• یکشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8705-06233

رويانيان با اشاره به صف‌هاي طولاني جايگاه‌هايCNG دركشور درگفت‌وگو با ايسنا: وزارت نفت بايد تا پايان امسال1300جايگاه جديد با اولويت تهران و كلانشهرها احداث كند

رويانيان با اشاره به صف‌هاي طولاني جايگاه‌هايCNG دركشور درگفت‌وگو با ايسنا:
وزارت نفت بايد تا پايان امسال1300جايگاه جديد با اولويت تهران و كلانشهرها احداث كند

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت با اشاره به صف‌هاي طولاني جايگاه‌هاي سوخت گاز طبيعي خودروها در كشور گفت: بر اساس مصوبه اخير هيات نمايندگان ويژه رييس جمهور، وزارت نفت مكلف شد تا پايان سال يكهزار و 300 جايگاه سوخت CNG جديد احداث كند.

محمد رويانيان در حاشيه همايش ملي CNG در نخستين مصاحبه خود به عنوان رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت در گفت‌وگو با خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اينكه هم اكنون تنها 500 جايگاه سوخت گاز طبيعي در كشور فعال است افزود: بر اساس مصوبه اخير ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت، وزارت نفت مكلف شده است تا پايان سال شمار جايگاه‌هاي سوخت گاز طبيعي (CNG) به هزار و 800 جايگاه افزايش دهد. همچنين اين وزارتخانه ملزم شده است جايگاه‌هاي فعال كنوني كه درصد زيادي از نازل‌هاي آنها داراي نقص هستند را رفع نقص كرده و نازل‌هاي معيوب را تعويض كند.

وي با تاكيد بر اينكه متاسفانه هم اكنون رانندگان با مشكلات فراواني در خصوص تهيه گاز طبيعي (CNG) مواجهند افزود: بر اساس آمارهاي موجود در حال حاضر حدود 900 هزار خودروي گازسوز در كشور داريم كه مي‌توانند از سوخت CNG استفاده كنند. از سوي ديگر شمار خودروهاي گازسوز تا پايان سال جاري به يك ميليون و 400 هزار دستگاه افزايش مي‌يابد.

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت با اشاره به اين كه هم‌اكنون در دنيا بيش از 5 ميليون دستگاه خودرو CNGسوز وجود دارد، افزود: اتحاديه اروپا قصد دارد 27 ميليون خودروي CNGسوز ديگر را اضافه كند.

به گفته وي ايران به لحاظ دارا بودن خودروهاي CNG سوز در رتبه چهارم دنيا قرار دارد.

رويانيان با اشاره به اينكه سياست دولت استفاده از گاز طبيعي در بخش حمل و نقل در كشور است افزود: براي رفع مشكلات كنوني بايد در پايانه تاكسي‌هاي شهري پمپ‌هاي تكي CNG ايجاد شود.

وي مشكل زمين و پايين بودن قيمت CNG را از مشكلات عمده براي توسعه جايگاه‌هاي سوخت گاز طبيعي در كشور عنوان كرد و به ايسنا گفت: هم‌اكنون ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت در تلاش است تا با پيگيري تمهيدات لازم زمينه مشاركت بخش خصوصي را در توسعه اين جايگاه‌ها فراهم كند.

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت بر تعمير و بهسازي جايگاه‌هاي CNG در كشور تاكيد كرد و گفت: به نظر مي‌رسد بايد شمار جايگاه‌هاي سوخت گاز طبيعي در كشور به بيش از سه برابر كنوني افزايش يابد.

رويانيان بر توسعه و بكارگيري پتانسيل بخش خصوصي در صنعت CNG كشور تاكيد كرد و گفت: جايگاه‌هاي سوخت گاز طبيعي بايد با اولويت تهران و كلانشهرها احداث شود ، از سوي ديگر صف تاكسي‌ها و خودروهاي عمومي بايد از صف خودروهاي شخصي در اين جايگاه‌ها جدا شود.

وي بر حل هرچه سريعتر مشكل سوخت گاز تاكسي‌ها و اتوبوس‌هاي تهران تاكيد كرد و گفت: در اين راستا شهرداري تهران بايد زمين مورد نياز را اختصاص دهد تا امكان ويژه‌اي براي سوختگيري تاكسي‌ها و اتوبوس‌ها فراهم شود.

رويانيان خاطرنشان كرد: از سوي ديگر توسعه جايگاه‌هاي جديد بر اساس مصوبه ستاد مديريت حمل و نقل و مصرف سوخت و ايجاد امكان ويژه براي تاكسي‌ها و وسايط نقليه شهري و عمومي براي دسترسي راحت تر به اين سوخت نيز ضروري است.

وي رويكرد دولت نهم به استفاده از CNG براي خودروها را مهم و كارشناسي دانست و گفت: اين رويكرد موجب كاهش مصرف بنزين و آلودگي هوا بخصوص در كلانشهرها شده است.

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت به مزاياي استفاده از سوخت گاز طبيعي (CNG) اشاره كرد و گفت: ايران دومين كشور از لحاظ ذخاير گاز طبيعي در جهان است همچنين گسترده بودن شبكه لوله گاز در 600 شهر و 5 هزار روستا، مزيت زيست محيطي و آلايندگي كمتر اين سوخت، پايين بودن قيمت CNG و كاهش تردد تانكرهاي سوخت رسان در جاده‌ها و متعاقب آن كاهش كشته‌هاي تصادفات و ضايعات انساني از جمله علل اصلي استفاده از CNG در كشور بوده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha