• جمعه / ۱۳ دی ۱۳۸۷ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8710-08077.83891

در پي استرداد لايحه ايمني زيستي از مجلس رييس كميسيون كشاورزي خبر داد: ارائه قانون ايمني زيستي به صورت طرح به مجلس

در پي استرداد لايحه قانون ايمني زيستي از مجلس، رييس كميسيون كشاورزي از پيگيري مباحث مربوطه در كميسيون و ارائه قانون ايمني زيستي به صورت طرح به مجلس خبر داد.

به گزارش خبرنگار «فن‌آوري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهندس رجايي با اعلام اين مطلب در نشست هم انديشي لايحه ايمني زيستي به استرداد لايحه ايمني زيستي از مجلس اشاره كرد و گفت: قصد داريم كه كار لايحه ايمني زيستي را دنبال كرده و به صورت يك طرح قانوني به مجلس ارائه دهيم. اين موضوع ضرورت جامعه است؛ البته عده‌اي نخواسته‌اند كه اين بحث به صورت لايحه باشد كه قطعا آن را به صورت طرح ارائه خواهيم كرد، اما براي اين كه بحث‌ها كامل شده و مشكلات آن را به حداقل برسانيم، همچنان جلسات كارشناسي ادامه پيدا خواهد كرد.

وي در ادامه درباره ايرادات لايحه تقديمي قانون ايمني زيستي به مجلس كه به اعمال اصلاحات و تغييراتي در آن در كميسيون كشاورزي منجر شد گفت: بحث ايمني زيستي بايد به صورت كلان ديده شود. در اين لايحه چند اشكال اساسي وجود داشت؛ مثلا در حالي كه معتقديم قانون بايد آنقدر شفاف باشد كه تعبير و تفسيري را ايجاد نكند، لايحه ارائه شده بسيار كل گويي بود كه دستگاه‌هاي اجرايي ذيرصلاح و ذيربط آن مشخص نشده بود.

رجايي تصريح كرد: در بحث محكوميت‌ها و جرايم و موضوعات قضايي نيز اين نگاه را به وجود مي‌آورد كه دولت حق مالكيت داشته و در محدوده آن اعمال قانون مي‌كند.

وي با بيان اين كه در پي بررسي‌هاي كميسيون بحث پژوهش و دارو از لايحه قانون ايمني زيستي خارج شده است، تصريح كرد: همچنين مالكيت معنوي را تا زماني قبول داريم كه مخل امنيت ملي نباشد و در اين قانون نيز پيشنهاد ما اين است كه تمام حق تحقيقات افرادي را كه وارد اين موضوع مي‌شوند تا زماني كه ارزيابي مخاطرات آن مخل امنيت ملي نشود، محفوظ داريم.

رييس كميسيون كشاورزي مجلس با اشاره به اهميت توليد و بهره‌گيري از محصولات تراريخته خاطرنشان كرد: تشبيه محصولات تراريخته به «كيكي زيبا كه داخل يك نارنجك است» تعبير درستي نيست زير اصل بر سلامت است مگر خلاف آن ثابت شود.

به گزارش ايسنا، وي با اشاره به تحقيقات زيادي كه در ارتباط با فن‌آوري نانو در کشور انجام مي‌شود، گفت: آيا تحقيقات نانوفن‌آوري از نظر خطر مورد ارزيابي قرار گرفته‌اند و آيا مطمئن هستيم كه تحقيقات نانوتکنولوژي خطري را براي محيط زيست و يا سلامت انسان‌ها به وجود نمي آورد؟ تحقيقات در اين زمينه هيچ وقت در کشور متوقف نشده اند؛ اما در برخي مسايل همچون محصولات تراريخته كه مقداري بر روي آن متمركز شده و قانوني براي آن تدوين شده است، جور ديگري برخورد مي‌شود.

رييس كميسيون كشاورزي مجلس تصريح كرد: نبايد ساحت مقدس مجلس شوراي اسلامي را با طرح برخي مسائل آلوده كرد. برخي با طرح اين مساله كه افرادي در كميسيون كشاورزي نفوذ كرده و رييس كميسيون كارهايي را صورت مي‌دهد كه به نفع سرمايه‌داران تمام شده و در نهايت به ضرر علم و فن‌آوري است، پرونده‌اي تشكيل داده و من را به كميسيون اصل 90 برده اند و بايد پاسخ دهيم كه قصد مسموم كردن مردم را نداريم! اين در حالي است که ما در کميسيون کشاورزي مسوول کشاورزي، آب و منابع طبيعي هستيم.

رجايي با تاكيد بر اين كه نبايد فضا را آلوده كرده و به دست خودمان تنگنا ايجاد كنيم،‌خاطر نشان كرد: من واقعا متاسفم كه بگويم درخواست استرداد لايحه ايمني زيستي، چيزي حداقل حدود 100 ساعت كار كارشناسي دقيق در كميسيون را به هدر داد.

رييس كميسيون كشاورزي با بيان اين كه در عرصه علمي بايد حرف منطقي و علمي زده شود، اظهار كرد: محيط زيست با مسايل زيست محيطي دو موضوع جداست و محيط زيست اعم از حيوانات، خاك، پرندگان و عرصه سرزميني است كه بايد فراتر از سازمان محيط زيست به آن نگاه كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha