• یکشنبه / ۶ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8705-03114

دبير انجمن خودروسازان درگفت‌وگوباايسنا: تا پيش از آماده شدن جايگاه‌ها از عرضه خودروهاي سواري ديزلي خبري نيست

دبير انجمن خودروسازان درگفت‌وگوباايسنا:
تا پيش از آماده شدن جايگاه‌ها از عرضه خودروهاي سواري ديزلي خبري نيست

تا شرايط لازم و جايگاه‌هاي مناسب براي عرضه‌ي سوخت ديزلي در كشور فراهم نشود، نبايد خودروهاي سواري‌ ديزلي عرضه شوند.

احمد نعمت‌بخش - دبير انجمن خودروسازان - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ضمن بيان اين مطلب افزود: نمي‌خواهيم بلايي كه به دليل دوگانه‌سوز كردن خودروها بر سر خودروسازان آمد، در زمينه‌ي سوخت ديزل نيز رخ دهد، بنابراين خودروسازان تا پيش از ايجاد زيرساخت‌هاي لازم در اين زمينه اقدام به عرضه اين خودروها به داخل نخواهند كرد و تا زمان فوق به صادرات اين خودروها مي‌پردازند.

گفتني است، در همين رابطه بيژن حاج محمد رضا ـ رييس سنديكاي جايگاه‌داران ـ هفته پيش با تاكيد بر آمادگي مجاري عرضه براي ارايه گازوئيل مطلوب با گوگرد كم مربوط به خودروهاي ديزلي سواري به ايسنا گفته بود كه همه 2500 جايگاه كشور به امكانات لازم براي عرضه چهار فرآورده اصلي بنزين معمولي و سوپر، نفت گاز و نفت سفيد مجهز هستند. اگرچه طول 10 سال گذشته به دلايل مختلف عرضه نفت سفيد محدود و فشار در بخش مصارف گرمايشي بر دوش نفت گاز افتاد، ولي با توجه به ابلاغ مصوبه واردات و توليد خودروهاي ديزلي در سال جاري، آمادگي فعال كردن امكان عرضه گازوئيل خودروهاي سواري در جايگاه‌هاي درون شهر در صورت ابلاغ دستور آن وجود دارد.

وي با اعلام اين كه به خودروسازان تكليف شده 30 تا 50 درصد توليدات خود را به ساخت خودروهاي سواري ديزلي اختصاص دهند، تصريح كرده بود كه در مورد آماده‌سازي جايگاه‌هاي داخل شهري فعلا تنها مذاكره شده و احتمالا آغاز فعاليت‌هاي اجرايي مربوط به نيمه دوم امسال خواهد بود.

نعمت‌بخش در ادامه با اشاره به اين‌كه نبود جايگاه تنها يكي از مشكلات است، افزود: گوگرد زياد موجود در گازوئيل مشكل مهم‌تري است، چرا كه خودروهاي ديزلي و به‌ويژه سواري‌ها نمي‌توانند با وجود گازوئيل با گوگرد 7 هزار PPM كارآيي خوبي داشته باشند و ضمن آلودگي محيط زيست به موتور خودرو نيز آسيب مي‌رسانند.

به گفته او با وجود چنين گازوئيلي حتي اگر خودروهاي سواري ديزلي نيز عرضه شوند، با توجه به شرايط ياد شده تقاضاي مردم براي آنها كم خواهد بود و چنين شرايطي موجب خواهد شد كه سرنوشت اين خودروها به سرنوشت فعلي خودروهاي سي‌ان‌جي دچار شود.

در اين خصوص كاظمي - مديرعامل شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت - اوايل ارديبهشت به ايسنا گفته بود كه گازوييل فعلي براي سوخت ديزل مناسب نيست، ولي قرار شده شركت پالايش و پخش فرآوردهاي نفتي در ايستگاه‌هاي توزيع سوخت دو نوع گازوئيل پخش كند كه يكي از آنها با استاندارد يورو4 خواهد بود و قرار است كه به سواري‌هاي ديزلي اين گازوئيل ارائه شود.

وي اواخر خرداد نيز از راه‌اندازي سامانه توزيع گازوييل كم گوگرد خبر داد تا در تمام جايگاه‌هاي توزيع فرآورده دو نوع نفت‌گاز توزيع شود؛ يكي نفت‌گاز معمولي و ديگري نفت‌گاز كم گوگرد (يورو 4).

كاظمي حتي ابراز اميدواري كرده بود كه سامانه توزيع گازوييل تا پايان سال اجرايي شود، چون تا آن زمان خودروهاي ديزلي توليد و به بازار وارد مي‌شوند.

وي توضيح داده بود: چون تراز ديزل (نفت‌گاز) ما منفي است و وزارت نفت مجبور است كه روزانه 8 ميليون ليتر گازوئيل وارد كند، مي‌تواند ديزل يورو 4 كه گوگرد آن كمتر از 50 ppm است را وارد كند كه كاملا سازگار با محيط زيست است و مسائل زيست محيطي ندارد و در خودروهاي سواري هم استفاده شود.

دبير انجمن خودروسازان همچنين درباره نياز كشور به جايگاه‌ها و پمپ‌هاي گازوئيل كه براي عرضه سواري‌هاي ديزلي مناسب باشد، توضيح داد: در حال حاضر بايد در هر جايگاه بستر عرضه‌ گازوئيل با دو پمپ فراهم شود تا براي خودروسازان نيز عرضه‌ خودروهاي سواري ديزلي صرفه‌ اقتصادي داشته باشد.

وي با اشاره به اين‌كه در حال حاضر بيشتر سوخت خودروهاي سواري در فرانسه ويژه است، گفت: حتي نيمي از توليدات فعلي پژو206 در فرانسه به صورت ديزلي توليد مي‌شود. ضمن اين‌كه بايد دانست هم اكنون نيمي از خودروهاي سواري توليدي در اروپا با سوخت ديزل كار مي‌كنند؛ البته اين كار با گازوئيل استاندارد با حداكثر گوگرد 50PPM انجام مي‌شود.

لازم به ذكر است كه منطقي - مديرعامل ايران خودرو - نيز اخيرا از آمدن خودروي جديد پژو 206 ايران خودرو با موتور ديزلي در بهمن ماه خبر داده و گفته بود كه پس از اين محصول سمند ديزلي را نيز عرضه خواهيم كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha