• دوشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8706-06286

نوذري در گف‌وگوباايسنا: مذاكره با عماني‌ها در حال جدي‌تر شدن است شرايط مشاركت در ال.ان.جي عمان بررسي مي‌شود

نوذري در گف‌وگوباايسنا:
مذاكره با عماني‌ها در حال جدي‌تر شدن است 

شرايط مشاركت در ال.ان.جي عمان بررسي مي‌شود

در حال حاضر برنامه اين است كه عمان خريدار گاز ما باشد و اگر علاقه‌مند بود، مي‌تواند در توسعه فازهاي ميدان گازي كيش سرمايه‌گذاري كند.

غلام‌حسين نوذري - وزير نفت - در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: همچنين عمان ظرفيت مازادي براي تبديل گاز به ال.ان.جي دارد كه درباره شيوه مشاركت در اين بخش در حال بررسي و مذاكره هستيم.

وي افزود: عمان تصور مي‌كرد با سرمايه‌گذاري در ميدان گازي كيش بايد گاز ارزان‌تر به آن‌ها فروخته شود كه در اين راستا توضيح داديم كه فرآيند اجراي عمليات در بالادستي و پايين دستي هر ميدان گازي جداست.

وزير نفت پيش از سفر به عمان در مورد شرايط مشاركت در صنعت ال.ان.جي عمان به خبرنگار ايسنا توضيح داد: نظر ايران اين است كه به ميزان ظرفيت مازاد واحد ال.ان.جي عمان، گاز طبيعي به آنها دهيم كه در قبال تبديل به ال.ان.جي هزينه‌اي به طرف عمان داده شود، ولي عماني‌ها در نظر دارند گاز مورد نياز اين واحد را از ما خريداري كنند و سپس آن را به ال.ان.جي تبديل كند كه هنوز مباحث نهايي نشده است.

در اين راستا به تازگي محمود زيرك‌چيان‌زاده - مديرعامل شركت نفت فلات قاره ايران- با بيان اين‌كه براي صدور يك ميليارد فوت مكعب گاز از ميدان كيش به عمان در حال مذاكره هستيم كه اين قرارداد تا پايان سال به مرحله امضا خواهد رسيد، گفته كه به واسطه اين قرارداد بخشي از گاز مورد نياز واحد ال.ان.جي عمان از ايران تامين خواهد شد.

به گفته او بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده ميان دو کشور جمهوري اسلامي ايران و عمان، به ميزان يک ميليارد فوت مکعب گاز در روز جهت مصارف تعيين شده به کشور عمان صادر خواهد شد كه درصد مشخصي از اين گاز پس از توافق طرفين جهت مصارف داخلي عمان اختصاص خواهد يافت و قيمت گاز مربوط به اين بند بر اساس نرخ‌هاي بين‌المللي است. همچنين درصد مشخصي از گاز جهت تبديل به ال‌ان‌جي براي شرکت ملي نفت ايران به طرف عماني تحويل داده خواهد شد. در کليه مراحل کار نيز مالکيت اين ميزان گاز به شرکت ملي نفت ايران تعلق خواهد داشت و محصول فوق توسط شرکت ملي نفت ايران، بازاريابي و به فروش خواهد رسيد.

به گزارش ايسنا، ايران و عمان توافقنامه‌اي را امضا كرده‌اند كه براساس آن ايران گاز طبيعي خود را از مسير عمان صادر خواهد كرد. براين اساس، ايران يك ميليارد فوت مكعب گاز را به پايانه صادراتي عمان براي تبديل شدن به ال.ان.جي صادر مي‌كند.

گاز طبيعي ايران در تاسيسات قالهات عمان فرآوري خواهد شد و اين تاسيسات مي‌تواند سالانه نزديك به 10 ميليون تن ال.ان.جي توليد كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha