سرانجام پس از رخداد حوادث متعدد در جاده چالوس كه كشتهاي به همراه نداشت، «چالوس» اين بار قرباني گرفت.
به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حالي فرمانده پليسراه كشور بارها نسبت به ناايمني جاده چالوس هشدار داده و گفته بود از آن بايد به عنوان يك اثر تاريخي نگهداري شود كه هر ماه حداقل 2 بار اين مسير به دلايل مختلف از جمله رانش كوه در بهار و زمستان، ريزش سنگ در تابستان و كولاك و بهمن در زمستان مسدود ميشود كه اين امر در كنار كمبود كشش ترافيكي موجب ناامني اين مسيرها شده و به مثابه عبور از ميدان جنگ است.
تمامي اين مسايل در حاليست كه در روزهاي اوج تردد، حدود 70 هزار خودرو از اين مسير عبور ميكنند.
قدمت 7 دههاي محور چالوس و ريزشهاي پي در پي سنگ و بهمن در اين مسير موجب بروز مشكلات متعدد، بسته شدنهاي متوالي و ناامني اين محور براي مسافرت شده است، به شكلي كه در ايام نوروز پارسال نيز شاهد مسدود شدن محور هراز و چالوس به دليل ريزش سنگ بوديم و هماكنون نيز محور چالوس عليرغم بازگشايي، مسير امني براي مسافرت نيست؛ به شكلي كه مسؤول گروه بلاياي طبيعي پايگاه ملي دادههاي علوم زمين نيز پيشتر گفته بود كه بيش از 30 رويداد موردي زمين لغزش (سنگ افت، سنگ لغزش، و خاك لغزش) در جاده كرج ـ چالوس حد فاصل سياه بيشه تا دزدبند رخ داده كه آخرين خاطره لغزشهاي دامنهاي است كه به شكل گروهي در اين مكان به زمينلرزه 8 خرداد 1383 فيروز آباد كجور بر ميگردد و نزديك به يك سوم اين زمين لغزشهاي مرگبار در گردنه هزار چم يعني در مكان گسيختگي حاضر رخ داده است. به اين ترتيب چنين جنبش بزرگي اثر خود را بلافاصله و روي شيبها نگذاشته و به فاصله دو تا سه سال بعد با بارندگي 72 ساعته روزهاي هفتم تا نهم فروردين 1386 در درزها و شكستگيها عمل كرده و زمين لغزش و ريزش سنگ اتفاق افتاده است.
به گفته كارشناسان در جاده چالوس كه حدود 70 سال پيش احداث شده و پس از آن نيز تلاش چنداني براي بهرهبرداري مناسب از اين جاده و استفاده از امكانات مورد نياز روز نشده، در عمده موارد، پس از بروز حوادث اين چنيني تنها به بازگشايي مسير اقدام شده و به علت هزينههاي فراوان، نگهداري اصولي از اين جاده صورت نگرفته است.
از سوي ديگر بر اساس جديدترين گزارش سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي در خصوص ارزيابي شبكه جادهاي كشور، محورهاي «كرج ـ چالوس» به طول 124 كيلومتر، «رودهن ـ آمل» به طول 130 كيلومتر و «قزوين ـ رشت» به طول 120 كيلومتر جزء 15 محور بحراني كشور به لحاظ حجم ترافيك بوده و در پايينترين سطح سرويس (L.O.S) قرار دارند.
سرهنگ عليشاهي، رييس مركز كنترل ترافيك پليسراه كشور در تشريح حادثه روز سهشنبه در محور چالوس به ايسنا گفت: در ساعت 9:35 روز سهشنبه 22 بهمن ماه سال جاري در كيلومتر 58 محور كرج ـ چالوس منطقه «حسنك در»، يك دستگاه خودرو هيونداي سانتافه به همراه 5 سرنشين در حال تردد بود كه ناگهان يك تخته سنگ بزرگ بر روي آن سقوط ميكند و منجر به مرگ در دم راننده و مصدوميت 90 درصدي داماد اين خانواده شد.
وي با اشاره به اين كه هرگونه شك به محور چالوس موجب بروز اختلال در ساير راههاي شمالي كشور ميشود، گفت: امسال باران سنگ در اين محور در انتظار مسافران است.
سرهنگ عليرضا اسماعيلي، فرمانده پليسراه كشور با ابراز نگراني از وضعيت جاده چالوس به ايسنا گفت: اين جاده هيچ زماني ايمني ندارد؛ ولي مجبوريم عليرغم ميل باطني آنها را باز نگه داريم.
وي با اشاره به ميل بالاي سفر از طريق محورهاي هراز و چالوس به ايسنا گفت: متأسفانه حجم اين سفرها در اكثر روزهاي تعطيل به حدي است كه محورهاي ياد شده پاسخگو نيست و بايد هرچه سريعتر مسيري امن كه قابليت جابجايي سفرها را داشته باشد، جايگزين اين محورها شود.
اسماعيلي با تاكيد بر اين كه بايد از جاده چالوس به عنوان يك اثر تاريخي توسط ميراث فرهنگي حفاظت شود، افزود: در كنار سرعتبخشي به احداث آزادراه تهران ـ شمال بايد نيروهاي امدادي و درماني با تجهيزات كامل در نقطههايي از جادههاي كنوني شمالي كشور كه داراي حجم بالايي از سفرها مستقر شوند تا در صورت بروز حوادث احتمالي ساعتها منتظر رسيدن نيروها و امكانات براي رفع مشكل كنيم.
اما از آزادراه تهران ـ شمال چه خبر؟
محمدرضا برزگر، معاون وزير راه و مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل اخيرا در اظهارنظري گفته است كه با توجه به اهميت آزادراه تهران ـ شمال از نظر اقتصادي و ترافيكي، برنامههاي كلي و هماهنگيهاي لازم در حال انجام است كه طي سه ـ چهار سال آينده اين آزادراه به بهرهبرداري برسد.
به گزارش ايسنا، بدين ترتيب در صورت تحقق وعده وزير راه بايد گفت كه ساخت آزادراه تهران ـ شمال 15 سال طول كشيده است!
در پايان بايد تاكيد كرد كه جاده تاريخي چالوس را اگر نميشود ترميم كرد حداقل ميتوان با نگهداري مناسب از بروز چنين حوادثي كاست.
انتهاي پيام
نظرات