• سه‌شنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8803-01164

/همه‌چيز درباره رانا از زبان مدير اين پروژه/ نگراني از بابت تاييد استاندارد نداريم اين خودرو تابستان1389عرضه مي‌شود

/همه‌چيز درباره رانا از زبان مدير اين پروژه/
نگراني از بابت تاييد استاندارد نداريم
اين خودرو تابستان1389عرضه مي‌شود

پس از گذشت چند هفته‌ از رونمايي خودروهاي جديد از سوي خودروسازان داخلي اظهارنظرهاي مختلفي در خصوص كيفيت و استانداردهاي زيست محيطي آن مي‌شود و اين در حالي است كه اين خودروها شرايط توليد آزمايشي خود را سپري مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين اتفاق سال گذشته براي مينياتور شركت سايپا رخ داد و امسال نيز براي رانا از ايران‌خودرو؛ دو محصولي كه هنوز عرضه نشده‌اند.

طبق روال مرسوم چند هفته پيش از اقدام براي شماره‌گذاري، مجوزهاي مربوط به سازمان استاندارد و محيط زيست ارائه مي‌شود و پس از آن است كه تاييد يا عدم تاييد آن مشخص مي‌شود، بنابراين اظهارنظر تا پيش از ارائه مدارك آن هم از سوي مقامات عالي‌رتبه‌ جاي تعجب دارد.

حال جاي سوال است كه از سوي رييس پليس راهور ناجا اعلام مي‌شود كه "با وجود شركت در مراسم رونمايي از خودرو رانا، اما پس از خروج از اين مراسم به دليل نداشتن مجوز محيط زيست اجازه شماره‌گذاري حتي يك دستگاه از اين خودرو را نيز ندادم و تا زمان دريافت اين مجوز، اجازه شماره‌گذاري نمي‌دهم."

در اين زمينه مدير پروژه رانا نيز از مسوولان خواست تا پيش از رسيدن پروژه به مرحله اخذ مجوزها و ارائه درخواست از آن‌ها که يکي از فعاليت‌هاي برنامه‌ريزي شده است، دراظهار نظر راجع به محصول و ارائه مجوزهاي لازم كمي صبر پيشنه كنند؛ چرا كه اين كار بر اساس يك روال تدريجي طي خواهد شد.

محمدي در اين باره مي‌گويد: "در شركتي مثل پژو 11 هفته قبل از اين‌كه خودرو به بازار عرضه شود، با ارائه مدارک و مستندات لازم به سازمان‌هاي ذيربط درخواست مجوزهاي لازم انجام مي‌شود؛ در ايران نيز با يك زمان مشابه اين كار انجام مي‌شود. آنچه که مشخص است قبل از شماره گذاري خودرو کليه تائيدها از خودروساز دريافت مي‌شود."

حتي وي معتقد است كه رانا داراي استانداردهاي زيست محيطي جلوتر از استانداردهاي داخلي است.

طبق گفته مدير اين پروژه قرار است كه اين خودرو تابستان سال آينده عرضه شود. قيمتي نيز كه براي مدل پايه آن در نظر گرفته شده نيز حدود 10.5 ميليون تومان است.

گفت‌وگو كامل خبرنگار ايسنا با مدير پروژه رانا در ادامه مي‌آيد:

آقاي محمدي چرا در ايران فاصله زمان رونمايي تا عرضه خودرو زياد است؟

اين كار به اين دليل انجام مي‌شود كه مردم در جريان پيشرفت صنعت خودرو قرار گيرند و همچنين از خودروهاي آينده بازار ايران مطلع شوند. خودروسازان بزرگ دنيا نيز زمان رونمايي تا عرضه تجاري محصولشان چيزي حدود 6 تا 7 ماه است و رونمايي در نمايشگاه‌هاي خاصي انجام مي‌شود كه محصول شناخته شود.

به بحث اظهارنظرهاي پليس راجع به غير استاندارد بودن خودروهاي داخلي بپردازيم. به محض رونمايي از خودرويي از سوي خودروسازان داخلي، نهادهاي مختلف اظهارنظرهاي مختلفي راجع به غير استاندارد بودن خودرو مي‌كنند. به نظر شما دليل آن چيست؟

فرهنگ طراحي و توسعه محصول بايد در داخل جا بيافتد. شايد اين موضوع به دليل جديد بودن اين نوع فعايت‌هاي طراحي و صنعتي در ايران است، وگرنه اين فرهنگ در كشورهاي اروپايي نهادينه شده است. به عنوان نمونه پورشه اعلام مي‌كند كه سال آينده محصول را ارائه مي‌كند و هيچ نهادي اعلام نمي‌كند كه خودرو جديد مجوز محيط زيست دارد يا نه؛ زيرا سازمان‌هاي ذيربط و خودروسازان آن کشورها زمان دقيق درخواست و صدور چنين مجوزهايي را به صورت هماهنگ نهادينه کرده‌اند. درخواستي كه از مقام‌هاي مسوول داريم، اين است كه تا پيش از رسيدن پروژه به مرحله دريافت مجوزها و ارائه درخواست براي آن‌ها که يکي از فعاليت‌هاي برنامه‌ريزي شده است، در اظهار نظر راجع به محصول و ارائه مجوزهاي لازم كمي صبر پيشه كنند.

كار پروژه در چه مرحله‌اي است؟

در حال حاضر در انتهاي فاز طراحي و درگير صنعتي‌سازي پروژه هستيم. گفتني است که در انتهاي اين فاز کليه تست‌هاي مورد نياز جهت اخذ مجوز انجام خواهد و سپس مدارک لازم به ارگان‌هاي ذيربط براي اخذ تائيديه ارائه خواهد شد.

روند درخواست مجوز در شركت‌هاي خودروساز ديگر جهان به چه صورت است؛ در ايران چطور؟

در شركتي مثل پژو 11 هفته پيش از ‌آن‌كه خودرو به بازار عرضه شود، با ارائه مدارک و مستندات لازم به سازمان‌هاي ذيربط درخواست مجوزهاي لازم داده مي‌شود؛ در ايران نيز با يك زمان مشابه اين كار انجام مي‌شود. آنچه که مشخص است، قبل از شماره‌گذاري خودرو کليه تائيدها از مراجع دريافت مي‌شود.

نگران عدم تاييد استانداردهاي رانا نيستيد؟

در اين زمينه اصلا نگراني نداريم، چرا كه در زمان مناسب نتايج نمونه، تست و مجوزهاي لازم ارائه خواهد شد. وقتي كه مي‌توانيم استانداردهاي اتحاديه اروپا را دريافت كنيم، ديگر نگراني از استانداردهاي ايران نداريم. هدف‌گذاري اين محصول خيلي بالاتر از استانداردهاي ايران است؛ حتي اگر کيفيت بنزين داخلي متناسب با نياز استاندارد يورو 5 باشد، مي‌توانيم محصول با استاندارد آلايندگي يورو 5 نيز در داخل کشورعرضه كنيم.

پس آيا بنزين موجود، شما را با مشكل روبه‌رو نخواهد كرد؟

موتور بر اساس كيفيت بنزين و استانداردهاي آلايندگي كشورهاي مختلف كاليبراسيون متفاوت دارد. براي بازارهايي كه زمينه مناسبي داشته باشند، با استاندارد يورو 5 محصول را عرضه مي‌كنيم. براي داخل کشور نيز در صورت تامين بنزين با سطح کيفيت مناسب، محصول را با استاندارد يورو 4 عرضه مي‌كنيم. بر اساس مصوبه هيات وزيران، در صورت وجود بنزين مناسب، استاندارد يورو 4 ازسال ديگر براي خودروهاي جديد اجباري مي‌شود.

از استانداردهاي ايمني محصول گويا استاندارد تست تصادف با عابر پياده نيز براي آن در نظر گرفته شده است؟

همين طور است از سال 2011 اين استاندارد در اروپا اجرايي مي‌شود تا عابر هنگام برخورد با خودرو كمترين آسيب را ببيند. البته رانا به لحاظ ايمني در سطح بالايي است، ضمن اين‌که استانداردهاي ايمني داخلي نيز بر پايه استانداردهاي اروپاست.

محصول چه زماني عرضه خواهد شد و تاكنون چه تعداد از اين خودرو توليد شده است؟

زمان عرضه آن احتمالا در تابستان سال آينده خواهد بود. البته خودروهاي پيش توليد براي تست‌هاي لازم و اخذ گواهي‌نامه‌هاي مختلف به موسسات معتبر براي صدور مجوز در زماني زودتر از موعد مذکور ارائه مي‌شوند.

خودروهاي توليدي‌تان براي تست نهايي را در اختيار سازمان محيط زيست و استاندارد نيز قرار مي‌دهيد؟

قطعا اين خودروها در زمان لازم پيش از ارائه به بازار و توليد انبوه در اختيار سازمان‌هاي فوق براي تست‌هاي لازم قرار مي‌گيرند.

از قرار معلوم مينياتور زودتر از رانا عرضه مي‌شود. آيا نگران اين نيستيد كه بازار محصولاتمان با توجه به رنج قيمتي مشابه تهديد شود؟

رانا محصولي متفاوت با مينياتور است. ما با توجه به ظاهر منحصر به فرد، مشخصات فني و امکانات اين محصول به آينده آن بسيار خوش‌بين هستيم. البته اين بازار است كه در نهايت تعيين كننده‌ است.

حتي فكر نمي‌كنيد رقيبي براي سمند باشد؟

اين خودرو با سمند در يك كلاس نيست و ايران خودرو براي خودش يك سبد محصول در نظر مي‌گيرد و بايد توجه داشت كه فروش هيچ محصولي با مشكل مواجه نخواهد شد، چرا كه بازارسنجي‌هاي مربوطه قبلا انجام شده است.

آيا پيش‌بيني‌هاي اوليه براي زمان عرضه محصول در تابستان بود؟ چرا كه مديرعامل سابق صحبت‌هاي ديگري در اين خصوص كرده بود.

پيش‌بيني‌هاي اوليه براي اوايل سال 1389 بود، ولي در ادامه بحث ترمز ABS و پاره‌اي بهبودهاي ديگر نيز به آن اضافه شد و زمان را كمي تغيير داد. ضمن اين‌که آغاز پيش توليد همچنان اوايل سال آينده خواهد بود و زمان عرضه به بازار تابستان 1389 پيش‌بيني شده است.

قيمت پايه 10.5 ميليون توماني كه براي رانا ارائه شده، براي اين خودرو با چه امكاناتي است؟

اين خودرو درمدل پايه با امكانات فرمان هيدروليك، كولر، شيشه‌هاي برقي، ايربگ (كيسه ايمني هوا) راننده و ترمز ABS عرضه مي‌شود. با توجه به اين‌که قيمت 10.5 ميليون تومان براي محصول پايه بدون ABS پيش‌بيني شده بود، در حال حاضر مشغول بررسي اثر قيمتي اضافه شدن اين آپشن (امكانات سفارشي) به مدل پايه هستيم.

مدل لوكس آن چطور؟

در مدل دوم علاوه بر امكانات ياد شده براي مدل پايه، شيشه‌هاي عقب نيز برقي است؛ ايربگ براي راننده و سرنشين تعبيه شده و ظاهر خودرو كمي متفاوت‌تر است. همچنين از سيستم ESP كه سيستم پايداري خودرو در مانورها نيز هست به عنوان آپشن استفاده خواهد شد. قيمت آن نيز حدود 2.5 تا سه ميليون تومان بالاتر خواهد بود.

گزينه اصلي موتور براي اين خودرو كدام‌ها هستند؟

استفاده از موتور 1600 بنزيني و موتور ملي EF در حال بررسي است. موتور EF استاندارد آلايندگي يورو 4 را پاس مي‌كند و قابليت پاس كردن يورو 5 را نيز دارد.

سطح همكاري با شركت‌هاي خارجي در اين پروژه چگونه بود؟

در پروژه رانا از شركت‌هاي مختلف مشاوره گرفتيم، ولي وقتي وارد فاز طراحي شديم، ديگر خودمان كار را در دست گرفتيم و هركجا لازم باشد مشاوره از مراكز مختلف مي‌گيريم و از مراكز معتبر تست‌هاي دنيا نيز استفاده خواهيم كرد.

برنامه توليد سال آينده چقدر است؟

ما از زمان عرضه محصول، آمادگي افزايش تيراژ توليد را خواهيم داشت، ولي چگونگي آن بستگي به شرايط بازار نيز دارد.

خط اصلي توليد چطور؟ بحث‌هايي مبني بر توليد رانا در سايت تبريز نيز مي‌شد؟

توليد اين خودرو در سايت مركزي خواهد بود. البته سعي مي‌كنيم خط جديدي اضافه نكنيم و در اين خصوص از سرمايه‌گذاري‌هاي قبلي استفاده كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha