/گزارشي از مراسم توديع و معارفه مديرعاملان سايپا/ بذرپاش: ادغام مرا رها نميكند! پوستيندوز: با ادغام خودروسازان مخالفم
مراسم توديع مديرعامل سابق گروه خودروسازي سايپا و معارفه مديرعامل جديد اين گروه با حاشيههاي جالبي همراه بود كه از آن جمله ميتوان به اشكهاي مهرداد بذرپاش در آن اشاره كرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مراسم امروز كه بدون حضور وزير صنايع و معادن و با حضور مسوولاني همچون احمد قلعهباني (رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران)، محمد رويانيان (رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت)، جواد نجمالدين (مديرعامل ايران خودرو) و ميشل كربل (مديرعامل فرانسوي شركت رنوپارس) برگزار شد، در ابتدا نعمتالله پوستين دوز به عنوان مديرعامل جديد سايپا در سخن بسيار كوتاهي با اشاره به پيشينه صنعت خودروسازي در ايران گفت: صنعت خودروسازي ايران داراي سه دوره قطعهسازي، توليد و خدمات پس از فروش بوده و اميدواريم در دوره كنوني سياست توسعه محصول در سايپا با قوت بيشتري ادامه يابد.
وي همچنين با بيان اينكه مديرعامل كنوني ايران خودرو از دوستان قديمي وي است، خاطرنشان كرد: اميدواريم كه سايپا و ايران خودرو بتوانند در حوزه مشتركسازي همكاريهاي بهتري با يكديگر داشته باشند.
* * ادغام مرا ول نميكند!
سخنران بعدي اين مراسم مهرداد بذرپاش مديرعامل سابق گروه خودروسازي سايپا، معاون فعلي رييس جمهور و رييس سازمان ملي جوانان بود.
وي با بيان اينكه تاكنون مراسم توديع و معارفه تعداد زيادي از مسوولان را برگزار كردهايم و امروز قرعه به نام خودمان افتاده است، عنوان كرد: از بابت رفتن از سايپا هم خوشحالم و هم ناراحت. خوشحال از اينكه مديرعامل انتخاب شده براي سايپا از جنس همين شركت است و ناراحت از اينكه اين گروه را ترك ميكنم.
او در ادامه با حمايت تلويحي از پيشنهادش براي ادغام شركتهاي سايپا و ايران خودرو افزود: حتي سربرگ سخنراني من نيز با آرم ايران خودرو است و اين نشان ميدهد كه موضوع ادغام موقع رفتن نيز مرا ول نميكند!
مديرعامل سابق سايپا در ادامه با اشاره به اينكه ايجاد برند اختصاصي براي سايپا از نان شب هم براي اين شركت واجبتر بوده است، تاكيد كرد: در اين زمينه اجراي پروژه مينياتور در دستور كار شركت قرار گرفت كه تاكنون به خوبي پيش رفته است.
وي همچنين به برخي از آمارهاي مربوط به عملكرد سايپا در سال گذشته اشاره كرد و توضيح داد: سال قبل توليد سايپا حدود 15 درصد افزايش يافته كه اين رشد در شش ماهه نخست امسال نيز حدود 9 درصد بوده است. فروش گروه نيز در سال گذشته حدود 18 درصد رشد داشت؛ ضمن اينكه توانستيم مقام اول را در ميان شركتهاي خودروسازي كشور كسب كنيم كه البته اين موضوع را بهتر است جلو مديرعامل ايران خودرو نگوييم، زيرا ممكن است باعث منتفي شدن موضوع ادغام شود!
بذرپاش همچنان با تاكيد بر اينكه سايپا به راحتي نميتواند پرايد را كنار بگذارد، اضافه كرد: البته سردار رويانيان خيلي تلاش كرد كه توليد پرايد را متوقف كند، اما اميدواريم تا 9 ماه آينده فاز اول توليد پرايد دوباره طراحي شده، آغاز شود.
مديرعامل سابق گروه خودروسازي سايپا همچنين يادآور شد: صادرات سايپا در سال گذشته حدود 41.7 درصد رشد پيدا كرده و سود تلفيقي شركت نيز در سال گذشته 18.7 درصد نسبت به سال 1386 افزايش يافت.
وي افزود: قرار بود امروز با حضور رييسجمهور سايپا سايپا كاشان نيز افتتاح شود كه به علت برخي مشكلات اين كار انجام نشد، اما اميدواريم به زودي اين سايت بزرگ خودروسازي به بهرهبرداري رسد.
او در پايان سخنانش خطاب به مديران سايپا تاكيد كرد: قطعا مديرعامل جديد بهتر از من شما با شما آشناست و از من بهتر كار خواهد كرد.
سخنران سوم و پاياني مراسم امروز نيز احمد قلعهباني - معاون وزير صنايع و معادن و رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران - بود كه چندي پيش با حكم وي مديرعامل جديد گروه خودروسازي سايپا منصوب شد.
* * خودروسازان قطعهسازيهاي خود را واگذار كنند
وي در ابتدا با اشاره به اينكه پس از تغيير و تحولات در وزارت صنايع و معادن و آمدن محرابيان به اين وزارتخانه، تغييرات در صنعت خودروسازي كشور از خودش به عنوان مديرعامل وقت سايپا آغاز شده است، عنوان كرد: بايد اذعان كرد كه سايپا طي چند سال اخير دستكم از نگاه سهامداران بهتر از ايران خودرو كار كرده و مديرعامل سابق اين شركت نيز يكي از هماهنگترين مديران شركتهاي تابع سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران بوده است.
قلعهباني به طور تلويحي با اظهارات بذرپاش درباره ادغام ايران خودرو و سايپا مخالفت كرد و گفت: هنوز انجام چنين اقدامي خيلي زود است و اين دو شركت ميتوانند در زمينههايي مانند سرمايهگذاري، نيروي انساني، قطعهسازي و پلتفرم كار مشترك انجام دهند.
اين مقام مسوول با بيان اينكه صنعت خودروسازي ايران بايد توليد خودروهاي كممصرف را در دستور كار خود قرار دهد، تصريح كرد: همچنين صنعت خودروسازي كشور بايد در سال جاري كاهش حداقل 15 درصدي هزينههاي سربار خود را محقق كند.
وي با تاكيد بر اينكه سرمايهگذاريهاي صنعت خودروسازي كشور بايد داراي توجيه اقتصادي باشند، اذعان كرد: به دو خودروساز بزرگ كشور پيشنهاد ميكنم كه هرچه زودتر شركتهاي قطعهسازي زيرمجموعههاي خود را به بخش خصوصي واگذار كنند تا از محل درآمد حاصل از واگذاري اين شركتها روي توسعه محصول سرمايهگذاري كنند.
معاون وزير صنايع ومعادن همچنين با اشاره به نهايي شدن تدوين استراتژي صنعت خودروسازي كشور توضيح داد: اين استراتژي هماكنون براي تاييد نهايي به وزارت صنايع و معادن ارسال شده تا در صورت لزوم وزير صنايع و معادن در مورد آن نظر دهد.
به گفته رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، صنعت خودروسازي كشور تا سال 1404 بايد حداقل 40 درصد از توليد خود را صادر كرده و تعرفه واردات خودرو به كشور نيز تا آن سال بايد به حدود 20 درصد برسد.
- در حاشيه:
مديرعامل جديد سايپا در پاسخ به اينكه آيا با ادغام خودروسازان موافقيد؟ گفت: خير. به جاي آن شركتهاي خودروسازي بايد از توانمنديهاي يكديگر استفاده كنند.
همچنين مديرعامل ايرانخودرو به طور ضمني با ادغام خودروسازان مخالفت كرد، اما دار عين حال همچون مديرعامل جديد سايپا بر استفاده از ظرفيتهاي مشترك خودروسازان تاكيد كرد.
مديرعامل سابق سايپا در پايان مراسم با چشماني اشكآلود از همكاران سابقش در اين گروه خداحافظي كرد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات