• دوشنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8806-00177.106556

رييس شوراي مشترک ايران و هند: * عمده برنج‌هاي هندي را تعاوني‌هاي مرزنشين وارد مي‌كنند * تعرفه را هم كه افزايش دهند باز نمي‌توانند راه اين تعاوني‌ها را ببندند

رييس شوراي مشترک ايران و هند:
* عمده برنج‌هاي هندي را تعاوني‌هاي مرزنشين وارد مي‌كنند
* تعرفه را هم كه افزايش دهند باز نمي‌توانند راه اين تعاوني‌ها را ببندند

به گفته رييس شوراي مشترک ايران و هند، عمده برنج‌هاي هندي از سوي تعاوني‌هاي مرزنشيني كه با مجوز فعاليت مي‌كنند، وارد ايران مي‌شوند كه آمار آن‌ها نيز دقيق نيست.

ابوالفضل شريف ـ رييس شوراي مشترک ايران و هند ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در مورد برنج‌هاي وارداتي هندي كه اين روزها كيفيت آن‌ها از نظر بهداشتي زير سوال رفته است، گفت: ميزان واردات برنج‌هايي كه رسما وارد كشور مي‌شوند را كه گمرك مي‌تواند بدهد، اما بسياري از برنج‌هاي وارداتي به وسيله تعاوني‌هاي مرزنشيني مي‌آيند كه آمار آن هم خيلي دقيق نيست.

وي با بيان اينكه يشترين واردات برنج از اين طريق است، افزود: تعاوني‌هاي مرزنشين در شيراز و مراكز ديگر مجوز دارند كه مواد غذايي وارد كشور كنند.

شريف با عنوان اينكه بعد از دوبي، ايران بيشترين واردات برنج را از هند دارد، اظهار كرد: ايران به دليل ارزاني اين برنج‌هاي هندي، مقدار زيادي از آن‌ها را وارد كرده است و علاوه بر اين، با توجه به بسته‌بندي‌هاي مناسب اين نوع برنج‌ها، انتقال آن‌ها نيز آسان است.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: گويا خيلي هم شكايت در وزارت بازرگاني آمده كه چرا برنج‌هاي شمال كشور در انبار مانده‌اند و برنج‌هاي خارجي وارد مي‌شوند كه براي همين بايد تعرفه بالايي براي برنج وارداتي تعيين كنند. البته تعرفه را هم كه تعيين كنند باز هم نمي‌توانند اين راه تعاوني‌ها را ببندند.

رييس شوراي مشترك ايران و هند متذكر شد: گاهي هم خارج از سيستم گمرك و مقررات برنج وارد كشور مي‌شود.

شريف در مورد برخورد با واردشدن غيرقانوني برنج بيان كرد: بالاخره هر نيرويي خرج شود باز هم مقدار زيادي از دست بازرسان خارج مي‌شود ولي مرزنشينان قانوني هستند و به آن‌ها مجوز براي اين كار داده‌ شده است.

وي در ادامه بهترين راه مقابله با واردات برنج را توزيع برنج‌هاي داخلي به جاي برنج‌هاي خارجي ميان كارمندان دولت دانست و عنوان كرد: هم‌اكنون دولت هر چه برنج توزيع مي‌كند، برنج‌هاي اروگوئه، هندي و يا پاكستاني هستند كه ميزان اين برنج‌هاي توزيع شده ميان كارمندان دولت نيز رقم بالايي است.

به گفته شريف، دولت مي‌تواند اين كار را به جاي دادن يارانه به كشاورزان انجام دهد.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا براي مسئله مشكل‌دار بودن كيفيت برنج‌هاي هندي قرار نيست هياتي تجاري از ايران به هند اعزام يا هياتي از اين كشور در ايران پذيرش شود؟ يادآورشد: تا به حال در اين زمينه بحثي در مورد برنج نشده است و هرچند كه هيات‌هاي تجاري از هند براي موضوع چرم و محصولات ديگر آمده‌اند ولي براي برنج تا به حال نيامده‌اند. چرا كه اين كار ما نيست و حتما وزارت بازرگاني بايد اين كار را انجام دهد.

شريف در پاسخ به سوالي ديگري كه آيا با اين اتفاقات تجارت ايران با هند كم نخواهد شد؟ خاطرنشان كرد: اين موضوع هم دست ما نيست و مربوط به دولت است.

وي در پايان متذكر شد: در اين مورد تنها كاري كه دولت مي‌تواند انجام دهد اين است كه تعرفه برنج را بالا ببرد. وگرنه دولت هيچ راه ديگري فعلا ندارد و با بالا بردن تعرفه برنج، قيمت برنج‌هاي شمالي نيز افزايش مي‌يابد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha