• دوشنبه / ۴ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8706-05264.73559

گاز خط لوله صلح از فازهاي 19 تا 21 پارس جنوبي تامين خواهد شد؟

گاز خط لوله صلح از فازهاي 19 تا 21 پارس جنوبي تامين خواهد شد؟

درحالي رسانه‌هاي هندي از اختصاص گاز فازهاي 19، 20 و 21 پارس جنوبي به پروژه خط لوله صلح خبر مي‌دهند كه اگر براساس پيش‌بيني‌ مسوولان وزارت نفت، عمليات اجرايي توسعه اين فازها تا پايان شهريور امسال آغاز شود و مطابق برنامه‌ زمان‌بندي پيش رود، در اواسط سال 1392 (سپتامبر 2013) به بهره‌برداري خواهند رسيد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين درحاليست كه در آخرين مذاكرات سه‌جانبه خط لوله صلح با درنظر گرفتن همه تعلل‌ها قرار بر اين بود كه نخستين فاز صادرات گاز ايران به پاكستان و هند در پايان سال 2012 ( دي 1391) اجرايي شود؛ اگرچه به نظر مي‌رسد باتوجه به بهانه‌گيري‌هاي مداوم هند و تعلل پاكستان براي رسيدن به توافق بر سر حق ترانزيت و هزينه حمل گاز طبيعي، زمان‌بندي در نظر گرفته شده، درصورت اجرايي شدن پروژه با تاخيرهاي زيادي مواجه شود.

از سوي ديگر باوجود اين‌كه تاكنون مقامات ايراني خبر رسمي مبني بر اختصاص گاز اين سه فاز به پروژه صادرات گاز به پاكستان و هند اعلام نكرده‌اند، ولي به هرحال سرگذشت اين سه فاز نيز از ابتداي برنامه‌ريزي توسعه تاكنون دستخوش تغييراتي شده است؛ به‌گونه‌اي كه طبق آخرين تصميم‌ها و به گفته علي وكيلي - مديرعامل شركت نفت و گاز پارس - قرار است توسعه فازهاي 19، 20 و 21 پارس جنوبي از شهريور امسال آغاز شود.

البته پيش از اين گفته شده بود كه فاز 19 به دليل مسائل فني از دو فاز ديگر مجزا شده، ضمن اين‌که مناقصه واگذاري توسعه اين فازها به منظور توليد روزانه 1.5 ميليارد فوت مکعب گاز از فاز 19 و 2ميليارد فوت مکعب گاز از فازهاي 20 و 21 با شرکت‌هاي ايراني برگزار شده و پيش‌بيني مي‌شود كه توسعه فازهاي 20 و21 از پايان مرداد امسال آغاز شود.

همچنين به تازگي وکيلي با اشاره به اين که براي توسعه فازهاي 19، 20 و 21 پارس جنوبي از تجربيات کسب شده در بخش مطالعات و اجراي فازهاي پيشين پارس جنوبي بهره مي‌گيريم، گفته كه فاز 19 پارس جنوبي در منطقه تنبک و فازهاي 20 و 21 پارس جنوبي در منطقه عسلويه واقع شده است و توسعه فاز 19 از فازهاي 20 و 21 پارس جنوبي جداگانه انجام مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه درصورتي که منابع مالي توسعه فازهاي 20 و 21 پارس جنوبي به موقع تامين شود، اجراي توسعه اين دو فاز به طور تقريبي 1.5 سال به جلو خواهد افتاد، پيش‌بيني كرد كه توسعه فازهاي 19، 20 و 21 پارس جنوبي در مدت 5 سال به پايان برسد.

به گزارش ايسنا، سال گذشته اکبر ترکان - مديرعامل وقت شرکت نفت وگازپارس- در اين خصوص تاكيد كرده بود كه براي توسعه فازهاي 19 تا 21 پارس جنوبي به ارزش چهار ميليارد دلار با شرکت اني ايتاليا و پتروپارس در حال مذاکره هستيم. البته قيمت پايه اين سه فاز تا 4 ميليارد دلار بوده اما قيمت نهايي آن هنوزمشخص نشده است. دو شرکت درحال مطرح کردن بحث هاي فني هستند و با شرکت ملي نفت ايران نيز موضوعات کلي مطرح مي کنند. اگرچه بايد تاكيد شود در اين مدت باتوجه به تغييرات ايجاد شده نسبت به انتخاب پيمانكار و چگونگي توسعه اين سه فاز نيز تحولات زيادي صورت گرفته است.

گفتني است، فازهاي 19، 20 و 21 با ظرفيت 75 ميليون مترمکعب در روز در سايت يک منطقه ويژه انرژي اقتصادي پارس توسعه مي يابد.

از ديگر اهداف توسعه فازهاي 19 تا 21 پارس جنوبي، بازيافت ساليانه حداقل 1.5 ميليون تن گاز اتان به منظور استفاده در صنايع پتروشيمي، بازيافت سالانه حداقل 1.5 ميليون تن گاز مايع مرغوب به منظور صادرات، توليد روزانه 110 هزار بشکه ميعانات گازي تثبيت شده و گوگرد زدايي به منظور صادرات و بازيافت 700 تن گوگرد براي صادرات است.

در اجراي توسعه اين فازها، پنج سکوي سرچاهي مجهز به تسهيلات جداسازي آب آزاد آزمايشي سرچاهي، سرويس‌هاي جانبي، پل‌هاي ارتباطي و سکوي مشعل گنجانده شده است.

بر پايه اين گزارش، قرار بود در فازهاي 19، 20 و 21 پارس جنوبي، حفاري 37 حلقه چاه توليدي، نصب 3 رشته خط لوله دريايي 30 اينچ و 3 رشته خط لوله 4.5 اينچ (که روي لوله هاي 30 اينچ سوار مي شود) به طول 135 کيلومتر در دستور کار قرار دارد. توسعه فازهاي ياد شده به روش «EPSCC» ( طراحي، تدارکات، تامين تجهيزات، ساخت و راه اندازي) اجرايي مي شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha