• شنبه / ۲۸ دی ۱۳۸۷ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8710-16216

/همايش بحران جهاني، فرصت‌ها و چالش‌ها/ شجاع‌الديني هشدار داد: نبايد تلاطم‌هاي موجود به نظام بانكي كشور سرايت كند

تحولات ارزي و مالي بين‌المللي موازنه پرداخت‌ها را دستخوش تغييرات منفي مي‌كند زيرا پيش‌بيني بر آن است كه به دليل كاهش قيمت كالاهاي صادراتي كشور كه بيش از كاهش قيمت كالاهاي واردات خواهد بود درآمدهاي ارزي كمتر شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حميد شجاع‌الديني ـ مشاور رييس كل بانك مركزي ـ امروز در دومين همايش بحران مالي جهاني فرصت‌ها چالش‌ها گفت: بدون شك تحولات ارزي پيش آمده در بازارهاي بين‌المللي كشورمان را نيز تحت تاثير قرار خواهد داد.

وي ادامه داد: به علاوه بخشي از دارايي‌هاي كشور به صورت سپرده نزد بانك‌هاي خارجي است كه طبعا از نوسانات نرخ بهره تاثير مي‌پذيرد.

مشاور عالي رييس كل بانك مركزي با بيان اينكه لازم است اين بخش از دارايي‌ها مديريت و تدبير شود توضيح داد: ضمن آنكه دسترسي به اعتبارات حتي در مقايسه با حال نيز كه با محدوديت‌ها و مشكلاتي مواجهيم سخت‌تر مي‌شود و از طرفي نمي‌توان انتظار داشت چون اعتماد به نظام بانكي در ساير كشورها كاهش يافته اعتماد به نظام بانكي كشورمان افزايش يابد چون بانك‌ها با هم داراي اعتبار هستند و هر معضلي براي يك بانك به بانك‌هاي ديگر هم سرايت پيدا مي‌كند.

شجاع‌الديني با اشاره به اينكه وقوع بحران اخير را نمي‌توان فرصتي براي نظام بانكي كشور تلقي كرد تصريح كرد: چنانچه نظام بانكي كشور را با استانداردها و معيارهاي بين‌المللي سنجش كنيم چندان وضعيت نويد بخش و اميدواركننده‌اي براي بانك‌هاي كشورمان به دست نخواهد آمد ضمن اينكه ما هنوز از يك نظام بانكي منسجمي برخوردار نيستيم و هنوز مفاهيم اساسي همچون نرخ سود و ارتباط آن با تورم محل مناقشه است و اجماع نظري درباره آن وجود ندارد.

به گفته وي نبايد چنين تصور كرد كه موقعيتي ويژه و فرصتي استثنايي به تبع بحران در بازارهاي بين‌المللي براي كشورمان پديده آمده است و بايد بدون درنگ و با تعجيل از اين فرصت و موقعيت پديده آمده بهره‌گيريم.

مشاور رييس كل بانك مركزي تاكيد كرد: در شرايط فعلي نظام بانكي كشور به دليل نداشتن ارتباطات موثر با ساير بانك‌هاي جهان در برابر بحران‌هاي مالي اخير مصون مانده است و ليكن نبايد با هدف بهره‌برداري از فرصت‌ها شتاب زده عمل كنيم كه تلاطم هاي موجود به نظام بانكي كشور سرايت كند چرا كه در اين صورت اين بيم وجود دارد كه به جاي كسب سود و منفعت متضرر شويم.

وي در پايان خاطرنشان كرد: نبايد به اين ذهينت كه بانك‌هاي اروپايي و آمريكايي دچار بحران شده و مردم نسبت به آنها بي‌اعتماد شده‌اند بانكهاي كشورمان را به حضور در آن بازارها و جذب سپرده تشويق كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha