• شنبه / ۱۴ دی ۱۳۸۷ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8710-08690

مديرعامل سابق شرکت ذخيره‌سازي گاز طبيعي: *تخليه مخزن سراجه به صلاح نيست و بايد ابتدا تزريق شود *ميدان شوريجه نزديک‌ترين پروژه به اهداف ذخيره‌سازي کشور است

مديرعامل سابق شرکت ذخيره‌سازي گاز طبيعي:
*تخليه مخزن سراجه به صلاح نيست و بايد ابتدا تزريق شود
*ميدان شوريجه نزديک‌ترين پروژه به اهداف ذخيره‌سازي کشور است

وضعيت داخلي مخزن سراجه قم به‌گونه‌اي تغيير کرده که اگرچه در بدو امر قرار بود مخزن ابتدا تخليه وسپس گاز طبيعي تزريق شود ولي در بين‌راه به اين جمع‌بندي رسيديم که مخزن نبايد تخليه شود و نگاه شرکت ملي گاز هم در همين راستا بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، عبدالحسين ثمري- مديرعامل سابق شرکت ذخيره‌سازي گاز طبيعي- با بيان اين مطلب اظهار كرد: در حال حاضر برنامه‌ مبني بر اين است كه تزريق مخزن بر تخليه آن اولويت پيدا كند.

*برنامه اولويت تزريق بر تخليه شيوه درستي است که انتخاب شده

وي افزود: برنامه اولويت تزريق بر تخليه شيوه درستي است که انتخاب شده، به شرط اين‌که اقدامات مسوولان مربوط به عمليات مختلف مخزن در گذشته منتهي به مشکلاتي براي مخزن نشده باشد.

*ميادين هيدروکربوري نزديک‌ترين راه براي رسيدن به اهداف ذخيره‌سازي

وي با بيان اين‌كه ميادين هيدروکربوري در حال تخليه يا تخليه شده، نزديک‌ترين راه براي رسيدن به اهداف ذخيره‌سازي در کشور هستند، تصريح كرد: پروژه‌هايي مانند مخازن آبي يا گنبدهاي نمکي هم در دنيا براي ذخيره‌سازي گاز انتخاب شده‌اند ولي هم مسير آنها طولاني‌تر است و هم ريسک بالايي دارند.

*ضرورت وجود استراتژي براي تسريع فعاليت‌ها در بخش ذخيره‌سازي گاز

او با تاكيد بر اين‌كه براي تسريع فعاليت‌ها در بخش ذخيره‌سازي گاز طبيعي بايد استراتژي داشته باشيم، تشريح كرد: استراتژي به معناي ايجاد بحث جديدي که ما بخواهيم خلق کنيم، نيست؛ بلکه به اين منظور است که بايد آنچه را دنيا تجربه کرده، به‌کار گيريم. تجربيات جهان حاکي از اين است که بيشترين و بهترين ذخيره‌سازي‌ها در ميادين هيدروکربوري بوده است.

*ميدان شوريجه نزديک‌ترين پروژه به اهداف ذخيره‌سازي کشور است

مديرعامل سابق شرکت ذخيره‌سازي گاز طبيعي با اشاره به برنامه ذخيره‌سازي در ميدان شوريجه در خانگيران گفت: تصور مي‌شود پروژه ذخيره‌سازي ميدان شوريجه، نزديک‌ترين پروژه به اهداف ذخيره‌سازي کشور باشد؛ البته در اين زمينه مخزن سراجه هم مطرح است ولي طي سال‌هاي گذشته مباحث مطالعاتي اين ميدان با اختلاف نظرهايي مواجه بوده و با مخزن رفتارهاي خوبي نشده است.

او با تاکيد بر اينکه اگرچه هم‌اکنون پروژه‌هاي تزريق مخزن سراجه تعيين و پيمانکار براي ايستگاه کمپرسور انتخاب شده ولي بازهم در ميدان سراجه مسير ما طولاني است، گفت: زيرا شرايط مخزن نسبت به سال‌هاي گذشته تغيير کرده و همچنان در اين مخزن با ريسک‌هايي مواجه هستيم.

وي درباره عملكرد شركت سفره‌گاز فرانسه در ميدان سراجه گفت: اين شركت تحت مديريت شركت نفت مناطق مركزي بخشي از مطالعات را انجام داد كه گزارشات و نتايج مطالعات خود را به اين شركت اعلام كرده است.

*مي‌توان نسبت به اقتصادي بودن ذخيره‌سازي در يورتشاي ورامين نظر قطعي داد

وي درباره مورد اقتصادي بودن ذخيره‌سازي در ميدان سراجه قم افزود: درمورد اين ميدان نمي‌توان گفت که ذخيره‌سازي در آن اقتصادي نيست ولي درباره‌ي ميدان يورتشاي ورامين با توجه به اين که ظرفيت مخزن نسبت به برآوردهاي اوليه کاهش پيدا کرده و هنوز هم وضعيت مخزن نهايي نيست، نمي‌توان نسبت به اقتصادي بودن آن نظر قطعي داد.

به گفته او زيرا تا زماني که به مخزن يورتشا گاز تزريق نکرده و از سلامت مخزن مطمئن نشويم، نمي‌توانيم نسبت به اقتصادي بودن ذخيره‌سازي در اين ميدان اظهارنظر کنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha