*موج بركناري در صنعت خودروسازي جهان* رييس جنرالموتورز بركنار شد روساي پژو سيتروئن و ولئو هم قرباني شدند!
به دنبال شدت گرفتن انتقادات رييسجمهور جديد آمريكا از ضعفهاي عمده صنعت خودروسازي اين كشور، سرانجام ريك واگنر - رييس هيات مديره شركت خودروسازي جنرالموتورز - مجبور به استعفا شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، باراك اوباما بعد از رسيدن به سمت رياست جمهوري آمريكا خواستار اصلاح ساختار جدي در شركتهاي خودروسازي اين كشور شده بود؛ با اين وجود به نظر ميرسد تاكنون اقدام خاصي در اين زمينه انجام نشده است.
شايد هم به همين دليل باشد كه سرانجام پس از ماهها كش و قوس بالاترين مقام شركت خودروسازي جنرالموتورز آمريكا مجبور به استعفا شد.
ريك واگنر در سال 2008 ميلادي و در سال جاري تلاشهاي گستردهاي را براي جلب حمايتهاي مالي دولت انجام داده و به دليل به نتيجه نرسيدن اغلب تلاشهايش نيز به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود. واگنر كهنهكار بيش از 30 سال مسووليت رياست هيات مديره بزرگترين شركت خودروسازي آمريكا را برعهده داشت.
گفتني است، چند روز پيش رييسجمهور جديد آمريكا به شدت از وضعيت صنعت خودروسازي آمريكا انتقاد و تاكيد كرده بود كه شرکتهاي خودروسازي آمريكا براي اينکه بتوانند از کمکهاي دولتي بيشتري برخوردار شوند، بايد در اسرع وقت در ساختار مديريت خود تغييراتي اعمال كنند.
در همين حال روز دوشنبه باراك اوباما ضمن استقبال از استعفاي رييس هيات مديره شرکت جنرالموتورز يکي از صاحبنظران مديريت صنعتي را با سمت "مدير بهبود صنايع خودروسازي" مسوول نظارت و کنترل مستقيم بر فعاليتهاي شركتهاي خودروسازي آمريكا کرد.
اما در حالي كه فريتز هندرسون - مدير عملياتي جنرالموتورز - به عنوان جانشين ريك واگنر انتخاب شده است، وي در تازهترين اظهارات خود عنوان كرد كه احتمال تعطيلي تعداد بيشتري از كارخانههاي جنرالموتورز در آمريكا وجود داشته و خطر ورشكستگي بسيار زياد است.
وي با تاكيد بر لزوم حمايت دولت آمريكا از خودروسازان اين كشور در شرايط بحراني كنوني گفت: جنرالموتورز به زودي برنامه ديگري براي كاهش هزينههاي خود و تعديل نيروهايش به اجرا در ميآورد.
در همين حال رييسجمهور آمريكا 60 روز به جنرالموتورز مهلت داده است تا با كاهش هزينههاي خود بتواند شرايط لازم را براي جلب حمايتهاي بيشتر دولتي بهدست آورد، چرا كه در غير اين صورت خبري از كمكهاي مالي دولتي نخواهد بود.
همچنين با اعلام خبر تغييرات مديريتي در جنرالموتورز، ارزش سهام اين شركت نيز در بورس وال استريت به شدت كاهش يافت و همين امر وضعيت را براي بزرگترين خودروساز آمريكا و دومين خودروساز بزرگ جهان وخيم كرده است.
* * حمايت كنگره از اقدامات اوباما
در همين حال قانونگذاران در كنگره آمريكا از اقدامات رييس جمهور اين كشور براي حل و فصل مشكلات صنعت خودروسازي اين كشور حمايت كردند. قانونگذاران كنگره اعلام كردند كه براي حل مشكلات بنيادين صنعت خودروسازي آمريكا حتي بايد تصميمات دردناكتري اتخاذ شود و در صورت لزوم قرباني هم داده شود تا صنعت خودروسازي آمريكا از بحران عميق كنوني نجات پيدا كند.
نانسي پلوسي - سخنگوي کنگره - در اين باره گفت: موفقيت آينده صنعت خودروسازي آمريكا به ميزان زيادي به حمايت همه احزاب آمريكا نياز داشته و همه بايد براي حل اين بحران با يكديگر همكاري كنند.
وي افزود: در صورت لزوم قرباني دادن بايد همه احزاب به صورت مساوي متضرر شوند.
هري ريد - رهبر اكثريت دموكرات مجلس سناي آمريكا - نيز گفت: ما هرگز به شركتهاي خودروسازي آمريكا چك سفيد امضا نخواهيم داد!
وي تاكيد كرد: اقدامات اوباما براي نجات صنعت خودروسازي آمريكا بايد ادامه پيدا كند و در صورتي كه خودروسازان به اين اقدامات بيتوجهي كنند از حمايتهاي دولت برخوردار نخواهند شد.
* * رييس پژو سيتروئن هم بركنار شد
از سوي ديگر و در اروپا رييس هيات مديره بزرگترين شركت خودروسازي فرانسه نيز از کار برکنار شد.
در شرايطي که صنعت خودروسازي فرانسه اين روزها در بحران مالي شديدي به سر ميبرد، شوراي نظارت بر گروه خودروسازي پژو سيتروئن فرانسه تصميم گرفت كه به مسووليت کريستين استريف به عنوان رييس هيات مديره اين گروه خودروسازي پايان دهد.
بر اين اساس فيليپ وارن 56 ساله که رياست گروههاي خودروسازي کوروس و پشينه را در کارنامه خود دارد، جانشين كريستين استريف ميشود.
رييس شوراي نظارت بر گروه خودروسازي پژو وجود مشکلات بيسابقه در صنعت خودروسازي را که ايجاد تغييرات در مديريت اين گروه صنعتي را ضروري کرده، علت برکناري کريستين استريف اعلام کرده است.
كريستين استريف در نوامبر سال 2006 به رياست پژو سيتروئن رسيد و در ماه فوريه 2007 رييس هيات مديره اين گروه شد.
گفتني است، پژو سيتروئن در سال 2007 به سودآوري 885 ميليون يورويي دست يافته بود، اما اين شركت فرانسوي در سال 2008 متحمل زيان سنگيني معادل 343 ميليون يورو شد.
در همين حال برخي كارشناسان معتقدند كه به دنبال بركناري يا استعفاي مقامات ارشد صنعت خودروسازي جهان و از جمله مديرعامل جنرالموتورز و رييس گروه خودروسازي پژو سيتروئن، برخي ديگر از مسوولان بلندپايه اين صنعت نيز در آينده نزديك به سرنوشت مشابهي دچار خواهند شد.
* * رييس ولئو قرباني بعدي
همچنين تغيير مديران صنعت خودروسازي در اروپا و به ويژه در فرانسه پايان نيافته، بلكه رييس بزرگترين شركت قطعهسازي خودرو فرانسه نيز تغيير ميكند.
هيات مديره شركت ولئو چند روز پيش تشكيل جلسه داده و به احتمال زياد تصميم دارند تا تيري مارتين رييس شركت را از كار بركنار كنند.
كارشناسان تغيير رييس فرانسوي ولئو را اقدامي استراتژيك به منظور مقابله با بحران مالي به وجود آمده در صنعت خودروسازي فرانسه عنوان كردهاند.
هيات مديره ولئو همچنين تغييرات مديريتي را در اين كشور به منظور اصلاح ساختار و كاهش هزينهها ضروري دانستهاند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات