• یکشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۸۷ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8711-12437

در پي ابلاغ به شركت مناطق نفت‌خيز جنوب؛ تلاش براي افزايش توليد نفت از ميدان آزادگان همچنان ادامه دارد

در پي ابلاغ به شركت مناطق نفت‌خيز جنوب؛
تلاش براي افزايش توليد نفت از ميدان آزادگان همچنان ادامه دارد

بر اساس برنامه‌ريزي انجام شده بايد توليد زودهنگام از ميدان آزدگان تا پايان سال به روزانه 50 هزار بشكه برسد كه تلاش شركت مناطق نفت خيز جنوب به اين منظور همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در راستاي موافقتنامه همكاري توسعه ميدان نفتي آزادگان كه در اسفند سال 1386 بين شركت ملي نفت ايران و شركت پترو ايران امضا شد، دستور اجراي عمليات توليد زودهنگام از ميدان نفتي آزادگان تا 150 هزار بشكه در روز به شركت مناطق نفت‌خيز جنوب ابلاغ شد.

در اين زمينه توليد نفت از اين ميدان حدود 20 هزار بشكه در روز است كه مقرر شد در گام اول توليد به 50 هزار بشكه با حفر هشت حلقه چاه و در گام بعد به روزانه 150 هزار بشكه افزايش پيدا كند.

قرارداد توسعه ميدان آزادگان ابتدا در بهمن سال 1382 بدون برگزاري مناقصه ميان شركت ملي نفت ايران و شركت ژاپني اينپكس به امضا رسيد، ولي طي چند سال پس از امضاي قرارداد، شركت اينپكس به دلايل متعدد از جمله آنچه افزايش هزينه‌ها و محدوديت قرارداد بيع متقابل در جبران آن و شرايط مين‌روبي ميدان عنوان شد، از ارائه طرح جامع توسعه مناسب و آغاز عمليات اجرايي سر باز ‌زد؛ به طوري كه در مهر سال 1385 نشريه ميس خاطرنشان كرد كه دليل اصلي شكست مذاكرات ايران با ژاپن، خروج شريكان اوليه گروه اينپكس از قرارداد و افزايش غير قابل قبول هزينه‌هاي توليد بوده است.

اين نشريه همچنين ديگر مساله موجود در توسعه اين ميدان را نزديكي مرز عراق و قرار داشتن در منطقه پرمين دانست كه با وجود پاك‌سازي‌هاي ايران ممكن است خطرناك باشد.

در اين راستا برخي كارشناسان نفتي هم در آن زمان به شيوه قرارداد بيع متقابل امضا شده به صورت ترك تشريفات با شركت ژاپني اينپكس نقد جدي وارد كرده و اعلام كردند كه واگذاري ميدان آزادگان به شركت‌هاي خارجي 1.5 ميليارد دلار به كشور خسارت وارد مي‌كند.

كارشناسان با اشاره به تضييع حقوق مادي كشور به دليل فقدان رقابت در انتخاب شركت پيمانكار معتقد بودند كه در قراردادهاي بيع متقابل، شركت‌هاي خارجي ميزان سرمايه‌گذاري را بالا برآورد مي‌كنند و چون هر چه سرمايه‌گذاري بالاتر باشد، منافع آن‌ها نيز بيشتر است، تمايلي به كاستن و حداقل كردن هزينه‌ها از خود نشان نمي‌دهند، در حالي كه در پروژه توسعه ميدان نفتي آزادگان به ويژه در خشكي، شركت‌هاي داخلي مانند مناطق نفت خيز جنوب مي‌توانند با حداقل نفت قيمت پيشنهادي ژاپن، ميدان را توسعه دهند.

بر اساس اين گزارش همزمان با كاهش سهم شركت ژاپني اينپكس از 75 به 10 درصد پروژه توسعه ميدان نفتي آزادگان در اواخر سال 2006 ميلادي و به دليل تعلل‌ آنها در توسعه ميدان، برنامه برداشت اوليه از ميدان يعني خارج از برنامه جامع توسعه (MDP) بدون امضاي قرارداد و فقط با ابلاغ هيات مديره شركت ملي نفت به شركت مناطق نفت خيز جنوب واگذار شد.

به اين منظور توليد زودهنگام از اين ميدان به ميزان روزانه 20 تا 25 هزار بشكه با توليدي كردن هفت حلقه چاه موجود از اواخر بهمن ماه سال 1386 آغاز شد. براي توليد زودهنگام نفت از ميدان آزادگان در آن زمان قرار شده بود كه يك كارخانه بهره‌برداري مستقل، واحد نمك‌زدايي، 12 حلقه چاه حفاري، ساخت خط لوله 130 كيلومتري براي انتقال خام چاه‌ها به واحد بهره‌برداري و تفكيك‌گرهاي شمالي و جنوبي ساخته شود.

اگرچه سرانجام توليد زودهنگام به يك شركت داخلي سپرده شد، ولي برخي منابع هم مباحثي مبني بر كمبود دانش فني براي افزايش توليد از 20 به 50 هزار بشكه يا حفر چاه در نقاط اشتباه توسط اين شركت مطرح كرده‌اند كه البته از سوي مقامات وزارت نفت تكذيب شده است. با اين وجود بايد منتظر ماند و ديد تلاش براي افزايش زودهنگام اين ميدان در موعد مقرر عملياتي خواهد شد؟

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha