• دوشنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8706-10240

مديرعامل شركت ملي گاز درگفت‌وگوبا ايسنا: پيش‌بيني مصرف روزانه گاز زمستان امسال 584ميليون مترمكعب است روزانه 26ميليون متر مكعب گاز از تركمنستان مي‌گيريم

مديرعامل شركت ملي گاز درگفت‌وگوبا ايسنا:
پيش‌بيني مصرف روزانه گاز زمستان امسال 584ميليون مترمكعب است
روزانه 26ميليون متر مكعب گاز از تركمنستان مي‌گيريم

ميزان گاز مصرفي كل كشور در ماه‌هاي سرد سال با اعمال محدوديت گاز رساني به نيروگاه‌ها و ساير بخش‌هاي صنعت حدود 584 ميليون متر مكعب در روز است.

سيد رضا كسايي زاده ـ مدير عامل شركت ملي گاز ايران ـ در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: براي متعادل كردن و موازنه توليد و مصرف گاز در زمستان نياز به همكاري ساير سازمان‌ها و ارگان‌ها داريم. در اين راستا از استانداران سراسر كشور درخواست شده كه براي روزهاي سرد زمستان استفاده از سوخت‌ دوم براي نانوايي‌ها، هتل‌ها، مراكز فرهنگي و ورزشي و خانگي را پيش‌بيني كنند.

وي افزود: از آنجا كه در شرايط كنوني مصرف برق مصادف است با افزايش مصرف گاز و سوخت مايع، لذا بهتر است مردم در مصرف بهينه و انواع حامل‌هاي انرژي دقت ويژه كنند. به عبارت ديگر بايد فرهنگ مصرف انرژي را از حالت فعلي به فرهنگ منطقي و بهينه تبديل كنيم و نبايد فرهنگ مصرف انرژي تابع ميزان آن باشد.

به گزارش ايسنا، سهيلي‌پور ـ مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شركت ملي گاز - نيز پيش‌تر درباره ميزان گاز تحويلي به نيروگاه‌ها در زمستان اظهار كرده بود: براساس برنامه شركت ملي گاز ايران، محدوديت گازرساني به نيروگاه‌ها در زمستان امسال فقط مربوط به ماه‌هاي دي و بهمن است كه روزانه 20 ميليون متر مكعب خواهد بود.

به گفته‌ي او به طور كلي نيروگاه‌ها دوگانه‌سوز هستند كه علاوه بر گاز مي‌توانند از گازوئيل يا نفت ‌كوره نيز استفاده كنند. در اين زمينه با وجود برنامه‌ شركت ملي گاز براي تحويل روزانه 20 ميليون متر مكعب گاز در ماه‌هاي دي و بهمن به نيروگاه‌ها، وزارت نيرو درخواست كرده كه اين مقدار گاز به روزانه 30 ميليون متر مكعب افزايش پيدا كند كه در حال بررسي آن هستيم. ميزان تحويل گاز به نيروگاه‌ها در شرايط كنوني روزانه حدود 170 ميليون متر مكعب است.

كسايي‌زاده در ادامه با بيان اين‌كه براي واردات‌ گاز از تركمنستان و افزايش آن تا سالانه 14 ميليارد متر معكب در حال مذاكره هستيم كه بايد فرمول قيمت براي سال 2009 ميلادي نهايي شود، تصريح كرد: به عبارت ديگر در حال حاضر روزانه 25 تا 26 ميليون متر مكعب گاز از تركمنستان تحويل مي‌گيريم كه بايد در زمستان به حدود 30 ميليون متر مكعب برسد.

وي با تاكيد بر اهميت آماده‌سازي زيرساخت و شبكه براي توزيع هر چه بهتر گاز توضيح داد: با اقداماتي كه در خط شمال ـ شمال شرق در پارچين ـ خراسان انجام شده، بخش‌هايي از آن هم اكنون آماده است كه در جهت تقويت ارسال گاز به استان سمنان و استان‌هاي شمال تلاش شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha