• شنبه / ۱۳ مهر ۱۳۸۷ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8707-06000

نوذري: *مبلغ پيشنهادي كرسنت مناسب نيست *گاز ايران به واسطه‌ها فروخته نخواهد شد

نوذري:
*مبلغ پيشنهادي كرسنت مناسب نيست 
*گاز ايران به واسطه‌ها فروخته نخواهد شد

آخرين بحث‌هاي انجام شده در قرارداد كرسنت كه در آن مبلغ گاز مورد مذاكره قرار گرفته مورد پذيرش وزارت نفت نيست و اين مبلغ را براي صادرات گاز ايران به كرسنت مناسب نمي‌دانيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامحسين نوذري ـ وزير نفت ـ با بيان اين مطلب اظهار كرد: كرسنت قراردادي است كه اگر قيمت آن اصلاح شود به طوري كه منافع ملي كشور را تامين كند با اجراي آن مشكلي نداريم. البته بحث‌هاي حاشيه‌اي دارد كه بايد در جايگاه خود تفاهم شود در اين زمينه هنوز قيمت مشخصي مورد تفاهم قرار نگرفته است.

وي با اشاره به انجام مذاكرات گازي ايران و پاكستان در هفته گذشته و نتايج آن افزود: برخي مسائل از مذاكرات گذشته باقي مانده بود كه در سطح كارشناسي بحث شد و درخصوص چهار تا پنج بند از جمله نحوه باز كردن L.C به راهكار مشخص رسيديم و همچنين بحثي درباره اصلاح قيمت داشتيم.

به گفته او پيشنهاد ايران اين است كه يكسال پيش از تحويل گاز قيمت نهايي مشخص شود زيرا اجراي پروژه چهار تا پنچ سال زمان مي‌برد و در اين راستا طرف پاكستاني درخواست كرد كه فرصتي براي بررسي و اعلام نظر نهايي داشته باشند.

نوذري با تاكيد بر اينكه ايران امضاي سه جانبه اين قرارداد است، خاطرنشان كرد: ولي اگر در بحث‌هاي قراردادي با پاكستان به جمع‌بندي رسيديم و تا آن زمان هند وارد مذاكرات نشده باشد قرارداد را دو جانبه امضاء مي‌كنيم زيرا تاكيد كرده‌ايم كه در مذاكره با هند چارچوب قرارداد با پاكستان ارائه مي‌شود و مجددا به مذاكره جزئيات نخواهيم پرداخت.

وي درباره شرايط تحويل گاز به هند در مرز پاكستان يا ايران توضيح داد: البته قطعا براي امنيت خط لوله چارچوب‌هايي تعريف مي‌شود و پاكستان بايد نسبت به آن متعهد باشد وقتي خط لوله از پاكستان مي‌گذرد پاكستان مسوول امنيت آن است حتي اگر ايران گاز را در مرز هند به آنها تحويل دهد.

او با تاكيد بر اينكه بخشي از توان توليد گاز كشور براي صادرات است و به اين منظور با كشورها و شركت‌هاي مختلفي وارد مذاكره شده‌ايم، تشريح كرد: براي نمونه قراردادهاي صادرات گاز به تركيه، آذربايجان در حال اجراست، درخصوص سوئيس قرارداد نهايي شده است و در خصوص ساير كشورها در حال مذاكره هستيم.

وزير نفت ادامه داد: اولويت ما صادرات گاز به كشورهاي همسايه است كه به دليل نزديكي و ارتقاي سطح همكاري‌هاي منطقه‌اي در اولويت قرار گرفته است. براي انتقال گاز به اروپا نيز خط لوله پرشين دنبال مي‌شود و البته اعتقاد ما اين است كه خط لوله نابوكو بدون ايران عملياتي نيست و اروپايي‌ها هر طور بخواهند گاز دريافت كنند بايد به سمت ايران بيايند.

نوذري با اشاره به در نظر گرفتن دو گزينه خط لوله و ال . ان جي براي صادرات گاز توضيح داد: برنامه اين است كه سالانه 75 ميليون تن گاز از طريق ال . ان . جي صادر شود كه 35.5 ميليون تن آن از گازهاي پارس جنوبي و مابقي از پارس شمالي و گلشن و فردوس خواهد بود. همچنين درخصوص خط لوله متناسب با وضعيت توليد و نياز به كشورهاي همسايه اقدام خواهيم كرد.

وي درباره تامين گاز زمستاني با توجه به اينكه مجموعه كارهاي لازم در شركت ملي گاز و بخش‌هاي بالادستي شامل تعمير پالايشگاه‌ها و خطوط انتقال اجرا شده و در بخش توليد گاز با پيگيري‌هاي كم سابقه فاز‌هاي 9 و 10 به توليد خواهند رسيد، تصريح كرد: همچنين فعاليت‌هاي شركت ملي نفت مناطق مركزي براي افزايش توليد گاز به ميزان 25 تا 30 ميليون متر مكعب در حال انجام است. تلاش مي‌كنيم قرارداد تركمنستان نهايي شود زيرا اصلاح قيمت يك ساله بوده و اميدواريم قيمت گاز سال 2009 نيز نهايي شود كه در مجموع حدود 100 ميليون متر مكعب گاز در زمستان اجرا خواهد شد.

وزير نفت در ادامه با تاكيد بر اينكه به اعتقاد من مذاكرات صادرات گاز چه با شركت‌ها و دولت‌ها بايد شفاف، بدون واسطه و روشن با شركت ملي صادرات گاز ايران انجام شود، تصريح كرد: هيچ‌كس تصور نكند از راه ديگر و واسطه ديگري مي‌تواند وارد مذاكرات گاز و خريد از ايران شود. كشور بايد در جريان مذاكرات باشد بنابراين تاكيد مي‌كنم هيچ كس و هيچ شركتي با هيچ واسطه‌اي نمي‌تواند به صورت غير شفاف وارد مذاكره شود و همه خريداران بايد به صورت مستقيم و بدون واسطه با شركت صادرات گاز مذاكره كنند، البته درخصوص مذاكراتي توسط شركتي مانند نفت فلات قاره در رابطه با كارهاي بالادستي انجام مي‌شود موضوع متفاوت است و آنها نسبت به سرمايه‌گذاري در بخش بالادستي مذاكره مي‌كنند كه موجب تسريع كار خواهد شد. همچنين در مواردي كه تهيه تفاهم‌نامه اوليه مطرح باشد معاونت امور بين‌الملل اقدام خواهد كرد.

به گفته او امتداد خط لوله صلح مي‌تواند به چين هم برود و در اين زمينه گزينه‌هاي مختلف در دست بررسي است و امروزه انرژي كالايي نيست كه اگر تامين شود مشكل مشتري داشته باشد.

وي در پايان بحران مالي و تاثير احتمالي آن در بازار نفت را مربوط به شرايط اقتصاد آمريكا دانست و اظهار كرد: نوسانات بازار آمريكا به وضعيت اقتصاد آمريكا برمي‌گردد كه مي‌تواند نفت را متاثر كند در اين راستا اوپك در نشست‌هاي خود نسبت به نوسانات قيمت نفت تصميم‌گيري مي‌كند كه غير از نشست الجزاير نشست ديگري را پيش‌بيني نمي‌كنيم. به نظر ما هم‌اكنون نيز مازاد عرضه در بازار وجود دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha