• شنبه / ۲۸ دی ۱۳۸۷ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8710-15937

/همايش بحران جهاني، فرصت‌ها و چالش‌ها/ صالح‌آبادي: بحران فعلي از درون بازار سرمايه متولد نشده است

/همايش بحران جهاني، فرصت‌ها و چالش‌ها/
صالح‌آبادي:
بحران فعلي از درون بازار سرمايه متولد نشده است

اقتصاد ما در آغاز راه استفاده از روش‌ها و سياست‌هايي است كه بحران مالي جهان ناشي از استفاده نادرست از آنهاست، بنابراين بايد بسيار هوشيارانه رفتار كنيم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر علي صالح‌آبادي ـ رييس سازمان بورس و اوراق بهادار ـ در دومين همايش بحران جهاني فرصت‌ها و چالش‌ها گفت: كنترل نكردن ريسك در بانكداري تجاري نتيجه بي‌توجهي به مديريت ريسك در اعطاي وام‌هاست، بنابراين اگر قرار باشد در آينده از اوراق رهني استفاده كنيم بايد اين كار را بسيار هوشمندانه انجام دهيم.

وي ادامه داد: خوشبيني بيش از حد موسسات رتبه‌بندي جهاني از ديگر عوامل بروز بحران جهاني است چرا كه در دنيا چند موسسه رتبه‌بندي وجود دارد كه جريان سرمايه‌هاي بين‌الملي را شكل مي‌دهد و حتي ريسك سرمايه‌گذاري در كشورها را هم تعيين مي‌كنند.

به گفته وي اين موسسات به دليل به كار گرفتن روش‌هاي نادرست در تعيين ريسك‌هاي سرمايه‌گذاري و از آن مهمتر تضاد منافعي كه با شركت‌هايي كه ريسك آنها را تعيين مي‌كردند پيدا كرده بودند، دچار انحراف‌هاي اساسي شدند.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: اين انحراف در حالي به وجود آمده بود كه اعتماد بيش از حدي به عملكرد اين موسسات وجود داشت و نتيجه آن بحراني است كه با آن مواجه هستيم.

وي با اشاره به رسوخ بحران از بخش غير واقعي به بخش واقعي در جهان افزود: ارتباط كم بخش واقعي و غير واقعي و نبود تناسب بين اين دو بخش باعث ايجاد حباب قيمتي مي‌شود كه تركيدن آن باعث ايجاد بحران مي‌شود.

صالح آبادي تصريح كرد: با توجه به اينكه موسسات رتبه‌بندي و اعتبار سنجي در كشور ما هم در مراحل ابتدايي كار خود هستند در اين زمينه هم نيازمند دقت عمل فراواني هستيم تا به سرنوشت تلخ ديگر كشورها دجار نشويم.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار تاكيد كرد: نكته مهم اين است كه بحران فعلي از درون خود بازار سرمايه متولد نشده بلكه بحراني است كه از خارج به آن تحميل شده است و در كشور ما هم وضعيتي كه الان بورس به آن گرفتار شده به اين شكل است كه از بخش واقعي اقتصاد به بخش غير واقعي تحميل شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha