• پنجشنبه / ۲ آبان ۱۳۸۷ / ۱۷:۱۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8708-00868

*در آستانه نشست 151 اوپک* وزير نفت در گفت‌وگو با ايسنا: احتمال کاهش 2 تا 2.5 ميليون بشکه‌اي نفت در نشست 151

*در آستانه نشست 151 اوپک*
وزير نفت در گفت‌وگو با ايسنا:
احتمال کاهش 2 تا 2.5 ميليون بشکه‌اي نفت در نشست 151

باتوجه به عرضه و تقاضاي جهاني نفت خام امکان کاهش 2 تا 2.5 ميليون بشکه‌اي توليد اوپک براي رسيدن به ثبات بازار وجود دارد.

غلامحسين نوذري - وزير نفت- در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامي ايسنا به وين با بيان اين مطلب اظهار کرد: هدف اصلي اوپک ايجاد تعادل بين عرضه و تقاضاست و باوجود اينکه تلاش کشورهاي مصرف‌کننده براي جلوگيري از کاهش توليد، ولي بازار نشان مي‌دهد که اضافه عرضه وجود دارد.

وي افزود: بنابراين وضعيت بازار به خوبي بررسي و در نهايت تصميم‌گيري خواهد شد. در اين راستا قيمت منطقي براي ما قيمتي خواهد بود که انگيزه کافي براي سرمايه‌گذاري در بخش نفت ايجاد کند.

نوذري با تاکيد بر اينکه ترجيح مي‌دهيم شرايط عرضه و تقاضا در جهت حمايت از قيمت باشد، تصريح کرد: ولي بايد ابتدا بازار متعادل شود. در اين راستا تحت فشارهاي کشورهاي مصرف‌کننده رفتار نمي‌کنيم و معتقديم بايد قيمت و شرايط عادلانه در بازار ايجاد شود تا بتوانيم از عرضه مناسب دفاع کنيم.

به گفته او به نظر مي‌رسد اوپک با کشورهاي مصرف‌کننده مشارکت خوبي دارد ولي شواهد نشان مي‌دهد درحال حاضر معدل هزينه توليد هر بشکه نفت در برخي کشورها آنقدر زياد است که ممکن است در قيمت‌هاي پايين از مجموعه توليدکنندگان خارج شوند.

وي با بيان اينکه ما در جهت پايداري بازار اقدام مي‌کنيم، از عملکرد دلالان بازار انتقاد کرد و گفت: دلالان بازار در بالا و پايين رفتن قيمت نقش منفي دارند بنابراين وقتي آنها وارد بازار مي‌شوند در اطلاع‌رساني شرايط بازار اغراق کرده و نمايش نادرستي از بازار ارائه مي‌دهند. اين دلالان از موسسات جهاني هستند که بخشي به ايالات متحده مربوط مي‌شوند.

نوذري با اشاره به اينکه بودجه کشور متاثر از درآمدهاي نفتي نيست، تصريح کرد: امکان اداره کشور به مدت 3 تا 4 سال با درآمدهاي کنوني وجود دارد و طوري هزينه خواهيم کرد که متاثر از قيمت بازار نفت نشود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha