوسال، يكي از مقامات اين كنسرسيوم هندي توسعه اين ميدان را به دليل درصد بالاي سولفور(گوگرد) در نفت از لحاظ اقتصادي توجيه‌ناپذير ارزيابي كرده كه اين سه شركت هندي برنامه جامع توسعه (MDP) با سرمايه‌گذاري پنج ميليارد دلاري را ظرف هشت سال براي توسعه ميدان بزرگ گازي كه در بلوك فارسي مورد اكتشاف قرار گرفته است را به طرف ايراني تسليم كرده‌ بود.

اعلام قبلي IOC هند مبني بر كاهش سهام خود

براساس اين گزارش، پيش‌تر اعلام شده بود كه شركت آي.او.سي هند 40 درصد، شركت او.ان.جي.سي به عنوان اپراتور اين پروژه 40 درصد و شركت اويل اينديا نيز 20 درصد باقي‌مانده سهام بلوك فارسي ايران را در اختيار دارند. در اين زمينه چندي پيش، شركت نفتي هند (IOC) اعلام كرده بود كه ممكن است به دليل مشكلات اقتصادي، سهم خود در بلوك فارسي ايران را كاهش دهد.

در اين خصوص پايگاه خبري فايننشال اكسپرس هند، از قول يك مقام شركت نفتي آي.او.سي گفته بود كه توسعه بلوك فارسي به‌تنهايي هزينه‌اي بيش ‌از چهار ميليارد دلار خواهد داشت و سهم ما از سرمايه‌گذاري در اين پروژه معادل 1.6 ميليارد دلار اعلام شده است كه بايد ببينيم در فاصله سال‌هاي 2010 تا 2014 اين توانايي براي سرمايه‌گذاري را داريم يا خير؟

البته در اين گزارش يكي ديگر از دلايل اين شركت براي كاهش سهم در پروژه اين‌گونه عنوان شده بود كه قرارداد ايران تنها يك قرارداد خدماتي است و مساله مالكيت را در خود نمي‌گنجاند .

برنامه‌هاي اوليه براي توسعه بلوك فارسي

به گزارش ايسنا، سرمايه‌گذران هندي پس از حفر چهار حلقه چاه اكتشافي در اين ميدان، از سنگيني ذخاير نفت گزارش داده و گفته بودند كه از آن‌جا كه قراردادي اكتشافي با ايران داشته‌اند، بازگشت سرمايه‌شان تضمين شده است. اين منابع افزوده بودند كه ما 35 درصد از سرمايه‌ به‌كار رفته در اكتشاف بلوك را بازگشت خواهيم داد و اميدواريم نرخ بازگشت سرمايه توسعه ميدان نيز 15 درصد باشد.

در اين رابطه محمود زيرکچيان‌زاده - مديرعامل شرکت نفت فلات قاره - در اسفند سال 1386 با بيان اين‌كه بلوک فارسي يک بلوک اکتشافي است که کار اکتشاف آن توسط مديريت اکتشاف شرکت ملي نفت ايران به شرکت ONGC (يک کنسرسيوم از شرکت‌هاي هندي) واگذار شده است، توضيح داده بود كه در اين راستا، شرکت نفت فلات قاره ايران به عنوان متولي توسعه اين بلوک مطرح شده که با برگزاري جلسات متعدد با اين شرکت هندي توافقات اوليه حاصل شده و قرار است شرکت ONGC اولين مرحله اجرايي طرح توسعه جامع (MDP) اين ميدان گازي را خردادماه سال آينده به شرکت نفت فلات قاره ارائه کند.

براساس اين گزارش، ميدان گازي بلوک فارسي يعني ميدان گازي فرزاد B ظرفيتي حدود 12.5 تريليون فوت مکعب ذخيره دارد؛ براي گاز استحصالي اين ميدان تاکنون سه بحث مصرف داخلي يعني اتصال اين گاز به خطوط لوله سراسري، انتقال به واحدهاي پتروشيمي براي توليد متانول و آمونياک و همچنين تبديل به ال. ان.جي وجود داشته است؛ در فاز اول توسعه اين ميدان که MDP آن نيز نهايي شده، توليد يک ميليارد و 100 ميليون فوت مکعب گاز را پيش بيني شده است. همچنين قرار بود فاز اول توسعه اين ميدان گازي به شيوه بيع متقابل انجام و فاز دوم پس از مطالعات با ONGC هند نهايي شود.

البته در مهرماه امسال نيز مصطفي زين‌الدين ـ مدير حقوقي و قراردادهاي شرکت ملي نفت ايران ـ با بيان اين‌كه در بلوک‌هاي اکتشافي و توسعه در صورتي که فعاليت‌هاي اکتشافي منجر به کشف نفت‌وگاز شود، اولويت توسعه با شرکت پيمانکاري است که ميدان را کشف کرده، توضيح داده بود كه به‌همين دليل اولويت توسعه ميدان فرزادB با کنسرسيوم هندي است و در صورت عدم توافق با اين کنسرسيوم، با برگزاري مناقصه بين‌المللي پيمانکار توسعه اين ميدان معرفي خواهد شد.

به گفته وي علاوه بر شرکت هندي يک شرکت چيني نيز به تازگي براي توسعه اين ميدان ابراز تمايل کرده است.

به اين ترتيب بايد ديد پس از كناره‌گيري كنسرسيوم هندي - كه به دليل انجام اكتشاف بلوك فارسي، اولويت توسعه با آنها بوده است - در ادامه مذاكره با شركت‌هاي چيني آغاز خواهد شد يا با برگزاري مناقصه بين‌المللي پيمانکار توسعه اين ميدان معرفي مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha