• دوشنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۸:۱۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8705-11767

/طولاني‌شدن ساخت سکوي نيمه‌شناور ايران-البرز به مدت بيش از 7سال/ مديرعامل شركت نفت خزر: دستگاه‌هاي ناظر پيگير تاخيرهاي سكوي ايران البرز هستند

/طولاني‌شدن ساخت سکوي نيمه‌شناور ايران-البرز به مدت بيش از 7سال/
مديرعامل شركت نفت خزر:
دستگاه‌هاي ناظر پيگير تاخيرهاي سكوي ايران البرز هستند

دستگاه‌هاي ناظر و بازرسي کشور که به نيابت از مردم مسايل را دنبال مي کنند تا بيت‌المال به درستي هزينه شود، به طور قطع پيگير تاخيرهاي متوالي در تحويل سكوي نيمه‌شناور ايران-البرز خواهند بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سيد محمد حسين دانا - مديرعامل شرکت نفت خزر - با بيان اين مطلب اظهار كرد: سرانجام حفاري درياي خزر امسال، همزمان با يکصد سالگي صنعت نفت آغاز خواهد شد.

وي افزود: همچنين لازم است با کمک اين نهادها تلاش کنيم تنگناهاي شرکت پيمانکاري حل شود و طرح بيش از اين با تاخير مواجه نشود.

او با تاكيد بر اين‌كه تاکنون 340 ميليارد تومان بابت ساخت سکوي ايران البرز پرداخت شده است، خاطرنشان كرد: مجموع هزينه ساخت اين سکو در مجموع 500 ميليون دلار برآورد مي‌شود. درمورد ادعاي ضرر و زيان 50 ميليون دلاري شرکت صدرا نيز درصورت مطابقت با مستندات و مدارک، بررسي و رسيدگي خواهد شد.

وي طرح ساخت اين سكو را يکي از طرح‌هاي بزرگ کشور با فن‌آوري فعاليت در آب‌هاي عميق دانست و گفت: اگر از شرکت‌هاي خارجي براي ساخت اين سکو استفاده مي‌شد، انتقال فن‌آوري را به‌همراه نداشت، ولي لازم است پيمانکار به تاريخ‌هايي که براي اتمام کار اعلام کرده، متعهد باشد و با وجود تاخيرهاي بسياري که داشته به موقع سکو را تحويل دهد.

به گفته او اگر شرکت صدرا دو فروند شناور پشتيباني و يدک‌کش را در اختيار ما قرار دهد، تجهيزات مربوط به سکو شامل لنگرها و تجهيزات آماده‌سازي حفاري مستقر و سپس سکو با استقرار لنگرها به محل حفاري منتقل خواهد شد.

دانا همچنين توضيح داد: کارفرما و مجموعه صنعت نفت نيز براي رفع مشکلات طرح به ويژه ابعاد مالي آن کمک کرده‌اند و براي اين کار، سازوکارهاي مختلفي پيش بيني شده است. همچنين جلسات مشترک هفتگي با پيمانکار براي به‌روز کردن مسائل برگزار مي‌شود كه البته يكي از مشكلات اينست كه کارفرمايان نمي‌توانند آزادانه پيمانکار قدرتمند را انتخاب کنند.

وي از نظام حقوقي و قراردادي به‌عنوان يكي از دلايل ايجاد تاخير در طرح هاي صنعت نفت با حضور پيمانکاران داخلي ياد و تشريح كرد: برخي اشکال‌هاي عمده در مناقصه‌ها از جمله قيمت‌دهي وجود دارد كه دست پيمانکاران، کارفرمايان و مشاوران در انتخاب يکديگر باز نيست تا در مجموع بتوانند کار را به نحو مطلوب به نتيجه برسانند. در اين‌باره نيز قوانين مناقصه كشور ازجمله دلايل طولاني‌شدن ساخت سکوي نيمه‌شناور ايران-البرز به مدت بيش از هفت سال است.

گفتني است، سکوي ايران - البرز مي‌تواند عمليات حفاري را به صورت نيمه شناور تا عمق 1030 متر از سطح آب و تا شش هزار متري بستر دريا انجام دهد. اين سکو حدود 14 هزار تن وزن دارد که 120 نفر روي آن فعاليت خواهند کرد.

سكوي حفاري نيمه شناور ايران - البرز با تثبيت موقعيت از نوع لنگراندازي و مناسب براي عملكرد در دريا با موج تا 21 متر در شمال كشور در شهرستان نكا طراحي و ساخته شده است.

اجزاي اصلي سکو شامل عرشه، دو پانتون براي تامين شناوري سکو و چهارستون جهت اتصال به پانتون‌هاي سکوي اصلي و تجهيزات فوق مدرن مانند: Top drive ,Draw works Mud pump است؛ همچنين امکان توليد 11.4 مگاوات برق توسط ديزل ژنراتورآن وجود دارد.

يکي از دستاوردهاي بزرگ در ساخت اين سکو، بيشترين استفاده از توانمندي ساخت داخل است. همچنين همه مراحل ساخت، نصب و به آب اندازي سکو نيز به وسيله نيروهاي متخصص ايراني انجام شده است.

وزير نفت نيز اواخر تير با تاكيد بر اين‌كه حفاري آزمايشي سكوي ايران - البرز در عمقي حدود 100 متر انجام شده است، خاطرنشان كرده بود كه سكوي حفاري نيمه شناور ايران - البرز آماده جابه‌جايي است و فقط موضوع شناورها وجود دارد كه بايد آماده شود.

نوذري با بيان اين‌كه تلاش مي‌كنيم سكوي نيمه شناور ايران ـ البرز تا هفته دولت به بهره‌برداري برسد، گفته بود كه با اتمام ساخت يا اجاره شناورهاي يدكي، عمليات اكتشافي را آغاز مي‌كنيم و در اين راستا در بازديد از نكا دستوراتي براي تسريع اجراي پروژه داده شده است. البته در خزر مرزها و بلوك‌ها مشخص است و اين‌كه كشور ديگري از ذخاير ايران استفاده كند، ممكن نيست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha