• دوشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8706-06221

*تغيير برنامه ذخيره‌سازي وبرداشت گاز از مخزن سراجه قم* سهيلي‌پور: اين كار به سال1389موكول شد صادرات گاز به تركيه تغييري نكرده است

*تغيير برنامه ذخيره‌سازي وبرداشت گاز از مخزن سراجه قم*
سهيلي‌پور:
اين كار به سال1389موكول شد
صادرات گاز به تركيه تغييري نكرده است

با مطالعات بيشتر و بررسي تخليه موقت گاز مخزن سراجه قم مشخص شد كه امكان تزريق و برداشت همزمان در اين ميدان وجود ندارد، بنابراين تزريق و برداشت گاز از اين مخزن به سال 1389 موكول مي‌شود.

علي اصغر سهيلي‌پور ـ مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شركت ملي گاز ايران- در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (يسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: به اين ترتيب پس از تامين ونصب كمپرسورها،‌ تزريق گاز از ابتداي سال 1389 آغاز خواهد شد.

وي افزود: پيش‌تر برنامه اين بود كه در زمستان امسال در مخزن سراجه قم با هدف تخليه و پايين آوردن فشار گاز مخزن، اقدام به برداشت گاز كنيم و سپس به طور همزمان تزريق و برداشت گاز انجام شود. به طوري كه قرار بود بر اساس اين برنامه در زمستان امسال روزانه 4.5 ميليون متر مكعب گاز برداشت شود.

او با تاكيد بر اين‌كه در عمل با شروع برداشت و كاهش فشار گاز مشاهده شد كه مايعات (مواد نفتي) مخزن در حال زياد شدن است و به جاي گاز از مخزن، مايعات نسبتا سنگين خارج مي‌شود، خاطرنشان كرد: در نتيجه تصميم‌گرفته شد برداشت گاز پس از شروع تزريق گاز انجام شود.

به گفته او هم اكنون برنامه‌ريزي شده كه ابتدا گاز تزريق شود تا فشار گاز از وضعيت موجود بيشتر شود و پس از افزايش فشار گاز، برداشت از مخزن آغاز شود.

امضاي قرارداد خريد كمپرسورها تا 20 ماه آينده

وي با اشاره به امضاي قرارداد خريد كمپرسورهاي مورد نياز با پيمانكار مربوطه تاكيد كرد كه زمان اجراي قرارداد 15 تا 20 ماه طول خواهد كشيد. در اين زمينه شركت ملي گاز تلاش مي‌كند كه فاز اول ذخيره‌سازي سراجه در مدت 15 ماه و فاز بعدي تا ماه 20 به بهره‌برداري برسد.

امكان آغاز تزريق گاز به مخزن از ابتداي سال 1389

سهيلي‌پور با بيان اين‌كه با اجراي اين طرح احتمال دارد بتوانيم در زمستان سال آينده بدون تزريق از مخزن سراجه گاز برداشت كنيم، تصريح كرد: البته به نظر نمي‌رسد اين هدف محقق شود، زيرا در صورت رسيدن كمپرسور و تاسيسات مورد نياز در ماه‌هاي پاياني سال 1388، امكان آغاز تزريق از ابتداي سال 1389 به‌وجود مي‌آيد كه درنهايت مي‌توانيم در زمستان همان سال از ذخيره مخزن سراجه برداشت كنيم.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا برنامه ذخيره روزانه 100 ميليون متر مكعب گاز در نيمه نخست برنامه پنجم توسعه محقق خواهد شد يا خير؟ گفت: در اين باره اطلاعي ندارم.

گفتني است، در اين باره روز گذشته عليرضا ضيغمي - مديرعامل شركت نفت مناطق مركزي - با تاكيد بر اين‌كه امكان تخليه مخزن سراجه قم در زمستان امسال وجود ندارد، توضيح داده بود: باتوجه به اين‌كه هنگام برداشت گاز از اين مخزن متوجه شديم ميزان مايعات مخزن سراجه قم از گاز طبيعي آن بيشتر است و در نتيجه امكان تخليه گاز وجود ندارد، برنامه‌ريزي را تغيير داديم.

به گفته او به اين ترتيب در خصوص ذخيره‌سازي سراجه‌ي قم نيز قرار است توسعه در دو فاز انجام شود. به اين ترتيب كه در فاز اول امكان ذخيره‌سازي 1.5 ميليارد متر مكعب گاز ايجاد شود؛ يعني در 8 ماه گرم سال، روزانه هفت ميليون متر مكعب گاز تزريق شود تا در 100 روز سرما روزانه 9.8 تا 10 ميليون متر مكعب گاز برداشت شود. در اين زمينه اگر كمپرسورهاي مورد نياز توسط شركت ملي گاز به موقع مستقر شود، بايد از ابتداي سال 1388 تزريق گاز آغاز شود.

او خاطرنشان كرده بود: همچنين در فاز 2 ذخيره‌سازي ميدان سراجه قم ميزان ذخيره‌سازي به 3.3 ميليارد مترمكعب افزايش پيدا مي‌كند كه به اين منظور روزانه 18 ميليون متر مكعب گاز تزريق و 20 ميليون متر مكعب گاز برداشت مي‌شود. در اين راستا قرار است شركت گاز تاسيسات نم‌زدايي كمپرسور، مخازن ذخيره، پمپاژ و خطوط لوله را انجام دهد.

اين درحاليست كه مسعود سامي‌وند ـ مديرعامل شرکت ذخيره‌سازي گاز طبيعي ـ در روزهاي ابتدايي ارديبهشت امسال گفته بود كه در زمستان امسال روزانه سه تا چهار ميليون متر مکعب گاز توليدي از ذخيره مخزن سراجه قم در خط مصرف قرار خواهد گرفت؛ در اين راستا قرار است در فاز اول طرح ذخيره سازي ميدان سراجه قم 9حلقه چاه حفر خواهد شد که چهار حلقه چاه آن قديمي است، به وسيله شرکت نفت مناطق مرکزي تعمير و تکميل خواهند شد. همچنين عمليات مربوط به تسهيلات سرچاهي، احداث خطوط انتقال گاز چاه‌ها، مرکز جمع‌آوري گاز و خط لوله 16 اينچ انتقال گاز را نيز شرکت نفت مناطق مرکزي انجام مي‌دهد که پيشرفت خوبي در اجرا برخوردار است.

مديرعامل شرکت ذخيره‌سازي گاز طبيعي با بيان اين‌که سيستم هاي فرآورش شامل مخازن مايعات گازي، تفکيک گرها، سيستم نم‌زدايي، توربو کمپرسورها، تجهيزات فرآورش، خط لوله30 اينچ انتقال گاز دو منظوره تزريق و برداشت گاز است که شرکت ذخيره سازي انجام آن را بر عهده دارد، توضيح داده بود كه درمرحله اول به مدت هشت ماه روزانه هفت ميليون متر مکعب گاز به مخزن سراجه قم تزريق و در چهار ماه پاياني سال روزانه 10ميليون متر مکعب از آن برداشت خواهد شد؛ ساخت، نصب و راه اندازي توربو کمپرسورها مهمترين بخش عمليات طرح است كه با شرايط کنوني کشور، توربوکمپرسورها تا 15ماه آينده نصب و در مدار قرار خواهند گرفت.

به گزارش ايسنا، بر اساس فرمول‌هاي طبيعي در جهان به طور متوسط هر كشور نياز دارد كه معادل 13.7 درصد از ميزان مصرف سالانه گازش را ذخيره‌سازي كند. در اين زمينه مصرف سالانه گاز در ايران حدود 107 ميليارد متر مكعب است كه براساس اين فرمول لازم است حداقل سالانه 10 ميليارد متر مكعب گاز ذخيره‌سازي كنيم.

ايالات متحده آمريكا با ذخيره‌سازي 110 ميليارد متر مكعب گاز در 417 مخزن ذخيره‌سازي سهم 32 درصدي از ذخيره‌سازي گاز جهان را در اختيار دارد. همچنين روسيه با ذخيره‌سازي 90 ميليارد متر مكعب گاز در 23 مخزن سهم 26.5 درصدي از ذخيره‌سازي گاز جهان را به خود اختصاص داده است. كشور اوكراين نيز با ذخيره‌سازي 32.1 ميليارد متر مكعب گاز در 13 مخزن سهم 10 درصدي از ذخيره‌سازي گاز جهان و آلمان با 19.8 ميليارد متر مكعب گاز طبيعي در 41 مخزن سهم 5.8 درصدي از ذخيره‌سازي گاز جهان را در اختيار د‌ارند.

به طور معمول هر سال لازم است بين 10 تا 15 درصد مصرف گاز ذخيره‌سازي شود، به اين منظور آمريكا سالانه 20 درصد گاز طبيعي مصرف شده، روسيه 17 درصد، اوكراين 199 درصد و آلمان 116 درصد گاز طبيعي مصرف شده‌شان را ذخيره مي‌كنند.

بي‌تاثير بودن جنگ روسيه و گرجستان در صادرات گاز ايران به تركيه

سهيلي‌پور در پاسخ به سوالي مبني بر احتمال تاثير جنگ بين روسيه و گرجستان در صادرات گاز ايران به تركيه افزود: روابط دو كشور هيچ تاثيري بر روند صادرات گاز ايران به تركيه نداشته و همچون روال سابق صادرات گاز به ميزان 14 تا 15 ميليون متر مكعب در روز ادامه دارد.

گفتني است، پيش از اين درپي كاهش صادرات گاز آذربايجان به تركيه به‌دليل ناآرامي‌ها در گرجستان، اعلام شده بود كه آنكارا افزايش واردات نفت از ايران را در دستور كار قرار داده است.

در اين رابطه يك مقام ارشد شركت گاز تركيه با تاييد اين مطلب از افزايش صادرات گاز ايران به تركيه خبر داده بود.

ضرورت صرفه‌جويي مردم در مصرف گاز در ماه‌هاي سرد سال

سهيلي‌پور با تاكيد بر ضرورت صرفه‌جويي مردم در مصرف گاز يادآوري كرد: از آنجا كه مصرف زياد گاز موجب كاهش فشار مي‌شود، لازم است مردم نسبت به نحوه مصرف گاز در همه‌ ماه‌هاي سال و به ويژه ماه‌هاي سرد تجديدنظر كنند. در اين زمينه جرايم پلكاني همچون سال گذشته وجود دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha