/به بهانه انتخاب مديرعامل جديد سايپا/ چه سرنوشتي در انتظار دومين خودروساز كشور خواهد بود؟
دوشنبه شب گذشته سرانجام پس از حرفوحديثهاي فراوان و مطرح شدن اسامي مختلف براي تصديگري مديريت گروه سايپا، مديرعامل جديد اين شركت انتخاب و سه روز بعد يعني پنج شنبه (26 شهريور) طي مراسمي در ساختمان سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو)، نعمت الله پوستيندوز به عنوان سكاندار جديد سايپا معرفي و از مهرداد بذرپاش بابت مديريت سه سال و نيمهاش در اين گروه تقدير و خداحافظي شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دراين مراسم سخنان متفاوتي از مدير عاملان سابق و جديد ايراد شد؛ به طوريكه پوستيندوز صراحتا اعلام كرد كه برخلاف بذرپاش اعتقادي به ادغام خودروسازان ندارد، ولي در بحث توسعه محصول همانند مديرعامل قبلي خواهان ادامه پر رنگتر اين سياست است.
جدا از برگزاري اين مراسم كه با حاشيههاي جالبي نيز همراه بود، موضوعي كه بيشتر به چشم آمد، نبود عوامل تصميمگير سايپا در معرفي مديرعامل اين شركت بود كه ميتواند حاوي پيامهاي قابل تاملي باشد.
به هرحال حدود دو ماه از رفتن بذرپاش به سازمان ملي جوانان ميگذرد و طي اين مدت و حتي پيش از آن، كه بحث رفتن وي به شستا مطرح بود، گزينههاي مختلفي كانديداي مديرعاملي سايپا بودند، ولي در نهايت و بر خلاف پيشبينيها مديرعامل سايپايدك براي اين منظور انتخاب شد.
عدم حضور اعضاي هيات مديره سايپا البته به جز بذرپاش كه بخشي از اين مراسم به وي تعلق داشت، در نگاه اول ميتواند حاكي از وجود فضاي نه چندان مساعد مديريتي در اين مجموعه خودروسازي باشد. نبود افشين روغني، محمود كماني، علي ملك و وحيد به عنوان اعضاي اصلي هيات مديره در مراسم پنج شنبه به نوعي ميتواند نشان از موافق نبودن اعضا با انتخاب جديد نيز باشد. شايد يكي از دلايل اين واكنش، پيشبيني احتمال اجراي تغييرات گسترده مديريتي در هيات مديره و گروه سايپا از سوي مديرعامل جديد باشد. شايد هم مسائل ديگري همچون عدم آمادگي اعضا براي انتخاب صورت گرفته در ميان باشد كه در هر حال نشان دهنده شرايطي نه چندان آسان براي مديرعامل جديد است. شرايطي كه اگر پوستيندوز نتواند آنها را مديريت كند، ميتواند تبعات ناخوشايندي را براي وي به همراه داشته باشد.
در اين وضعيت نوع مواجهه با اين مسائل است كه توان مديريتي يك فرد را نشان ميدهد. پوستين دوز يا ميتواند از در تعامل و استفاده حداكثري از ظرفيتهاي موجود وارد سايپا شود، يا با اجراي برنامههاي تغيير از پيش تعيين شده؛ كه اتفاقات آتي اين خودروساز بزرگ كشور ميتواند نمايانگر استراتژي وي باشد.
هر چند كه پوستيندوز در جلسات اخير بر استفاده از پتانسيلهاي موجود و همكاري هرچه بيشتر با تصميمگيران و مديران سايپا تاكيد كرده، ولي همانطور كه گفته شد بايد منتظر گذشت زمان ماند.
نبايد از نظر دور داشت كه پوستيندوز از جايي به سايپا آمده كه نقطه حساس و استراتژيكي براي بخش خودرو كشور محسوب ميشود و آن هم خدمات پس از فروش است. اين در حالي است كه نسبت به وضعيت خدمات پس از فروش خودرويي مانند پرايد كه اتفاقا در حوزه فعاليتهاي قبلي وي بوده، انتقادهاي بسياري در جامعه وجود دارد. نه اين كه وضعيت در مورد محصولات ايران خودرو بهتر باشد، ولي به طور مسلم تيراژ بالاي پرايد و فراگيري اين خودرو در سطح كشور وضعيت خدمات پس از فروش آن را زير ذرهبين برده است.
البته گويا پوستيندوز به تازگي نسبت به وضعيت خدمات پس از فروش محصولات سايپا به ويژه پرايد به مسوولان بخشهاي مرتبط اين گروه هشدار داده، ولي او به خوبي ميداند كه اداره كردن مجموعه طويل و عريضي همانند سايپا بسيار متفاوت از شركتي مانند سايپايدك خواهد بود كه حتي به واسطه آن دو سال به عنوان مدير نمونه شناخته شد. مجموعه هر چند وسيعتر باشد به استراتژي قويتر و هوشمندي بيشتري نياز دارد، لذا رويكردي كه وي نسبت به سايپا اتخاذ خواهد كرد، ميتواند در سرنوشت اين مجموعه تاثيرگذار باشد. اينكه مديرعامل جديد در تصميمگيريهايش مستقل عمل خواهد كرد يا بنا به سفارش ديگران، موضوعي است كه گذشت زمان آن را مشخص خواهد كرد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات