• سه‌شنبه / ۳ دی ۱۳۸۷ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8710-01025.82946

شايد امسال، شايد هم سال بعد! حذف عوارض صادرات كلينكر، مقدمه آزادسازي كامل سيمان؟

شايد امسال، شايد هم سال بعد!
حذف عوارض صادرات كلينكر، مقدمه آزادسازي كامل سيمان؟

آزادسازي صادرات كلينكر شايد مقدمه‌اي باشد، براي اجراي مرحله دوم خروج سيمان از سبد حمايتي؛ يعني آزادسازي صادرات سيمان.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حذف عوارض صادراتي كلينكر خبر خوبي براي صنعت سيمان ايران بود، اما كارشناسان عقيده دارند كه بدون آزادسازي صادرات سيمان نمي‌توان به اهداف برنامه‌ريزي شده براي اين صنعت دست يافت.

بسياري از كارشناسان نيز معتقدند كه آزادسازي صادرات كلينكر بدون حذف عوارض صادراتي سيمان فايده‌ چنداني براي صنعت سيمان نخواهد داشت.

محمدرضا صارمي - معاون بازرگاني شركت سيمان هگمتان - در اين باره به ايسنا اظهار مي‌كند: "در حال حاضر منعي براي صادرات كلينكر از كشور وجود نداشته و سيمان هگمتان نيز چندي پيش محموله كلينكر صادراتي خود را به كشور آذربايجان ارسال كرد."

وي با اشاره به اين‌كه قيمت صادراتي كلينكر به ازاي هر تن كمتر از 40 هزار تومان است، عنوان مي‌كند: " البته در نهايت قيمت صادراتي كلينكر به توافق بين فروشنده و خريدار بستگي دارد و فروشنده مي‌تواند تخفيف‌هايي را براي خريدار در نظر گيرد."

او همچنين با اشاره به تفاوت صادرات كلينكر با سيمان مي‌افزايد: "صادرات كلينكر به بازارهاي خاصي نياز دارد، در حالي كه سيمان مي‌تواند به هر بازاري كه در آن تقاضا وجود دارد، صادر شود."

كارشناسان معتقدند كه دسترسي به اهدافي مانند افزايش ظرفيت و توليد سيمان در كشور و همچنين حضور قوي در بازارهاي منطقه‌يي نيز بدون آزادسازي صادرات سيمان امكان‌پذير نيست.

ايران به عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده سيمان در منطقه خاورميانه براي توليد 48.5 ميليون تن سيمان در سال جاري برنامه‌ريزي كرده است. چندي پيش و با راه‌اندازي 17 طرح سيماني، ظرفيت توليد سالانه سيمان در ايران به 55 ميليون تن رسيد و برنامه‌ريزي شده است كه تا پايان امسال نيز ظرفيت توليد سيمان در كشور به 64 ميليون تن برسد. اين در حالي است كه در نيمه نخست سال جاري حدود 24 ميليون تن سيمان در ايران توليد شد.

توليد جهاني سيمان در سال 2007 حدود دو ميليارد و 690 ميليون تن برآورده شد كه اين مقدار در سال 2006 حدود دو ميليارد و 540 ميليون تن بود. همچنين پيش‌بيني‌ مي‌شود تا سال 2012 توليد سيمان در جهان به حدود سه ميليارد و 370 ميليون تن برسد.

اما در حالي كه تنها چند روز ديگر به روز صنعت سيمان در ايران باقي نمانده است، در ديدار رييس‌جمهور و رييس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران ابراز اميدواري شد تا پايان امسال عوارض صادراتي سيمان حذف شود. هرچند كه معاون وزير صنايع و معادن چندي پيش تصريح كرد كه عوارض صادراتي سيمان تا پايان سال جاري به طور كامل حذف نخواهد شد و عوارض صادرات سيمان به صورت پله‌اي كاهش خواهد يافت.

در همين حال برخي كارشناسان معتقدند كه در صورت آزاد نشدن صادرات سيمان امسال دست‌كم 5ميليون تن سيمان در انبار كارخانه‌ها باقي ماند و به فروش نخواهد رفت.

از سوي ديگر بايد توجه داشت كه صادرات كلينكر دشوارتر از صادرات سيمان است، زيرا به عنوان مثال در كشور عراق كارخانه‌هاي سيماني چنداني وجود ندارد كه بتواند كلينكر را به سيمان تبديل كند و چنين كشورهايي عمدتا به سيمان آماده نياز دارد.

به اين ترتيب به نظر مي‌رسد كه آزادسازي صادرات كلينكر آرام‌بخش موقتي بوده و در ادامه ضرورت آزادسازي صادرات سيمان به وضوح مشاهده مي‌شود.

در اين بين وضعيت اطلاع‌رساني وزارت صنايع و معادن و انجمن توليدكنندگان سيمان نيز درخور توجه است؛ به طوري كه اغلب آن‌ها تمايل چنداني به اظهارنظر درباره آخرين وضعيت سيمان در كشور ندارند.

به هرحال اين اميدواري به وجود آمده است كه به زودي عوارض صادراتي سيمان هم حذف شود، اما دقيقا مشخص نيست كه كلمه به زودي به چه تاريخي اشاره دارد. شايد امسال، شايد هم سال بعد!

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha