• شنبه / ۹ خرداد ۱۳۸۸ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8803-04805

فيات و روياي بر باد رفته! اوپل به مگنا رسيد

منابع خبري از توافق دولت آلمان و جنرال‌موتورز براي نجات اوپل توسط شركت بين‌المللي مگنا خبر دادند. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وزير امور اقتصادي آلمان در اين زمينه عنوان كرد كه برنامه‌هاي شركت قطعه‌سازي كانادايي مگنا براي نجات اوپل از بحران كنوني مورد تاييد قرار گرفته است. پير اشتينبروك بعد از مذاكراتي كه دو دور و در سطح عالي‌ترين مقامات دولت آلمان و شركت مگنا برگزار شد، از توافق براي نجات اوپل توسط شركت مگنا خبر داد. وزير امور اقتصادي آلمان همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره آخرين وضعيت اوپل نيز اظهار داشت: در مذاكرات به راه‌حلي براي نجات اوپل و ادامه حيات آن دست يافته‌ايم. وي تاكيد كرد:‌ شما مي‌توانيد مطمئن باشيد كه ما در مذاكرات كاملا منطقي تصميم گرفته‌ايم و از كليه خطراتي كه مي‌تواند متوجه اوپل شود آگاهيم. بر اساس توافق انجام شده قرار است شركت كانادايي مگنا و شركت روسي دولتي اسبربانك در قالب يك كنسرسيوم در مجموع 55 درصد از سهام اوپل را در اختيار بگيرند. به اين ترتيب اين دو شركت قادر به تصميم‌گيري در اوپل خواهند بود. همچنين 35 درصد از سهام اوپل در مالكيت جنرال‌موتورز باقي‌مانده و 10 درصد سهام باقيمانده نيز به كارگران اوپل واگذار خواهد شد. اين كنسرسيوم قصد دارد به صورت مشاركتي با شركت خودروسازي روسي گاز بيش از يك ميليون دستگاه خودرو در روسيه و اروپاي شرقي توليد كند. همچنين بر اساس توافق‌هاي انجام شده هر چهار كارخانه اوپل در آلمان به فعاليت خود ادامه خواهد داد. با اين وجود مگنا اعلام كرد كه در هر صورت چاره‌اي جز اخراج حدود دو هزار و 500 نفر از كارگران اوپل ندارد. اما در حالي كه بزرگ‌ترين خودروساز ايتاليا نيز براي تصاحب اوپل اقدام كرده بود، در نهايت مديرعامل جنجالي فيات اعلام كرد كه با تقاضاهاي غيرمعقولي مواجه شده و از اين پس ديگر براي تصاحب اوپل اقدام نخواهد كرد. سرجيو مارچيونه پس از توقف مذاكره با مقامات آلماني با چهره‌اي گرفته در ميان خبرنگاران حاضر شده و توضيح داد: مقامات آلماني و همچنين مسوولان شركت جنرال‌موتورز از ما توقعات نابجايي براي حمايت از اوپل داشتند؛ به طوري برخي انتظارات آن‌ها ريسك بالايي از نظر مالي براي فيات داشت. وي با تاييد كنار كشيدن فيات از رقابت براي تصاحب اوپل تنها به گفتن اين جمله بسنده كرد كه كار ما اين‌جا تمام شده است. كارشناسان پس از به بن‌بست رسيدن مذاكرات ميان دولت آلمان و فيات بر اوپل، روياي تبديل شدن فيات به دومين خودروساز بزرگ جهان را با شرايط كنوني بر باد رفته توصيف كردند. اوپل بيش از 25 هزار نفر نيروي كاري در آلمان دارد كه معادل نيمي از نيروهاي كاري جنرال‌موتورز در كل اتحاديه اروپا به شمار مي‌رود. رويترز نيز خبر مربوط به توافق دولت آلمان و جنرال‌موتورز با شركت كانادايي مگنا را براي نجات اوپل تاييد كرد. خبرگزاري رويترز همچنين به نقل از وزير امور اقتصادي آلمان گزارش داد كه قرار است ظرف پنج هفته آينده اسناد مربوط به توافق دولت آلمان و جنرال‌موتورز با شركت مگنا به صورت رسمي امضا شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha