• جمعه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8802-10005

/در آستانه آغاز حفاري اكتشافي ايران در درياي خزر/ پس از 8 سال انتظار به‌سر مي‌رسد؟

/در آستانه آغاز حفاري اكتشافي ايران در درياي خزر/
پس از 8 سال انتظار به‌سر مي‌رسد؟
سرانجام پس از هشت سال از زمان امضاي قرارداد ساخت سكوي حفاري نيمه شناور ايران ـ البرز به كنسرسيومي‌ متشكل از شركت ايراني صدرا با سهمي‌ بيش از 90 درصد و شركت سوئدي GVA با سهمي‌ كمتر از 10 درصد، با پيگيري‌هاي وزارت نفت قرار است 25 ارديبهشت امسال با حضور مستقيم يا از طريق ويدئو كنفرانس رييس‌جمهور، دستور آغاز عمليات حفاري در درياي خزر توسط اين دستگاه داده ‌شود. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به‌اين ترتيب ايران نيز در روزهاي پاياني 100 سالگي صنعت نفت، مانند ساير كشورهاي حوزه درياي خزر با حفر دو حلقه چاه اكتشافي، فعاليت‌هاي توسعه‌اي نفتي خود را در درياي خزر آغاز خواهد كرد. به اين منظور ابتدا دستگاه‌ حفاري در مقياس مشخص شده از سوي وزارت نفت يعني در عمق 710 متري توسط لنگرهايي مستقرشده و پس از انجام تست‌هاي مربوطه، حفاري توسط اين سازه 14 هزار تني آغاز مي‌شود. در رابطه با مسائل مالي اين پروژه پيش‌تر سيد محمد حسين دانا - مديرعامل شرکت نفت خزر- با تاكيد بر اين‌كه تاکنون 340 ميليارد تومان بابت ساخت سکو ايران البرز پرداخت شده است، گفته كه مجموع هزينه ساخت اين سکو در مجموع 500 ميليون دلار برآورد مي‌شود. به گفته او درمورد ادعاي ضرر و زيان 50 ميليون دلاري شرکت صدرا نيز درصورت مطابقت با مستندات و مدارک، بررسي و رسيدگي خواهد شد. البته وي تاكيد كرده كه دستگاه‌هاي ناظر و بازرسي کشور که به نيابت از مردم مسايل را دنبال مي‌کنند تا بيت‌المال به درستي هزينه شود، به طور قطع پيگير تاخيرهاي متوالي در تحويل سكوي نيمه‌شناور ايران-البرز خواهند بود. براساس اين گزارش، با توجه به وضعيت درياي خزر و نفت موجود در آن، تنها ابزاري كه مي‌تواند براي حفاري استفاده شود، سكوي نيمه‌شناور است كه قابليت حمل توسط يدك‌كش را دارد و در نقطه موردنظر لنگراندازي و اقدام به حفاري و استخراج نفت مي‌كند. سكوي حفاري ايران-البرز 100 متر ارتفاع دارد وامكان حفاري تا عمق شش هزار متري در زير كف دريا و عمق هزار متري آن را براي توسعه ميادين هيدروكربوري درياي خزر براي ايران فراهم مي‌كند. حمل اين سازه به سه يدك‌كش نياز دارد و به دليل عمق زياد درياي خزر، سكوي نيمه‌شناور براي حفاري مناسب است و 120 نفر در دو شيفت مي‌توانند روي اين سكو فعاليت كنند. با توجه به اين‌كه براساس تعهدات پيش‌بيني شده در قرارداد اوليه، كنسرسيوم بايد سكو را در شهريور 1383 تحويل مي‌داد، در اين مدت با وجود پرداخت مبالغ تعهد شده در قرارداد از طرف شركت ملي نفت ايران، شركت صدرا موفق به انجام تعهدات خود در زمان‌هاي مقرر نشد و اگرچه بروز اين مسايل و تاخير در كار حفاري يكي از بزرگترين ميدان‌هاي نفتي و گازي جهان كه همسايگان شمالي ايران حتي كار برداشت از آن را از مدت‌ها پيش آغاز كرده‌اند، به نظر چندان موجه به نظر نمي‌رسد، ولي همواره مديران متعدد شركت صدرا در اين سال‌ها تاكيد كرده‌اند كه اين ديركرد متوجه صدرا نيست و از نظر شوراي عالي فني كشور صدرا حتي يك روز هم در اجراي اين پروژه تاخير نداشته و دراين زمينه عوامل مختلفي ازجمله شناخت ناكافي كارفرما از شرايط درياي خزر، مشكلات زياد در گشايش LC پروژه و نيمه كاره ماندن همكاري شركت سوئدي JVC و خروج آن‌ها از پروژه موجب تاخير در پروژه شده است. اين در حاليست كه به گفته علي‌اصغر بهمني - مدير عامل شركت حفاري شمال و مسوول بهره‌برداري از سكوي حفاري نيمه شناور ايران البرز ‌- از ماه‌هاي ابتدايي سال 1385 نيرو‌هاي بهره‌بردار كه تعدادي از آنها را مشاوران چيني شركت كاسل چين تشكيل مي‌داد، روي سكو مستقر بوده‌اند. البته در اين باره مديرعامل شركت نفت خزر نيز چندي پيش نظام حقوقي و قراردادي را به‌عنوان يكي از دلايل ايجاد تاخير در طرح‌هاي صنعت نفت با حضور پيمانکاران داخلي دانسته و تشريح كرده بود كه برخي اشکال‌هاي عمده در مناقصه‌ها از جمله قيمت‌دهي وجود دارد كه دست پيمانکاران، کارفرمايان و مشاوران در انتخاب يکديگر باز نيست تا در مجموع بتوانند کار را به نحو مطلوب به نتيجه برسانند. در اين‌باره نيز قوانين مناقصه كشور، ازجمله دلايل طولاني‌شدن ساخت سکوي نيمه‌شناور ايران-البرز به مدت بيش از هفت سال است. گفتني است، ساخت سكوي حفاري نيمه شناور ايران ـ البرز در اوايل سال 1380 به كنسرسيومي از شركت ايراني صدرا با سهمي بيش از 90 درصد و شركت سوئدي GVA با سهمي كمتر از 10 درصد واگذار شد. براساس تعهدات پيش بيني شده در قرارداد اوليه، كنسرسيوم بايد در شهريور سال 1383 سكو را تحويل مي‌داد. پس از تاخيرهاي مكرر و اضافه پرداخت‌ها سرانجام قرار شد كه در 31 تير سال 1386 با تحويل يدك‌كش‌ها و سكو، عمليات حفاري آغاز شود. در آن زمان شركت صدرا از آمادگي تحويل سكو و يك يدكش خبر داد و تاكيد كرد اگرچه از سوي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي وقت به شوراي عالي فني كشور ارجاع داده شده بود كه سكو در تاريخ 31 تير به بهره‌برداري برسد و مقرر شده همزمان با بهره‌برداري از سكو، شناورهاي پشتيباني حداكثر به يك ماه تاخير تحويل داده شود، ولي به دليل تغييراتي كه شركت بهره‌بردار (شركت حفاري شمال) براي آغاز عمليات حفاري لازم دانسته بود، قرار شد كه تغييرات تا پايان مهر 1386 تكميل و سپس عمليات حفاري آغاز شود كه بنا به دلايل مختلف بهره‌برداري از سكو تاكنون به تاخير افتاده است. وزير نفت اوسط اسفند سال گذشته اظهار اميدواري كرده بود كه سكو ايران البرز از دو ماه ديگر كار حفاري در خزر را آغاز كند. طبق اعلام، اين سکو مي‌تواند عمليات حفاري را به صورت نيمه شناور تا عمق 1030 متر از سطح آب و تا شش هزار متري بستر دريا انجام دهد. اين سکو حدود 14 هزار تن وزن دارد. سكوي حفاري نيمه شناور ايران - البرز با تثبيت موقعيت از نوع لنگراندازي و مناسب براي عملكرد در دريا با موج تا 21 متر در شمال كشور در شهرستان نكا طراحي و ساخته شده است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha