• چهارشنبه / ۲۹ آبان ۱۳۸۷ / ۰۸:۲۵
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 8708-13978
  • خبرنگار : 71127

SWOT در بخش كشاورزي/ نقصان‌هاي بانك اطلاعات كشاورزي از منظر محققان بخش بيماري‌ها/‌1 اطلاعات مورد نياز درباره‌ي بيماريهاي واحدهاي توليدي

SWOT در بخش كشاورزي/ 
نقصان‌هاي بانك اطلاعات كشاورزي از منظر محققان بخش بيماري‌ها/‌1 
اطلاعات مورد نياز درباره‌ي بيماريهاي واحدهاي توليدي

درحالي‌كه بانك اطلاعات كشاورزي از بنيادي ترين پيش‌نيازها و زيرساخت‌هاي لازم براي برنامه ريزي و اجراي سياست‌ها و طرح‌هاي توسعه‌ي بخش كشاورزي محسوب مي‌شود، طرح بانك اطلاعات كشاورزي ايران تنها 16 آيتم از صدها آيتم مطرح شده در اين زمينه را پوشش مي‌دهد.
به گفته برخي از كارشناسان، طرح كنوني بانك اطلاعات كشاورزي بسياري از ابعاد پيش‌بيني شده در نظام جامع آماري كه پيش از اين در تعامل وزارت جهاد كشاورزي و مركز آمار ايران تدوين شده بود را ناديده گرفته است.  

كارشناسان انجام بسياري از اصلاحات لازم در سياست‌هاي توسعه‌ي كشاورزي و اجراي سياست‌هاي حمايتي مغفول واقع شده را مستلزم در اختيار داشتن اطلاعات بسياري از آيتم‌هاي ناديده‌ گرفته شده در بانك اطلاعات كشاورزي مي‌دانند. به‌همين دليل نقصان اطلاعات يكي از مهمترين نقاط ضعفي است كه در رويكرد SWOT (بررسي نقاط قوت و ضعف رون بخش و فرصت‌هاي و تهديدات محيط پيراموني) مورد توجه كارشناسان سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي راهبردي در بخش كشاورزي است.

يك پژوهشگر بيماري شناسي  در پاسخ به پرسش گروه مهندسي و اقتصاد كشاورزي سرويس مسائل راهبردي ايران درباره‌ي اطلاعات بيماري‌هاي گياهي لازم براي واحدهاي توليدي به آيتم‌هاي متعددي اشاره مي‌كند كه هيچ يك در طرح كنوني بانك اطلاعات كشاورزي وجود ندارد.

بيماري‌هاي قرنطينه شده در مزرعه، بيماري‌هاي رايج در منطقه براي هر محصول، آمار 5 ساله بيماري‌هاي منطقه، بيماري‌هاي جديد مشاهده شده در مزرعه، بيماري‌هاي مقاوم شده به سموم در مزرعه،  تجهيزات و روش‌هاي موجود در مزرعه براي سم پاشي، اطلاعاتي است كه اين پژوهشگر بيماري شناسي بر ضرورت در اختيار داشتن آن ها براي هر واحد توليدي تأكيد مي‌كند. 

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha