• جمعه / ۱۱ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8705-04947

وزيرنفت درگفت‌وگوبا ايسنا: براي خريد بخشي از گاز فاز دوم ميدان شاه‌دنيز اعلام آمادگي كرده‌ايم تاسيسات ميدان درود درحال تغيير و تحول ازتوتال به فلات قاره است

وزيرنفت درگفت‌وگوبا ايسنا:
براي خريد بخشي از گاز فاز دوم ميدان شاه‌دنيز اعلام آمادگي كرده‌ايم
تاسيسات ميدان درود درحال تغيير و تحول ازتوتال به فلات قاره است

ضمن مذاكراتي با آذربايجان، براي خريد بخشي از گاز طبيعي فاز دوم ميدان شاه‌دنيز اعلام آمادگي كرده‌ايم.

غلام‌حسين نوذري - وزير نفت - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: چندي پيش در جلسه‌اي كه در شركت نفت‌و گاز جمهوري آذربايجان انجام شد، درخصوص گاز فاز دوم ميدان شاه‌دنيز صحبت‌هايي شد كه ادامه خواهد داشت.

وي افزود: به نظر مي‌رسد به دليل نزديکي ايران به جمهوري آذربايجان و درنتيجه هزينه‌هاي پايين انتقال گاز طبيعي، امکان رقابت با ديگر شرکت‌ها را داشته باشيم.

به گفته او توسعه فاز دوم ميدان شاه دنيز براساس برنامه زمان‌بندي شده تا چهار سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسد که پس از آن امکان خريد گاز براي ما وجود دارد.

وزير نفت با تاکيد بر اين‌که درحال حاضر سوآپ گاز از جمهوري آذربايجان به جمهوري نخجوان انجام مي‌شود، تشريح کرد: روزانه يک ميليون متر معب گاز طبيعي از آذربايجان وارد ايران مي‌شود که براساس نياز ارمنستان به ميزان 600 تا 700 هزار مترمکعب به اين جمهوري تحويل داده مي‌شود.

به گزارش ايسنا، پيش از اين نيز كسايي‌زاده - مديرعامل شركت ملي گاز - در اين باره اظهار كرده بود كه به منظور افزايش روزانه 30 ميليون مترمكعبي گاز وارداتي از فاز دو ميدان گازي شاه‌دنيز كه در سال 2013 و 2014 به توليد خواهد رسيد، با آذربايجان مذاكره كرده‌ايم.

وي خاطرنشان كرده بود كه در حال حاضر تعداد زيادي از شركت‌ها متقاضي خريد گاز از كنسرسيوم شاه‌دنيزهستند كه ايران نيز در ليست متقاضيان قرار گرفته است.

او با اشاره به بهتر بودن شرايط ايران براي دريافت گاز از آذربايجان تصريح كرده بود: ما وضعيت خود را توضيح داده‌ايم و قرار است در اين رابطه كميته اصلي (MCC) تصميم‌گيري كند.

گفتني است، حوزه گاز شاه دنيز که بزرگترين منبع گاز طبيعي در جمهوري آذربايجان است به کنسرسيومي بين‌المللي تعلق دارد که 10 درصد سهام آن - يعني معادل با سهم دولت جمهوري آذربايجان - متعلق به ايران است و شرکت بريتيش پتروليوم که در لندن مستقر است و 25.5 درصد سهام شاه دنيز را در اختيار دارد، عمليات استخراج گاز از اين چاه را به عهده دارد. ديگر سهامداران شاه دنيز، شرکت نفت دولتي نروژ (استات اويل) با 25.5 درصد سهام و شرکت روسي لوک اويل با10 درصد سهام هستند.

ايران در حال حاضر يک ميليون متر مکعب گاز طبيعي از جمهوري آذربايجان خريداري مي‌کند و در مقابل، به همين ميزان گاز به جمهوري خودمختار نخجوان صادر مي‌کند.

اصلاحات اساسنامه وزارت نفت توسط هيات دولت هنوز نهايي نشده است

او درباره اساسنامه وزارت نفت يادآوري کرد: کارها در وزارت نفت نهايي و به هيات دولت تحويل داده شده، ولي اصلاحاتي که در وزارت نفت انجام شد، هنوز در هيات دولت نهايي نشده است.

گاز سکوي فاز 7 تامين‌كننده گاز پالايشگاه خشکي يکي از فازهاي 9 و 10

نوذري با اشاره به اين‌که با استفاده از گاز سکوي فاز 7 پارس جنوبي، گاز پالايشگاه خشکي يکي از فازهاي 9 و 10 را تامين خواهيم کرد، گفت: درحال حاضر عمليات حفاري چاه‌ها توسط شرکت ملي حفاري روي سازند مورد نظر تکميل شده و يک‌سري کارهاي جزيي مرتبط با عمليات تکميلي حفاري باقي مانده که مربوط به برخي پيمانکاران بخش حفاري است و به عملکرد شرکت ملي حفاري مربوط نمي‌شود.

تغيير و تحول تاسيسات ميدان درود از توتال به شرکت نفت فلات قاره ايران

وي درباره وضعيت توسعه و تکميل عمليات ميدان درود توسط توتال به بيان اين‌که تاسيسات ميدان درود درحال تغيير و تحول از توتال به شرکت نفت فلات قاره ايران است، اکتفا کرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha